Gå til innhold

ord delings feil irriterer vettet av meg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle dyslektikere: dere er tilgitt.

Til alle dere andre: Har dere ikke lært om orddeling på skolen?? Det er skremmende å se hvor ekstremt mye skrivefeil som florerer på BIM, og da særlig sammensatte ord. Har irritert meg grenseløst over dette i 9 mnd men nå er jeg snart i mål med svangerskapet, så jeg skriver et lite innlegg om det, med fare for at mange blir sure.

Dersom noen lurer; sammensatte ord skal ikke deles i to! eks; ananasbiter får en helt annen mening om du leser det på skiltet utenfor butikken og det står: ananas biter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehehe, det finnes værre ting enn ananas som biter. Nærmeste dagligvarebutikk har noen ganger til bud og selger lamme lår.

Åååh, jeg får helt fnatt og hadde jeg hatt en milligram mer gravidehormoner ville jeg nok ha sagt fra at jeg boikotter butikken! :)

Skrevet

Eniiig!! Noen tar jo helt av.. Feks.. Panne kaker.. Grøss.. :P

Skrevet

HIhihihihi...godt dere ikke har andre ting og irritere dere over da=)

Skrevet

Hmmm... Men IZ, du særskriver jo som bare det selv! ord delings feil?!? Det skriver jo orddelingsfeil! Hehe...

Skrevet

Jeg mente at det var til 21. april...

Skrevet

Ja, synes også det florerer med skrivefeil og orddeling rundt oss. Lokalavisa vår er helt ekstrem, skulle tro de ikke hadde retteprogram på datamaskinen.

Skrevet

Jeg irriterer meg også grønn av skrivefeil! Ord som i fjord (i fjor) og vere (være), vert (vært) og sikkert en million flere som jeg ikke husker akkurat nå... Klarer å la være å kommentere, men bare nesten...

Skrevet

haha jeg må le her jeg sitter. det er faktisk ganske så morsomt og se hvor lite enkelte har å irritere seg over når de må irritere seg grønne på stavefeil.

jeg for min del har litt andre bekymringer enn det.

Skrevet

*ler* hvorfor irritere seg over en feil man fort kan finne på å gjøre selv. Ser jeg ORDDELING feil på reklameskilt o.l får jeg heller til å fnise litt enn å irritere meg grønn over det :)

Skrevet

Når man først skal påpeke andres lyter, så får jeg for det første lyst til å nevne at det du beskriver her mer presist kalles særskrivingsfeil. Orddeling brukes mest om å dele opp ett ord med bindestrek over to linjer. Særskriving er når man deler opp faste uttrykk i flere ord, for eksempel "i stedet for" og "i hvert fall". Særskrivingsfeil blir det altså når man deler opp sammensatte ord slik at det blir feil, for eksempel "sær skrivings feil".

For det andre vil jeg påpeke at man ikke kan sette to spørsmålstegn etter hverandre. Ett holder i massevis og er det riktige.

Det tredje jeg vil kommentere er at man skriver linjen ut om man ikke vil ha avsnitt. Vil du bruke avsnitt må du ha innrykk eller hoppe over ei linje.

Tall opp til ti skrives helst med bokstaver, tall over ti skrives med tall.

Etter en forkortelse som mnd. for måned brukes punktum. Når du fortsetter setninga med "men" må du ha et komma foran.

Etter utropstegn og kolon begynner man med stor bokstav. Semikolon kan ikke brukes på samme måte som kolon. I den tredje siste linja i innlegget ditt burde du brukt kolon.

Kanskje man burde oppdage bjelken i sitt eget øye før man kommenterer splinten i sin brors (for å si det med Jesus)?

:-)

Skrevet

Kudos til deg, Hanna30.

Skrevet

Ha, ha, ha! Jeg sniker innom her fra 1. trimester.

Enig! Kudos til Hanna30, men også til HI.

Det er veldig fint at det er uformelt på BIM, men det er jo greit at det holder et visst minstemål. Det er vel ikke akkurat sånn at man ikke har annet å bekymre seg over enn dette, selv om man tar det opp?

Flott innlegg!

Skrevet

Håper virkelig ikke at det bare er det som opptar en aller mest som det er lov å skrive om? Selv om jeg irriterer meg over det ene og det andre så går jeg ikke å gnager på det hele døgnet, men har veldig mye fritid i disse dager....:)

Hvis innleggene skal kvalitetssjekker og holde et visst minstemål kan det faktisk bli litt kjedelig her:)

Skrevet

Jeg også "plages" av dette, og ord som skrives feil.

Irriterende at det snart er lov til å skrive som man snakker...og da snakker jeg ikke om å skrive på dialekt, men å skrive bokmål med uttale-stavelse. Ser jo helt bakmål ut...

Og VET skrives ikke HVET...

Hadde nok irritert meg over dette om jeg var gravid eller ei:P For jeg ble så rettet på når jeg begynte på skolen, dette er ting som sitter i.

Men, tar nå ikke ut irritasjonen min til alle døgnets tider:P

Greit når flere lufter slike "plager":D

Skrevet

de som ikke kan skrive dessverre,har sååå lyst og si det skrives; dessverre.. ikke desverre eller dessvere...

Skrevet

Jeg greier nok en gang ikke dy meg jeg. Synes det er merkelig at de som irriterer seg mest er de som skriver mest feil selv! Flere punktum etter nesten hver setning. Begynner neste setning med liten bokstav. Og skifter linje i hytt og vær.

For ikke å snakke om å blande "da" og "når"! Det heter DA jeg begynte på skolen, ikke NÅR jeg begynte på skolen.

Det var dette med bjelken og splinten igjen da. Hvis bare journalister og norsklektorer skulle få diskutert graviditeten sin på dette forumet kunne det fort bli litt snevert her inne (på den andre siden kunne det blitt noen flere artige språkdiskusjoner da).

Skrevet

Jeg tenker som så: Hvis skriftspråket på BIM er representativt og gjenspeiler nivået på norske jenter som har fullført grunnskolen, står det dårlig til med norskundervisningen rundt omkring. Her er det noen norsklærere som burde ta seg en tur i skammekroken! ;-)

Skrevet

Hanna30: At folk skriver skrivefeil er noe helt annet enn at folk velger å skrive tre puktum etter hverandre (altså tenkeprikker). Å skrive ord delings feil, slik som kjære 31. april har skrevet som overskrift til innlegget sitt (vet ikke om det var meningen å gjøre dette for å understreke poenget, eller om hun faktisk særskriver selv. Hvis det var for å understreke poenget er det vel kanskje en litt dum måte å gjøre det på, ettersom innlegget var beregnet på folk som særskriver vil de ikke merke at hun har gjort det uansett), er en skrivefeil. Det samme er det hvis man skriver i hvert fall i ett ord, men visse friheter må man kunne ha når man skriver innlegg, som feks tankeprikkene...

Skrevet

Jeg tolket særskrivingen hennes som et virkemiddel for å understreke poenget sitt. Det er jo helt greit, og jeg kommenterte det heller ikke.

Det er dårlig språk å bruke tankeprikker etter hver setning, og det kan være forstyrrende når man leser en tekst (dessuten skal det være et mellomrom før tankeprikkene, og man må begynne med stor bokstav i neste setning). Poenget mitt er at jeg synes det er rart at de som irriterer seg mest over andres feil har såpass dårlig språk selv. Hvis man er så bevisst på å skrive riktig og irriterer seg over skrivefeil er det merkelig at man ikke er mer bevisst på sitt eget språk.

Ellers er jeg helt enig i at man må kunne ta seg språklige friheter, og for meg kan man ha masse skrivefeil (på et forum som dette vel og merke) uten at jeg irriterer meg over det! :)

Skrevet

Åhh, så deilig. Jeg irriterer meg også (gravid eller ikke) over unødvendig deling av ord, som plutselig får en helt annen betydning. Mange ganger kan det jo bli ganske så festlig, da, men synes at folk generelt er ganske dårlige på å skrive riktig. Tror mange ikke vet om ordet faktisk skal skrives i ett eller ikke. Min samboer er et godt eksempel på det, så er jo godt vant :)

Gjør sikkert tusen feil selv, men akkurat dette er nå det jeg har hengt meg opp i. Og det er vel greit det også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...