Gå til innhold

Forventer dere matservering i (voksenselskapet til) en barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener da at man kommer til kaffe og får kaker, og har ikke det minste lyst til å lage til middagsservering til femten stykker på lillebrors bursdag (blir seks). Mannen mener det er rart????? Men bursdag i Norge er da kaker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på når du ber folk, tenker jeg. Om du ber noen kl 16 på en lørdag, og har tenkt at de skal bli en stund så er det litt snaut med bare kaker. Da ville jeg, som gjest, ihvertfall ha visst om det på forhånd slik at jeg kunne passe på spise før jeg kom. I min omgangskrets så er det alltid mat og kaker i bursdager.

Skrevet

Jeg ber til kl 16, da har de spist middag først..

Når jeg ber til kl 15, så har jeg som regel rundstykker i tillegg til kaker.. Men ikke alltid jeg orker å styre med det..

Skrevet

Spørs reisevei.

Vi skal ha familieselskap for minsta neste helg, da kommer svigers som har 2timer kjøring en vei og da skulle det bare mangle at de fikk middag også i tillegg til kaffe og kaker.

Alternativt kan du ha rundstykker eller snitter i tillegg til kaker, blir for litt mye søtt med bare kaker.

Skrevet

Jeg har en tenåringsdatter, og har vært i temmelig mange barnebursdager gjennom årene.

Jeg er usikker på hva du mener - vil du ikke servere mat til de voksne, eller mener du for hele barnebursdagen?

Det som er vanlig, er at barna får pølser/pizza/tilsvarende først, og så er det kaker og dessert etterpå.

I de bursdagene som de voksne er med på i tillegg, har det vært vanlig å tilby de voksne enten det samme som barna spiser, evt. egen, litt lettvin "voksenmat" - så som pai m/salat, påsmurte snitter, tapas osv.

Så ja, jeg er enig med mannen din - litt rart om du bare har lyst til å servere kaker.

Gjest Morn du
Skrevet

Om du ikke skal servere annet enn kaker i voksenselskapet, mener jeg at da må det foregå mellom 11 og 13, sånn at folk kan få kommet seg hjem og spise litt mat.

Jeg har pleid å enten lage en gryte med feks mexikansk gryte, eller en gryte med pølser.

Skrevet

Ingen har vel lyst på kaker så tidlig på dagen - og FØR middagen? Nei, syns det holder med kaffe og kaker jeg, da må du invitere til ettermiddagen rundt klokken 4-5.

Skrevet

Nei, forventer ikke matservering i voksenselskapet, uansett hva klokka hadde vært. Da regner jeg med at jeg hadde fått vite om det på forhånd.

Skrevet

"Men bursdag i Norge er kaker"???

Bursdag i Norge eller andre land er vel akkurat det man gjør det til? Det viktigste er jo at de inviterte vet om det er servering av mat og kaker eller bare kaker slik at de kan klargjøre magen deretter.

Det er ikke mange bursdager vi har vært i der det ikke har blitt servert noe mat først, men det er ikke dermed sagt at det er rart å la det være. Dere må jo bli enige om en standard som passer for dere.

Selv serverer vi alltid mat først enten det er barneselskap eller familieselskap. Enkle ting som pølser med tilbehør, varm suppe med hvitløksbaguetter og pestoform er eksempler på hva vi har servert. Ikke mye styr selv om man er over 10 personer. Når vi bruker papp og plast skal det heller ikke dekkes på eller vaskes opp heller,

Skrevet

Jentene våre er begge født på vinteren og når vi har voksenselskap for dem så pleier vi å invitere til kl. 17.00 og da pleier vi bare å servere kaker og kaffe.

Lilleknott blir 2 år nå i mai og da tenkte jeg hvis det var fint vær at vi kunne være ute og at vi da griller pølser og serverer kake etterpå. Han pleier å legge seg mellom kl. 18.00- 19.00 så da ber vi besteforeldre og slik komme rett etter jobb så det ikke blir så sent for han:)

Men til vanlig så forventer jeg ikke å få mat i et voksenselskap for barn nei:)

Skrevet

Jeg har aldri vært i et voksenselskap til hverken barn eller voksne hvor det har vært matservering, med mindre vi har fått innbydelse hvor det sto at det ble mat. I vår familie er det ikke vanlig hvertfall, vi er veldig stor familie da.

Du trenger absolutt ikke det!

Gjest Morn du
Skrevet

Hm, nei, da er det vel greit å ha selskapet litt senere og servere litt mat i tillegg?

Hva med alle de barnebursdagene som holdes på den tiden, de barna er programforpliktet å spise kaker så tidlig de.

Skrevet

Familie/Voksenselskap pleier å være kaker og kaffe ja. Har aldri fått middag i et slik selskap. Det er ikke rart i det hele tatt HI :)

Skrevet

Kjem litt an på når på dagen det er, og om det er helg eller kvardag. Me var i barnebursdag kl 16 ein kvardag, og kom rett frå jobb. Var skikkeleg svoltne, og då var det ikkje stas å berre bli servert kake og kaffi. Me heiv oss over "skikkeleg" mat då me kom heim. På ei laurdag eller sundag hadde eg berre forventa kaker ol om eg vart invitert på ettermiddagen.

Men som ei anna seier, om dei har lang reiseveg ville eg laga til noko meir. Litt rundstykke med salt pålegg er ikkje spesiellt pes å lage til.

Skrevet

Nie, pølser og kaker til alle er godt nok i massevis.,

Skrevet

Vi hadde både mat og kake, fordi det kom folk med lang reisevei.

Vi gjorde det enkelt med selvservering på kjøkkenet av pølser og lompe/brød med tilbehør.

Det er jo barnebursdag! ;)

Skrevet

Jeg forventer matservering ja,men kun det samme som barna får. Er det pølser i brød,ja da er det godt nok for de voksne og.

Om du kun skal invitere til kaffe og kake så er det fra gammelt av kl 17 ;-) *hilsen bestemoren min,hehe*

Skrevet

Jeg pleier alltid å lage koldtbord. Siden vi har barnebursdag og voksenselskap på samme dag får alle servert det samme. Jeg liker å lage mat og har endel familie som har 1 time reise vei, så synes det er greit å tilby dem mat.

Når det er sagt forventer jeg ikke selv å få servert mat, men synes det er veldig kjekt om vi blir invitert i middagstiden. En trenger jo ikke styre så veldig mye, skål med pastasalat, gryterett, pølse med brød eller noe lignende.

Skrevet

Kommer nok ann på hva som er vanlig i omgangskretsen du holder til i. I min familie har det i voksenselskaper bare vært kaker, mens i min manns familie har de alltid middag og så kaker etterpå.

I barnebursdager da jeg var liten var det alltid pølser/ pizza ol lignende før kakene. Om bana inviteres med en voksen synes jeg det bare er rett og rimelig at også de voksne får mat. Noe annet ville være dårlig fra vertinnens side, men ville servert de samme til de voksne som til barna, og ikke lagd noe eget.

Hadde nok selv ikke servert bare kaker uansett når på dagen det var, er ikke alle som liker det, og dessuten kan du få en ganske hyper barneflokk om de spiser seg mett på bare sukkervarer!

Pølser, pizza, taco, lasagne m/baguetter og tapas er alle enkle retter som fint kan brukes i barneselskap og også serveres til de voksne.

Skrevet

Jada, kaker holder da i massevis.

Skrevet

Er ikke pølser matservering?

Skrevet

Du mener ikke barneselskapet med venner fra barnehagen vel? Er ofte med noen foreldre til engstelige barn, og de får det samme som barna. F.eks pølser eller pizza før muffins og sjokoladekake..

Men jeg regner med du mener familieselskapet med besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn osv. Der inviterer jeg noen ganger til middag, og andre ganger til kaffe og kake. Trenger ikke gjøre mer enn du ønsker selv. Jeg sier bare ifra når jeg inviterer jeg, så vet gjestene hva de kan forvente. De siste gangene har jeg invitert på kaffe og kake klokka tre på en lørdag, da har gjestene både frokost og lunsj i magen hjemmefra og når de drar hjem i sju-tiden (da legger ungene seg her) kan de lage seg litt lørdagsmat hjemme etterpå.

Neste selskap her i huset er i begynnelsen av juni, da velger jeg nok å invitere til grillmat på verandaen, altså blir det middag.

Skrevet

Vi hadde bursdag her i helgen og fikk dagen før en krass melding fra min svigerinne om at hun forventet jammen middag, siden vi ba de midt i middagstid (kl 15), så jeg smilte henne lett i hjel og kjørte på med kjøttkaker i brun saus til alle de 15 som kom ;). Hun ble litt lang i masken da;). Det skal sies at vi aldri har fått noen form for middagsbevertning der når det har vært bursdag!

Jeg hadde ikke forventet mat hvis jeg var bedt i en vanlig bursdag. de gangene vi har fått det, har det stått i invitasjonen. Det er nå bare å organsiere seg såpass at man spiser litt påforhånd.

Skrevet

Temmelig vanlig med matservering. Jeg har vanligvis 25-30 gjester og lager noe lettvint, som gryte, suppe eller pølser som serveres før kakene.

Skrevet

Kommer ann på når du ber, hvor lenge du mener de skal være hos dere og hvor langt de må reise

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...