Gå til innhold

Hver sin, eller samme seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg venter tvillinger til høsten, og nå når sjokket har gitt seg litt, begynner de praktiske spørsmålene å dukke opp.

Sov tvillingene deres sammen til å begynne med, eller hadde de hver sin seng?

Kom gjerne med råd og tips om andre praktiske ting som kan være greit å tenke på.

Hilsen ei som ser lysere og lysere på situasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange tvillinger som sover ved siden av hverandre i starten.

Vi begynte ganske fort å legge dem i hver sin ende av senga. Da de veivet borti hverandre med armer og skrek i ørene på hverandre.

Hvis du bestemmer deg for at du vil prøve å legge dem ved siden av hverandre bør du passe på at i de ikke alt for offte ligger mun mot munn. Da puster de hverandres luft, noe som gir dåroliger oksigen tilførsel...

Nå sover tvillingene våre 5 mnd på hvert sitt rom.

Jenta vokna veldig lett og men hun er lette og roe. Men hun klarer å vekke boren sin som er veldig vanskelig å roe. Hvis gutten får ligge i fre sover han natten igjennom, så nå sover de på hvert sit rom.

Må bare si at det er veldig gøy med tvillinger. Og når de bikker over 4 mnd begynner de ofte å få litt mere glede av hverandre, det er kjempe morro og se på dem når de pludrer med hverandre og er skikkelig kompiser... :o))))

Du gjør lurt i å forberede deg litt. Dette er mye jobb. Kjøp inn det meste av utstyr tidlig. Det kan hende du blir nøtt til å ta det veldig med ro i slutten av svangerskapet. Det du har klart når barna blir født vil du ikke angre på.

Lykke, lykke, lykke til!!!! :o)))

Skrevet

Takk for gode råd. Syns det er vanskelig å se for meg hvordan det blir på slutten av svangerskapet. Jeg var kjempeopplagt og i fin form med mine andre to. Men det blir jo dobbelt så mye å bære på, og kroppen sier vel i fra. Akurat nå ville jeg bare bli overlykkelig hvis kvalmen ga seg snart.

:-)

Skrevet

Hei.

Mine to er nå litt over 3 måneder og sover enda i samme seng. De ligger rygg mot rygg. I starten ville de helst ligge nese mot nese, og kun det. Vist vi prøvde å legge dem på en annen måte roet de seg ikke før de ble lagt nese mot nese. Nå sover de best rygg mot rygg, for da slipper vi at den ene peiver til den andre slik at de mister smokkene sine. vi blir nok å ha dem i samme seng så lenge som mulig, dem finner liksom tryggheten i hverandre.

Ellers vil jeg anbefale deg å få dem så samkjørt som du kan fra dag 1 etter fødselen. Jeg var så heldig at barnepleieren jeg hadde på barsel selv var tvillingmamma, og hun anbefalte meg på det sterkeste å få dem samkjørt helt fra fødselen av. Og jeg er glad at jeg har gjort det. Nå sover og spiser mine to samtidig, og jeg får litt fri når dem begge søv slik at jeg ikke blir helt utslitt.

Vi var heldig å fikk en del utstyr brukt, og masse klær brukt. Og jeg er glad for det. For gutten min gulper veldig mye, så det blir en del skift om dagen. Jenta min gulper ikke like mye, så blir ikke like mye skift på henne.

Ønsker deg masse lykke til og gled deg. Det er sannhet i det dem sier: Dobbelt arbeid, men dobbel glede=) <3

• 1 måned senere...
Skrevet

Mine er nå 3 måneder og 2 uker gamle, og de sover i samme seng. De lå å pustet hverandre i nakken (annen hver dag) den første tiden, men nå vil de bare ligge på ryggen uansett hvordan jeg legger dem og uansett hvor mye oppbygning jeg har rundt dem.

De ble født 6 uker for tidlig og var veldig små da de kom hjem. Den ene veide 1700 ved fødsel og den andre veide 1900, og da de skulle ligge i egen seng så fant jeg ut at det var best for dem å ligge på tvers i sengen. Det går ikke lengre da de har blitt lengre samt også at vi har fått en spesialpute av fysioterapeuten (SimoNatal som skal forhindre asymmetrisk hodeform) som også måtte få plass i sengen. Så nå ligger de på ryggen på langs i sengen.

Begge jentene mine sover veldig godt, og det har enda ikke skjedd at de har vekket hverandre så de blir nok liggende i samme seng en god stund fremover. Etterhvert som de vokser, kan det jo tenkes at jeg legger dem andføttes. Hadde det ikke vært for at jentene er veldig rolig av seg og sover så tungt som de gjør, kan det jo tenkes at jeg måtte gjøre det på en annen måte.

Ingen unge er lik, og det kan nok tenkes at du må prøve deg litt frem. Men ut fra hva jeg har lest, så har jeg fått en følelse av at de fleste tvillinger sover sammen i begynnelsen i alle fall.

Gratulerer med de kommende tvillingene. Dette blir veldig spennende. Sjokket legger seg, og så kommer alle tankene på de praktiske tingene. Jeg var i sjokk da jeg fikk beskjeden om at jeg ventet to...jeg har alltid vært en av dem som mente at det var helt greit å ikke få barn. Så jeg brukte først tid på å vende meg til tanken på å være gravid, og så måtte jeg vende meg til tanken på to. Jeg var rett og slett panisk den første tiden, men nå når de er her så må jeg si at det er utrolig kjekt med to. Ikke hør på alle dem som skal fortelle deg om hvor mye jobb det er og hvor sliten du kommer til å bli. Disse kommentarene kommer stort sett fra folk som "BARE" har ett barn. De har vært igjennom spedbarns tiden med ett barn, og tror nok at tvillinger er dobbelt opp. Det er selvfølgelig dobbelt opp med to i stedet for ett, men det er ikke nødvendigvis "dobbel jobb". Jeg tror tvillingforeldre har en tendens til å bli mer effektive enn foreldre med bare ett barn. Jeg bruker slettes ikke noe mer tid på å komme meg ut døren enn mine venninner som har ett barn å forholde seg til. Ammingen tar jo lengre tid...dersom du ikke fikser å amme begge to samtidig, men det er ikke sånn med alt. Jeg storkoser meg sammen med tvillingene mine. Føler at jeg har masse tid til overs, og jeg er faktisk helt alene om omsorgen. Vi nyter dagene og er mye ute sammen med venner.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...