Gå til innhold

Noen med erfaringer fra hjemmesykepleien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å søke meg en ekstrajobb i hjemmesykepleien. Er ufaglært.

Noen som kan fortelle litt om arbeidsoppgaver osv?

De som blir ansatt får visst medisinkurs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper man ikke får medisinkurs som ufaglært?

Arbeidsoppgavene varierer fra alt fra tilsyn til fult stell. Til 1 besøk i uka, eller flere ganger daglig.

Matlaging, toalettbesøk, trygghet, personlig hygiene, medisinutlevering, sårstell mm. Og mye mer enn jeg husker nå, er noen år siden jeg var i hjemmesykepleien.

Skrevet

Du får ei rute der du skal besøke så og så mange mennesker på så og så lang tid (som regel altfor kort tid). Der skal du dele ut medisiner, hjelpe med stell, legge/stå opp/dusje, kanskje stelle et sår eller to, bytte bandasjer o.l, preike litt og så haste videre.

Skrevet

Ufaglærte får medisinkurs jo! Nettopp derfor de får det, for å kunne utdele medisiner. Uten kurs har du ikke lov.

Skrevet

Det er riktig at du får medisinkurs. Det skal du ha før du kan gi brukerne ferdig doserte medisiner. Sørg også for å melde deg på første mulige førstehjelpskurs.

Arbeidsoppgaver er for eksempel hjelp til stell, påkledning, forflytninger, støttestrømper, matlaging, gi medisiner og andre oppgaver som bruker har vedtak på å få hjelp til.

Skrevet

Ser sårstell ble nevnt over her, det skal absolutt ikke utføres av en ufaglært. Er det snakk om å bytte bandasje må det ikke være helt inn på såret.

Skrevet

som ufaglært har du IKKE lov å dele ut medisiner, det har man hjelpepleiere, sykepleiere osv til å gjøre. De har heller ikke lpv å gi medisinkurs uten at du har hatt en lang periode på skolen.

Vær forberedt på en god del skittbleier, for det kan det godt hende du må ta.

Har jobbet i hjemmesykepleien i over ti år nå, og må si at det er en givende jobb, så lykke til og kos deg:)

Skrevet

Ok, takk for svar!

Jeg har jobbet på sykehjem, så vil tro det er mye av det samme da. Der var det stell, hjelp til måltider, snakke med dem, toalettbesøk osv.

Får bare dele ut ferdigdoserte medisiner, da, etter det kurset.

Skrevet

Ufaglærte assistenter deler hvertfall ut medisiner der jeg jobber. De har gått medisinkurs.

Skrevet

mammo69. her tar du feil. ufaglærte MED medisinkurs har lov å dele ut medisiner. da snakker jeg ikke om å legge en og en tablett i dosett, det gjør sykepleieren. er det ferdig ruller med medisiner, gjøres dette på apoteket. er man ufaglært med kurs, kan man dele ut ferdig doserte med.

Skrevet

Ufaglærte får medisinkurs og deler ut ferdiglagede dosetter jo, og det er helt TRAGISK!!

Skrevet

Er vel til hjelpepleiere, helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere og andre med fagbrev som har relevans for jobben som får medisinkurs?

Ikke for det, ei jeg kjenner er ufaglært og hun får medisinkurs. Synes det er litt drygt jeg, og jeg hadde aldri tort å gitt medisiner. Jeg er sykepleier selv. Og jeg er livredd for ansvaret jeg har mtp medikamentutdeling.

Skrevet

hvorfor er det tragisk 20.47?

Skrevet

Selvfølgelig kan ufaglærte få medisinkurs og godkjenning av bydelsoverlege eller lignende til å dele ut medisindose fra dosert eller multidose.

Det gjør også ufaglærte hjemmehjelpere for at man skal unngå å gå to personer til samme bruker samtidig.

Skrevet

Det er tragisk fordi de ikke vet om de deler ut feil medisiner..

Skrevet

Kjenner jeg ble litt irrtert over medisin "diskusjonen" ufaglærte må ta samme prøve som hjelpepleiere, omsorgsarbeidere... de får ikke delt ut om den ikke er bestått.. så vil si de har like stor kunnskap som andre! til ak det der... er hjelpepleier selv å må innrømme at jeg ikke alltid vet hva som er hva i multidose/dosett. Dessverre er det sånn.. vi må bare stole på at de før oss har gjort jobben rett. Sjekker så klart at antallet tab stemmer osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...