Gå til innhold

Noen med nesten 5 år mellom barna ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det, blir aldersforskjellen for stor ? Har det glede av hverandre, når minsten er litt større ?

Sukk ser ut som det kan bli så stor forskjell her, hvis det blir flere barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har 5 år og 3 mnd mellom barna. Nå er det gutten som er eldst, og dette tror jeg har mye å si. Tror aldersforskjellen hadde virket større om jenta hadde vært eldst.

Mine barn har egentlig alltid hatt glede av hverandre, sikkert på et annet nivå enn jevnaldrene, men jeg har bare disse 2, så ingenting å sammenligne med.

Nå blir minste 5 år i år, og eldste blir 10 år.

Ser at ting er mye lettere nå når de er så store, de kommer å "sladrer" på hvrandre når den andre gjør galt uten at de blir sure på hverandre fordi den andre sladret fordi de ikke er på samme aldersnivå- fint for oss foreldre;)

Eldste kan også ta litt ansvar for søstra, han pleier å få lov å levere henne eller hente henne i barnehagen av og til, dette hadde aldri gått om han var bare 1 år yngre.

Vi kan sove 1/2 time lenger om morgenen(i helger) fordi vi vet at eldste følger litt med,og ordner en skive om hun ber om det. Er også mindre krangling når de får være alene.

Om jeg kunne velge fritt ville jeg helst hatt færre år mellom de, men nå ble det bare ikke slik. Ser ut som at om vi finner ut(snart) at vi skal ha et barn til, så blir det omtrent samme aldersforskjell igjen.

Skrevet

Har 6 år mellom nr 1 og nr 2.... de har egentlig ingen glede av hverandre dessverre.

Skrevet

Takk for svar :) Du prøver igjen ? jeg mistet for 1/2 år siden og er veldig usikker på om jeg vil prøve igjen, men så er det litt leit om barnet blir enebarn også, men jeg jo ikke få et barn bare av de grunn.

(hun har en storebror på 19 år da)

Så vet jeg jo ikke om jeg blir gravid igjen, snart 38 år....

Skrevet

Jeg vet bare at det var 5 års aldersforskjell mellom min søster og meg. Vi var som hund og katt. Nærmest hatet hverandre. Først da hun nærmet seg 20-årene fikk vi bedre kontakt. og nå som hun er over 20 har vi fått veldig god kontakt. Så etterhvert fikk vi glede av hverandre.

Når vi var små var vi så forskjellig pågrunn av aldersforskjell. Når hun var 5 år ville hun leke med bamser og dukker, og spille barnespill. Jeg var på vei til å slutte å leke når jeg var 10 år, og hvis vi skulle gjøre noe familiegreier, så kunne ikke hun spille spill jeg ville spille og omvendt.

Når jeg var 15 var hun 10 år, og da var jeg godt i gang med tenåringsgreier som sminke, gutter, litt smaking på alkohol, mens hun fortsatt var barnet. Når hun ble 15 og jeg 20 ble det litt bedre, men hun var da litt for fjortis for meg. Vi hadde aldri samme interesser pågrunn av alderen.

Man selvsagt komme godt overens fordi om aldersforskjellen er stor, det kommer an på ungenes personlighet, og innsatsen fra foreldrene.

Men jeg holdt på å kjede meg ihjel i feriene, fordi jeg hadde ingen jeg kunne gjøre noe sammen med. søstra mi var jo for ung til å skjønne noe som helst.

Dette er grunnen til at jeg vil at det skal være tett mellom barna mine, selv om det ikke er noen garanti for at de har noen glede av hverandre likevel. unger med liten aldersforskjell kan også krangle så busta flyr.

Men har du et ønske om et barn til, så må jo det være årsaken til å få et barn til og ikke aldersforskjellen. Dere kan bidra til at ungene kan gjøre ting sammen, som begge har glede av. Våre foreldre var ikke så flinke til det. Og når vi ble større, så ble vi gode venner, selv om det tok mange år.

Skrevet

jeg venter jente nr 2 den 6.juli...

min datter blir 7 år i august...

etter en del spontanaborter og en dødfødsel, ser det endelig ut som om vi skal få barn nr 2..

syns ikke det gjør noe at aldersforskjellen er stor.. (selvom ejg gjerne skulle hatt nr.2 for noen år siden...men ikke alltid det går..)

hun gleder seg veldig til å bli storesøster.. og gleder seg veldig til å hjelep til med babyen... (skifte bleier, mating osv...)

hun har en fetter på 5 mnd, og er kjempe flink med han,..

og med kusina på 3 år og ;)

Skrevet

Vi har 4 år, ganske nøyaktig. Nå er gutten 6 og jenta 2 og det gleder meg å se at de har glede av hverandre. De leker og tøyser, tuller - og sloss. Eldste har også hele tiden vert god hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...