lisamor83 Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Hei:) Jeg er 8 uker på vei og har fått time hos legen på torsdag denne uken. Jeg er veldig spent og lurer på hva som skjer på denne timen. Får jeg se/høre hjertelyd? Hva annet gjør legen?
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 19. april 2010 #2 Skrevet 19. april 2010 hei, jeg vet ikke så mye om hva som skjer, men det er go mulighet for at du kan høre/se hjertevibrasjone, spørs hvordan spiren ligger til så sjekker de vel kansje blod? og fyller ut et helse kort for gravide som du skal ha med deg på kontroller osv, tror jeg mer vet jeg ikke lykke til
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 fant forresten denne: Første svangerskapskontroll (uke 8 - 12): Dette er den mest omfattende kontrollen. Du får mange spørsmål, blant annet om din helsetilstand, arvelige sykdommer, levevaner, medisiner, tidligere graviditeter osv. Svangerskapskontrolløren (fastlege eller jordmor) ønsker blant annet å avdekke om du har spesielle sykdommer eller behov som bør følges opp med tettere kontroller eller spesielle undersøkelser. Hvis fosterdiagnostikk kan være aktuelt (for eksempel hvis du er over 38 ved fødselstermin), får du informasjon om dette. Du får informasjon om hvilke blodprøver som er vanlig å ta. Det er blodtype og blodtypeantistoffer, hemoglobin (hb, "blodprosent"), antistoffer mot røde hunder, hiv og syfilis, og antistoffer mot hepatitt B og C hos noen. De som har vært plaget med urinveisinfeksjoner tidligere i livet, kan bli undersøkt med en ekstra urinprøve som sendes inn til sykehuset for dyrkning (selv om du ikke har symptomer på blærekatarr). På den første svangerskapskontrollen bestemmes også på hvilket sykehus du vil søke om fødeplass. Der får du også tilbud om en rutine ultralydsundersøkelse i uke 17-19. Du blir veid og spurt om høyde, slik at kroppsmasseindeksen, KMI (BMI på engelsk), kan beregnes. Urinen blir undersøkt, og du får målt blodtrykket. Hvis det er på tide å ta en celleprøve fra livmorhalsen (tas hvert tredje år), kan den tas nå. Hvis du er yngre enn 25 år eller hvis du tror det er en mulighet for at du kan være smittet med klamydia, får du tilbud om å ta en klamydiaprøve. Dersom du hverken trenger å få tatt celleprøve eller klamydiaprøve, er det ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse. Dernest får du informasjon, både muntlig og skriftlig, om ting du skal passe på og hva som skjer på kontrollene framover. Legen eller jordmor fyller ut "Helsekort for gravide". Dette skjemaet skal du ta med på hver kontroll - og hvis du ellers har kontakt med helsevesenet. Sist men ikke minst kan du selv ta opp ting du lurer på. Særlig den som er gravid første gang har mange spørsmål. Den første svangerskapskontrollen inneholder så mye informasjon og spørsmål at det lett blir overveldende. Særlig ved spesielle sykdommer og behov velger noen leger/jordmødre å dele opp den første svangerskapskontrollen i to seanser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå