Gå til innhold

Råd angående bleieslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på tre år sluttet med bleie i jula. Nå som våren og penværet har kommet er barnehagen mye ute og i forrige uke tisset hun på seg hver dag i barnehagen. Hun har også begynt å tisse på seg her hjemme. Ikke hver gang, men nok til at det er et problem. Det virker som hun rett og slett ikke gidder å gå på do lenger. Når jeg ser at hun må tisse, hjelper jeg henne på do, da blir hun rasende og sier at hun ikke må på do.

Vi prøver å oppmuntere, rose, være strenge, gi premie og i det hele tatt, men nå føler vi oss litt maktesløse. Skal hun begynne med bleie igjen eller har dere noen gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma fortalte meg at etter at jeg hadde sluttet med bleie, begynte jeg plutselig å tisse på meg igjen (husker ikke noe av det selv), og at det virket som det var for å få oppmerksomhet. Mamma ga meg minst mulig oppmerksomhet på det - la bare fram rene klær og ba meg skifte selv. Det funket visstnok.

Huff, kjedelig hvis dere må begyne med bleie igjen da. Har en 3åring selv som akkurat har sluttet, og det er jeg jo bare sååååååå glad for!!

Skrevet

Hver gang hun har tisset på seg så ender det jo med en tur på badet likevel, med vasking og nye klær. Så hun slipper jo ikke unna baderommet, men så langt klarer hun vel uansett ikke tenke selv. Hun trenger fremdeles litt hjelp til påkledning, så hun får jo automatisk litt oppmerksomhet når det skjer. En annen ting hun har begynt med, er at selv om hun setter seg på do, så er det litt vått i trusa. Uff, det er så kjedelig, men jeg er faktisk fristet til å sette på henne bleie igjen, men da overkjører jeg henne kanskje på noe hun har oppnådd mestring på?

Skrevet

lillemor holdt på på samme måte i fjor da hun var 3 år. Vasket henne, satt henne på håndkleet og ba henne tørke seg og finne seg tørre klær. Det fungerte vel etterhvert, men brukte litt tid, og senest for 1 mnd siden tisset hun seg ut mens vi var hjemme.

Sett på henne bleie når de er ute i barnehagen kanskje? gjør det jo da litt enklere. Om du har bleier, så er det jo greit, men om du ikke har bleier, hva med å prøve disse avvenningsbleiene som vel skal være litt ekkel å ha på seg når de er våte?

Sett henne på do etter situasjoner som er naturlig, og du kanskje vet av erfaring at hun kan finne på å tisse seg ut, når hun står opp om morgenen, etter hun har vært ute, før/etter middag, før hun går ut ol.

Når du ser på henne at hun må tisse så setter du henne på do og overhører protester. lillemor var også slik.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke jeg hadde gjort. Ville kanskje heller tatt henne oftere med på do.

Skrevet

Jenta vår slutta med bleie litt over nyttår, og har dei siste vekene hatt ein del uhell. Av og til er ho veldig oppkava og lei seg fordi ho har "tisset a dusen", andre gongar konstaterer ho at "eg e tisset..", andre gongar igjen er det som om ho verken merkar at det kjem, eller gir teikn på at ho har tissa seg ut. Merkar det då når eg f.eks. løftar ho opp.

Har bestilt time hos helsesøster for å få litt råd. Dette fordi jenta er under nevrologisk utredning (mistanke om epilepsi), og nevrologen ville at vi skulle ha prøvd "dei enkle tingene" når det gjeld uhell, før vi har neste time på barneklinikken.

Så langt har vi begynt på igjen med klistremerkesystemet som vi hadde då ho slutta med bleie (ho får velge eit klistremerke som ho henger på eit ark på veggen ved sida av do, kjempestas!), og vi roser ho opp i skyene kvar gong ho tissar i do. Når ho tissar i buksa seier vi at det var dumt, og at ho må huske på å tisse i do heller, og så skiftar vi på ho.

Ho var tørr om natta frå ca 1. februar til slutten av mars, men så måtte vi sette på ho nattbleie igjen. Ho er oftare tørr enn våt om morgonen, men vi har ikkje ork til å vaske sengetøy og alt 2-3 gongar i veka...

Kan skrive kva helsesøster har å seie om saka etter vi har vore der på torsdag, om du vil.

Skrevet

Takk for svar:) Det virker mest som om hun ikke gidder å gå på do, og hun blir ikke særlig satt ut av at det kommer i buksa i stedet. Selv når hun tydelig står og holder seg nekter hun for at hun må på do, og jeg må hjelpe henne mens hun hyler, skriker og blånekter. Barnehagen har også begynt å ta henne med på do selv om hun sier nei for å se om det kommer noe, men likevel skjer det daglige uhell. Vi får ta frem klistremerkeboka igjen, og smøre oss med litt mer tålmodighet.

Ranveig R, du må gjerne skrive hva helsesøster har å si om saken, kanskje noen gode råd og få der også. Takk skal du ha:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...