Gå til innhold

Smitter ikke vannkopper??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det henger en lapp i barnehagen om at de har hatt tilfelle av vannkopper der.

Da jeg kom for å levere i dag, kom det en jente samtidig som var FULL av prikker i ansiktet, og da mener jeg mer prikker enn vanlig hud. Jeg tenkte at hun kanskje bare var med å levere storebror, men neida, hun ble levert som vanlig.

Jeg må innrømme at jeg fikk sjokk. Men det er jo godt mulig jeg ikke har peiling selv om jeg var rimelig sikker på denne... Så - smitter ikke vannkopper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jo det smitter når de væsker. Det kan jo hende jenta har hatt utbrudd, men at det nå ikke har kommet noen nye. Når de er tørre så kan de sendes i barnehage.

Skrevet

Ok jeg tenkte det måtte være noe sånt. Men kan man vite helt 100% sikkert at de ikke væsker lenger?

Skrevet

Jo, de smitter som bare fy, derfor er det normalt ikke lov å levere barn i bhg før blemmene begynner å tørke inn. Når det er sagt, så mener jeg å huske at vannkopper smitter før de bryter ut også? Er ikke sikker på det altså, men er det slik at en har fått det, så får som regel de fleste det, men ikke alltid. Vår minste gutt fikk det ikke i høst enda omtrent alle andre på avdelingen hans hadde det.

Skrevet

Jentene mine fikk mye vannkopper, særlig minsta og det var nok endel skorper et par ukers tid, men hun var ikke smittsom da. Lekte med barn som ikke hadde had vannkopper før uten at de ble smittet også da. For oss klaffet det med sommerferien, så de hadde uansett fri da.

Skrevet

de smitter før det bryter ut... derfor ber man ofte søsken av barn som er smittet om å holde seg hjemme selv om de ennå ikke har utbrudd.

Man ser det vel på at blemmene er på retur...

Skrevet

Joda, det er kjempesmittsomt. Men når blemmene har tørka ut smittar ein ikkje lenger. Sårskorpene var der i godt over ei veke etter blemmene hadde tørka ut hos eldste. Kanskje to veker.

Ein er smittsom nokre dagar før utsletter kjem, og deretter til det har tørka inn (hos oss ca 5-6 dagar frå første prikk dukka opp).

Skrevet

Ahh ok, tusen takk for svar alle sammen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...