Gå til innhold

Kan dere se hit? Har noen spm ang en søvnmetode..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen starter jeg med søvntrening på min snart 5 mnd gamle datter.. Har bestemt meg for enten midt-i-mellom-metoden, eller opp/ned.. Ser egentlig ikke noe forskjell på de.. Men det jeg da lurer på, er om jeg skal gjøre det samme opplegget på dagen og natten også? Jenta mi bruker å våkne på natten for å få mat, skal jeg da legge hun til meg i sengen og amme som vanlig og la henne sovne til puppen, eller skal jeg gi henne mat, også begynne med de samme metodene? Vi har alltid gjort det sånn her at jeg bysser henne i søvn, og legger henne oppi vogna, og når hun da skal ha mat, så ammer jeg henne i min seng, og så sover hun der til vi står opp.

Huff, ble veldig rotete dette, men for å gjøre det enkelt.. Skal jeg bruke metodene til hver gang hun skal sovne, eller bare på kveldene? Og kan jeg venne henne til å sove i sengen min, eller vil dere anbefale hennes egen seng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen på de er at opp/ned i hovedsak brukes til å venne barnet til å sove i egen seng og barnet skal umiddelbart plukkes opp ved gråt, midt i mellom brukes like gjerne til å lære seg å sovne selv i familiesengen. Når man bruker midt i mellom til å venne barnet til egen seng plukker man barnet opp når/hvis det blir krise mens man ellers trøster barnet i sengen.

Du bør ikke nattavvenne barnet før hun spiser 2-3 _gode_ måltider på dagtid. Så da kan du jo velge om du vil gi henne mat, så fortsette søvntreningen på natten, eller du kan ha henne over i din seng og la henne sovne der. Dette med at barnet da blir forvirret over mangel på konsekvent adferd fra foreldrene er sterkt overdrevet. De fleste barn takler helt fint å legge seg i sin egen seng for så å komme over i familiesengen senere på natten.

Når/om du skal nattavvenne kan du bruke disse metodene også på natten.

Personlig anbefaler jeg samsoving så lenge du nattammer fordi det gjør nettene enklere for alle ;)

Skrevet

Okei :)

Tusen takk for hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...