Gå til innhold

Alkohol i starten av svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde etpar gode helger utpå før jeg fant ut at jeg var gravid, Vet at mange har tatt seg litt vin etc før de selv vet de er gravide, (med mindre det ikke er nøye planlagt) men hvor stor rolle spiller det?

Jeg ville jo tro at det var værre når befrukningen nettopp er gjort og de neste dagene, enn litt senere.. Har ikke tenkt noe særkig over det før jeg nå plutselig ble litt sjelven.. Har jeg skadet den lille?

Når jeg sier et par gode helger, er det helger der jeg har vært ute både fredag og lørdag.. For etter min regning hadde var jeg i to bursdagsfeiringer og en jobbfest i starten av graviditeten...

HUFF!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke anbefalt. kan jo i verste fall føre til fosterskader. Det nytter allikevel ikke å banke seg opp pga. dette. Selv tømte jeg ei hel flaske tequila noen dager før jeg fant det ut. Hadde dårlig samvittighet til å begynne med, men måtte bare bestemme meg for å legge det bak meg.

Det kommer til å gå bra, skal du se :) Lykke til i graviditeten. Kos deg!

Skrevet

Ja, Blir bare litt redd noe er galt og at jeg har påført den lille noe.

Tenker bare på jobben, jeg jobber med utviklingshemmede, og ei av brukerne der er et resultat av alkohol (Alkoholiker vellogmerke) hun sitter bare der, kan ikke se, høre, ikke snakke, totalt utviklingshemmed. Missforstå meg rett, jeg elsker jobben, og brukerne og hadde selvsagt valgt å beholde om det skulle være slik, alle liv har en rett. Men man blir jo urolig..

Har også venninner som har mistet, eller måttet ta barnet, fordi det ikke ville ha overlevd på utsiden. begravelser bla bla.. PLUTSELIG fikk jeg slike tanker, bare fordi jeg fikk denne tanken om alkohole i hodet..

ellers har jeg jo bare glemt at jeg er gravid igrunn og ikke vært noe sårlig beskymret..

Vi får håpe alt står bra til inni der, det er det viktigste :)

Skrevet

Som hun over her nevner så kan det føre til fosterskade. Ingen kan svare på det nå.

I det tilfelle du nevner på jobben din så antar jeg at det er skader etter omfattende alkoholmisbruk gjennom hele svangerskapet.

Om det er en trøst så er det veldig mange som har drukket alkohol i starten og som senere har fått helt friske barn. Meg selv inkludert.

Jeg fant ut at jeg var gravid i uke 5, og før den tid hadde jeg drukket flere flasker vin + øl. Jeg var fra meg av engstelse, tok det opp med lege etc men fikk beskjed om at det gikk helt sikkert bra. Legen mente det ikke hadde tatt skade av det.

Jeg uroet meg (nesten syk) i 18 uker, før ordinær ultralyd. Der fikk jeg se lille babyen, og jordmora sa at alt såg bra ut, og at jeg ikke skulle tenke mer på det med alkoholen.

Phu. fra da av nøt jeg svangerskapet til fulle og gledet meg enormt.

Skrevet

Er vel vanlig at det dukker opp ting man uroer seg for unødvendig. vet at de fleste har nytt litt alkohol før graviditetstesten blinker positivt.

Tusen takk for beroligende svar :)

Skrevet

Du deler ikke blodomløp med babyen de første ukene, så tror nok det der går helt fint. Hadde vært verre etter noen uker når organene skal dannes og du da deler blodomløp.

Lykke til!

Skrevet

Om man deler blodomløp eller ikke er ikke avgjørende, da alkoholen diffunderer rundt i kroppen uansett. Hørte en gang en lege si at svært tidlig i svangerskapet vil en evt skade ha så store konsekvenser at det mest sannsynlig vil føre til abort. Så dersom man har drukket før man vet at man er gravid, og alt går greit, er det veldig stor sannsynlighet for at embryoet ikke har tatt skade av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...