Gå til innhold

Flere med lavt stoffskifte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen ringte meg i dag fordi prøvene jeg tok sist viste lavt stoffskifte.

Vet egentlig ikke så mye om hva det innebærer, men det er vel grunnen til at jeg ikke har energi og er trøtt hele dagen?

Leste også at lavt stoffskifte kan gi fosteret misdannelser og hjerneskade, ble litt bekymret da jeg leste dette. Jeg har jo ikke sjekket stoffskiftet mitt før i svangerskapet, hva hvis jeg har hatt det hele tiden, vil det ha påvirket fosteret?

Flere som har lavt stoffskifte og kan svare meg?

Skal jo til legen i morgen, men ble bare litt bekymret her når jeg leste dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk samme beskjed men det viste seg at det var feil... (!) HVilket tall hadde du på TSH? Hvis det er under 10 er det ikke fare for misdannelser, fant jeg ut etter intens googling etter å ha fått beskjeden pr brev fredag ettermiddag....

Noen får lavt stoffskifte bare mot slutten av svangerskapet og er ikke plaget med det hverken før eller senere..

Skrevet

Jeg vet ikke ennå, spurte ikke, men skal spørre i morgen.

Hyggelig å få den beskjeden fredag ettermiddag, jeg syns det er lenge nok å vente til i morgen...

Da håper jeg at jeg er under 10:)

Takk for svar

Skrevet

Hei

Jeg sliter med lavt stoffskifte og har også gjort det gjennom hele svangerskapet, og fått tett oppfølgning pga dette.

Har man en TSH nærmere 10 kan man nok nesten ikke stå på beina, da det er ekstremt høyt.

Det er svært vanlig at stoffskiftet kan bli lavt i svangerskap, og man blir som regel behandlet med Levaxin for å stabilisere det.(Levaxin er helt ufarlig for babyen)

Har diagnosen hypothyreose, og har på det høyeste hatt en TSH på 7, men den har nå gått betraktelig ned pga medisinering.

Jeg hadde tatt det helt med ro, for det er som sagt veldig vanlig blant gravide.

Skrevet

Takk for beroligende svar:)

Er spent på hvor høyt det er, men da er det ihvertfall ingen fare for at jeg har en TSH på 10..

Skrevet

hei. jeg har hatt lavt stoffkifte i tja ca 9 år. å er nå i uke 28 av svangerskapet, dette har ikke noen fare for svangerskapet. min lille gutt er helt fin ikke noen miss dannelser. men om man ikke blir behandlet kan det sikkert få konsekvenser... men det i seg selv å få diagnosen kan være skremmende, det kan også hende at dette er noe du kommer til å ha resten av livet, men som sagt jeg har hatt det i 9 år ca å tar en tablett med levaxin hver dag. det er ikke noe døds sykdom :) lykke til vidre i svangerskapet :D

Skrevet

jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år .tar en tablett levaxin hver dag ,har fått 2 friske jenter og denne krabaten i magen kunne de heller ikke se noen misdannelser på.

lykke til videre.:)

Skrevet

Jeg har fått konstantert HØYT stoffskifte. Kan noen forklare forskjell? Legen sa at det enten stabiliserte seg etter fødsle, eller så ble det lavt!!??Jeg går ikke på noen medisiner. Er nå iuke 38.

Skrevet

Det som kan skje er at dersom stoffskiftet er veldig lavt i begynnelsen av svangerskapet kan dettte føre til skader på fosteret. Etterhvert danner fosteret sitt eget stoffskifte, og er derfor ikke like avhengig av mors stoffskifte. Jeg hadde udiagnostisert lavt stoffskifte i en graviditet som endte med spontanabort, men da var TSH på 18, og kroppen var nok ikke i stand til å bære fram et barn. Men nå har jeg fått en frisk gutt:)

Du bør få vite hvor lavt stoffskiftet ditt faktisk er. Dersom verdien er f.eks 4-5 ligger den bare litt over det som er normalområdet, men du bør nok starte med medisiner for å få TSH enda lavere. og få vite hva fritt T4 ligger på. Siden det er blitt oppdaget såpass seint i svangerskapet ville jeg bedt om å få en ultralydsjekk for å få se hvordan fosteret har det.

Skrevet

Jeg var på ultralyd i går, og da så alt bra ut:)

Har vært hos legen i dag og tatt flere blodprøver, får svar på dem i morgen. Er veldig spent på hva TSH ligger på..

Han mistenkte også en infeksjon i kroppen så da får vi se...

Ble sykmeldt i dag, og det er jeg veldig glad for. Har ikke nok energi til både skole og jobb om dagen:(

Håper de siste 8 ukene går fort:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...