Gå til innhold

Neseblod som bare renner og renner i 1/2-1 time :-p

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har gutten på 4 år hatt to tilfeller at han har begynt å blø neseblod uten grunn, det renner ut i ei stund, og i over ei time etterpå så gikk han med nesen i "taket" og gikk og svelget neseblod for at det ikke skulle renne ut.

Han mister jo en del blod av dette ser jeg for meg, og han ble ganske så slapp etterpå. Jernmangel???

Dette skjedde også for noen uker siden. Men om jeg kontakter legen, gjør de noe med det med en gang (brenner..), eller avventer de og ser an?

Det er jo ikke akkurat ett stort problem vist vi ser det over tid, men akkurat når han er oppi det, så er det slitsomt (og fryktelig grisete).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips er å legge kalde kluter over nesen. Da er det ofte lettere for at det stopper å blø (blodårene trekker seg jo sammen når det blir kaldt).

Dessuten er det bedre å bare la blodet renne ut. Holde for nesen, men ikke holde hodet bakover. Jeg pleier heller aldri svelge neseblod når jeg blør. Blir jo kvalm av mindre...ugh

Skrevet

Uff, neseblod er ikke kjekt ... det kjenner jeg alt for godt til :-(

For det første.

Når noen blør neseblod skal de sitte fremmoverbøyd og klemme like nedenfor nesebenet (overgangen mellom brusk og bein). Man skal ikke bøye hodet bakover og i hverfall ikke på barn da blodet kan renne bak i svelget og ned i luftveiene.

For det andre. Dersom neseblodet fortsetter med samme "styrke" i over 20 min (altså at det ikke viser tegn til å gi seg) skal man kontakte lege.

Jeg gikk alt for lenge og plagdes med neseblod før jeg som 20-åring endelig fikk somlet meg til å svidd igjen. Har ikke vært antydning siden da (annet enn når jeg har vært veldig forkjølt og da har det kommet grunnet sår i andre neseboret...) Skulle gjort det mye før, da jeg var plaget allerede fra 7-års alder.

Jeg ville fått en lege til å se på det, og ev. henvise til øre-nese-hals for vurdering. Neseblod en gang iblant kan hende uten at noe trenger å gjøres, men det høres ut som det er store mengder det er snakk om så da kan det være greit å få sjekket det ut.

Skrevet

Takk for tipsene.

Skal prøve kalde kluter neste gang.

Var ikke jeg som "tok han" når vi var i bhg i dag (jeg jobber der, men var ikke sammen med han da det skjedde), så vet ikke om de ba han ta hode bakover eller ikke, eneste jeg så at etterpå så gikk han selv med hodet bakover. Skal høre litt med de i morgen, å evt si at hode skal framover og ikke bakover om det skjer igjen.

Var ikke samme styrke så lenge som 20 min, men en del ser jeg for meg for han gikk å svelget som sagt lenge, og noe rant ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...