Gå til innhold

Noen som vet sikkert? Ang fedrekvote...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får to tette og har fått beskjed fra NAV om at mannen må ta ut fedrekvote for barn nr 1 før barn nr 2 kommer ellers mister han det.

Et vennepar er i samme situasjon og har fått beskjed fra NAV om at mannen godt kan utsette fedrekvoten for barn nr 1 og ta den ut etter at barn nr 2 er født.

Noen som vet SIKKERT hva som stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet sikkert at dette ikke går på når man får neste barn, men på tid. Det må tas ut innen tre år. Kankje det som er forskjellen på dere og venneparet?

Skrevet

Vet ikke sikkert, men det er NAV forvaltning som bestemmer uavhengig av hva det lokale kontor sier, så det kan ha betydning for svaret.

For mors permisjon gjelder at den blir nullstilt hvis hun ikke er ferdig med første permisjon før neste barn kommer. Det vil si at dersom hun har 3 uker igjen når neste permisjon begynner, strykes de siste gjenværende ukene. Antar det samme vil gjelde for fars del. Så dere har nok fått riktig svar, og venneparet feil.

Her er fra NAV sine retningslinjer ang mors del:

"Ved kort tidsrom mellom fødsler og adopsjoner opphører det løpende foreldre­penge­tilfelle så snart ny fødsel eller adopsjon medfører start av ny foreldrepengeperiode.... "

Skrevet

Neida... Begge er under 3 år...

Men kan far har permisjon med en unge mens mor har permisjon med en annen?

Skrevet

Takk for svar! Stoler faktisk mer på de svarene jeg får her inne enn de jeg får hos NAV... det sier vel sitt om NAVsystemet.

HI

Skrevet

Du kan prøve å legge spørsmålet inn på forumet for fødselspenger, det er en bruker der (nisand) som jobber med dette i nav, der jeg har lært det jeg kan om nav-systemet, hehe. Men prøv å få sjekket med nav forvaltning:)

Her er forresten linken:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147610.cms

Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...