Gå til innhold

Hvorfor ikke kjøpe dukkevogn til en liten gutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis han faktisk ønsker seg det?

Ser noen svare i tråden om hull i ørene på små gutter at det er forskjell på kjønnene, og at hun derfor ikke hadde latt sønnen sin få ta hull i øret eller kjøpe dukkevogn til ham. Jeg synes det høres ganske trist ut.

Jeg er enig når det gjelder hull i øret, men jeg ville verken latt sønenn eller datteren min få hull i ørene som små. Har ikke først og fremst med kjønn å gjøre, men at jeg synes det er usmakelig å pierce små barn. Derimot ser jeg overhodet ikke problemet med å la en gutt få ha dukkevogn. Sønnen min er veldig guttegutt, elsker biler og tøffe ting. Men han har også overtatt søsterens dukkevogn, og leker at han er pappa. Han er fire år, og gleder seg til å bli pappa når han blir stor. Skulle jeg si til ham at han ikke kunne leke slik fordi han er gutt?? Hva slags signaler skulle det sende, egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mhm.. Da ville jeg heller hatt en kjærlig og omsorgsfull gutt med hull i øret. Enn en som er oppfostret til å være beinhard og matcho.

Skrevet

Signalet om at han er gutt...? Det som er trist er at så mange nå oppdrar både guttene og jentene sine til å bli damer.... Jeg ville ikke tatt fra ham vogna om han lånte en og jeg lar ham jo se på jentelekene når vi er i leketøysbutikken, men kjøper ikke jenteting til ham. Han er ikke noen prinsesse... hvorfor er det liksom trist at ikke begge kjønn skal oppdras som jenter? Skjønner ikke tankegangen? Kan jo likegodt kalle ham Ida eller Stine da? Om det ikke er forskjell i dine øyne?

Skrevet

Du mener at gutten min er oppfostret til å være beinhard og macho fordi han liker biler og typiske gutteting? Deg om det. Jeg har en kjærlig og omsorgsfull gutt som liker å leke med typiske gutteleker, og som gleder seg til å bli papa når han blir stor.

HI

Skrevet

Tror de fleste synes det er i orden

Har en gutt og han har tre søstre så huset er overstrødd av jenteartikler.

Men har aldri tatt i en barnevogn og aldri lekt med en dukke. Så jeg tror det er store forskjeller.

Og om det kommer gutter som leker med jentelekene synes jeg det er naturlig.

Skrevet

Er det jentete å leke pappa? Er et jentete å lære omsorg for andre?

Skrevet

Hadde aldri kjøpt dukker/dukkevogn til gutten min, ikke kler jeg ham i rosa og lilla, eller kjole heller - fordi ja, han er en gutt.

Jeg mener gutter skal få være gutter!

Låner han dukkevogna til søsteren så må han jo for all del gjøre det, men hadde ikke kjøpt det i gave til en gutt!

Skrevet

Jeg har ikke sagt at jeg ikke lærer ham omsorg for andre!

Skrevet

Tror de færreste ville nektet sønnen sin å leke med dukkevogn. Men de færreste ville valgt å kjøpe dukkevogn til sønnen sin med mindre det var et stoooort ønske hos gutten. Ikke at det er noe galt med det, men det er nå engang sånn de kjønnsmessige rollene er i dagens Norge. På samme måte ville de færreste kjøpe verktøysbelte til jenta si, med mindre hun ønsket seg det veldig sterkt. Personlig synes jeg det er et ganske stivt og unyansert blide av gutter og jenter som møter meg i de fleste lekebutikker. Prinsesse eller pirat, ikke så mye midt imellom...

Skrevet

Her har begge de to eldste hatt egen dukkevogn og lekt masse med dem, mini derimot leker kun med biler og ball :)

Skrevet

Jeg synes det er mye mer diskriminerende å påstå at det er jentete å vise omsorg enn å ikke kjøpe dukkevogn til sønnen sin. Gutter og jenter kan begge være omsorgspersoner, jeg påtvinger ikke gutten min jenteleker og rosa klær fordi jeg tror det er det som får fram omsorgsevnen. Det skal mer til.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er foskjell på å kjøpe en typsik jenteleke til en gutt og motsatt, og å la dem leke med andre barns leker. Jenta mi kan godt leke med biler og traktorer med guttevenner, men jeg kjøper dukker til henne og ikke biler.

Jentene mine får sikkert hull i ørene når deblir større, men det kunne ikke falle meg inn hvis jeg hadde en gutt. Hadde jeg hatt en gutt på 4 år som ba om det ville jeg sagt nei. De gror jo aldri. Det betyr at når han er voksen og ikke vil ha hull i øret vil han ikke kunne slette sporene.

Jeg synes denne "likestillingskampen" går litt langt noen ganger. Det er og vil alltid være forskjell på kjønn, vi er laget ulike uansett hva samfunnet prøver å gjøre for å jevne ut forskjellene.

Skrevet

Signalet om at han er gutt?? Og det betyr at han ikke kan like å leke med annet enn biler, actionfigurer og lego? Han oppdras ikke som jente, men som en gutt som er klar over at når han blir voksen, kan han få egne barn. Og det gleder han seg til. Når noen spør ham hva han vil bli når han blir stor, svarer han at han vil kjøre truck og bli pappa. Og det var ikke jeg som presset dukkevognen på ham, den sto der og han ville leke med den.

Og så lurer så mange her inne på hvorfor så mange menn oppfører seg så totalt unsvarlig når de får barn? Det KAN ha noe med oppdragelsen å gjøre, kanskje? "Nei nei, du er gutt, du kan ikke leke med dukker, du skal være tøff, du!" Og 20 år senere kan han ikke begripe at han skal måtte ta ansvar for en baby. Godt jobba, damer!

HI

Skrevet

Jeg hadde helt klart kjøpt dukkevogn til min gutt hvis han hadde ønsket seg det. Nå hadde vi en dukketrille etter søstrene, så vi trengte aldrti ¨kjøpe det til ham, men lekekjøkken har han ihvertfall fått, og batt mye moro med.

Jeg hadde ikke likt å gi ham hull i øret, fordi jeg synes det er harry på gutter. mebn, som jeg svarte på hull-i-øret-tråden, hadde jeg fått problemer med å nekte ham det, siden storesøstrene fikk da de var relativt små, og jeg er sterkt imot å gjøre forskjell på gutter og jenter.

Skrevet

Her i huset har både guttene og jentene både dukkevogner og verktøysett. Kan ikke for mitt bare liv se hvorfor bare jentene skal leke med dukker og bare guttene med biler og verktøy.

Dere som ønsker å skille slik mellom kjønnene må i hvert fall slutte å sutre over at mennene deres ikke "hjelper til" i huset...

Skrevet

Jeg tror enkelte er så kunnskapsløse og fordomsfulle at de tror gutter blir homofile eller femi om de- gud forby- får leke med "jenteleker". Dessverre.

Hvis min evt gutt skulle ønske seg en dukke eller dukkevogn, så skal han få det. Selv hadde jeg både He-Man, fjernstyrte biler og verktøybelte- i tillegg til Barbie, dukkevogner og andre typiske 'jenteleker'. Jeg kan ikke helt se hvilken skade det skulle ha gjort, og tenk, jeg lider aldeles ikke av noen kjønnsforvirring eller avvikende seksualitet på noen måte. Noe jeg visstnok burde, ifølge enkelte her inne.

Skrevet

Jeg har en sønn på 3 år som har tre tusen biler, en haug med traktorer, en hel del gravemaskiner, masse spiderman-effekter - og en rosa dukkevogn og en liten babydukke.

Både dukkevognen og dukken fikk han av pappaen sin, fordi de hadde vært ute og handlet og gutten ble så veldig fascinert av dem. (Han har ingen søsken.)

Han leker ikke så mye med dukkevognen, men det hender han tar den frem og kjører noen runder. Først passer han imidlertid godt på at babydukken er ordentlig festet med sele og koser litt på den og spør den om det går bra :-) Etter at han har kjørt litt rundt, pleier han å parkere vognen, ta dukken ut og sette seg i sofaen, på fanget til enten meg eller pappaen sin, med dukken på fanget sitt igjen.

Jeg kan ikke se hvordan vi oppdrar et feilvaremenneske.

Skrevet

Jeg har over hode ikke noe problemer med det. Guttungen her har to søstre, derfor har han tilgang til alle jenteting. Han er riktig nok ikke interessert på jentemåten. Han kaster dukka ut av vogna, og leker at vogna er en racerbil. He he :)

Skrevet

Hvem har påstått at det er jentete å vise omsorg? Poenget mitt er vel det stikk motsatte. Gutten min, som ellers er veldig guttete, liker også å leke leker der han kan være kjærlig og omsorgsfull. Han leker at han er pappa, ikke mamma, så det er overhodet ikke jentete.Jeg kler ham ikek i rosa, og jeg påtvinger ham ikke "jenteleker". Jeg lar ham leke med det han interesserer seg for, og prøver ikke å presse ham inn i en ramme og si at "du er gutt, så sånn må du være". Likestilling går ut på at hver enkelt skal få gjøre det han/hun vil, uavhengig av kjønn. Stor misforståelse å tro at det betyr at alle skal være like!

HI

Skrevet

Sønnen min på snart 3 er skikkelig guttegutt. Han elsker gravemarskiner og lastebiler osv. Men da vi fikk tvillingene for 8 mnd siden ble han veldig opptatt av dukker.

Jeg lette frem mine gamle dukker og dukkeseng og lot han styre på.

Barn bruker ofte leken til å bearbeide og prøve ut erfaringer som de har fra det virkelige liv. Dette er en trygg arena hvor barna kan prøve å feile. Leken skaper ny og dypere forstålse av situasjoner, da de selv kan prøve seg frem.

Gutter kan lære mye om omsorg gjennom lek med dukker. Og nei de kan ikke bli homo av slik lek.

Skrevet

Min mann har aldri eid en dukke, en dukkevogn, en kjole eller andre lignende leker. Han har ingen søstre og han har ikke lånt dukker eller dukkeleker heller. Likevel er han en fantastisk far. Det blir litt for enkelt å påstå at det er det som skal til for å være en god far. Jeg lekte med dukker som liten og var UTROLIG klønete i starten med sønnen min.

Synes du tenker litt "smått" hvis du tror det at menn i mange tilfeller er uansvarlige i forhold til barna sine handler om hva de lekte med som små.

Forresten er det ikke så mange menn som blåser i barna sine heller. Det er veldig mange tilfeller hvor de ikke får lov til å slippe til. Hvor mora nekter ham muligheten til å prøve og deretter sier at han er en for dårlig far eller ikke er interessert. En jeg jobber med fikk ikke beskjed engang om at hans ex var gravid, før hun nesten var klar for fødsel og da sa hun "neida, du trenger ikke å gjøre noe" (han skaffet seg advokat og jevnlig samvær...Uten å ha lekt med dukker som liten.)

Skrevet

Jeg tror ikke at en mann blir en god far bare fordi han har lekt med dukker som barn. Men jeg tenker at dersom man som barn får beskjed om at "sånn og sånn må du gjøre, og sånn kan du ikke gjøre, for du er gutt/jente", så lager man uheldige forestillinger i barnets hode om kjønnsidentitet. Jeg sier ikke at alle gutter - eller jenter! - MÅ leke med dukker. Jeg sier at barn skal få lov til å leke med det de har lyst til å leke med, uavhengig av kjønn.

Ser ikke sammenhengen med historien om kollegaen din.

HI

Skrevet

Du skriver jo at du (forenklet) mener at det er derfor fedre ikke tar nok ansvar for barna sine, mens sammheten er at det ofte er mødrenes feil som nekter de...Men bare nekt å se sammenhengen, ok for meg:)

Skrevet

For noen tragiske holdninger som er ute og går blant mange. Trodde vi hadde kommet et stykke lenger i 2010.

Så dere nekter faktisk guttene deres å leke med såkalte jenteting dersom de har lyst til det? Forteller dem at for å bli ordentlige gutter må de være slik og slik? Tragisk, det er det eneste ordet jeg kommer på.

Skrevet

Jeg tror oppdragelse har noe å si for hvordan man blir senere i livet, ja. Er vel en del forskning som støtter det. Jeg mener ikke at gutter blir dårlige fedre av å ikke leke med dukker, men de kan få noen snodige oppfatninger av sin egen identitet som gutt dersom de får beskjed om at de ikke får lov. Og jeg synes det er så ubegripelig dumt å NEKTE et barn å leke med en bestemt leke på grunn av kjønn, at jeg ikke orker å diskutere det engang.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...