Gå til innhold

Bryllup planlagt - nå kanskje dåp også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vil gjerne høre om det er noen som har erfaringer med dåp. Nå har det seg sånn at jeg og samboer skal gifte oss til neste år, i slutten av mai. Det kan vise seg at jeg og samboer skal ha barn i januar.. Det vil da bli ca.5mnd igjen til bryllupet - og jeg har ikke noen betenkligheter ang dette. Kjolen skal moren min sy, så det er fikset og kan justeres dersom ikkje midjemålet ser ut til å falle helt på plass igjen osv. Men en ting jeg plutselig kom på: dåpen. Den lille skal vel også døpes?? Ops. Dette vil da bli i mars en gang (tenker høyt, he he). Og da bare 2mnd før bryllupet. Er det noe som sier at barnet MÅ døpes ved 2mnd alder? Eller kan man gjøre dette kombinert med bryllupet når man allerede har booket kirka... Hm. Blir jo litt teit for gjestene å måtte medbringe bryllupsgave+dåpsgave. Det blir jo såklart dyrt dersom man skal arrangere dåp og deretter bryllup. Kan jo rett som det er ende opp med å ikke døpe barnet.. :P Noen som kan gi meg litt synspunkt på denne problemstillingen? :-)) på forhånd takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!=)

du gjør dette til et mye større problem enn det er asså! hehe. jeg skal døpe sønnen min i august, han blir 2 i mai =) selv valgte jeg å døpe meg da jeg var 14 ! så barn kan altså døpes akkurat når det passer dere og barnet best =)

Skrevet

Barn kan døpes når de måtte passe deg :) Det mest vanlige er nok 4-6 mnd alder.

Men ville nok personlig valgt og ikke ha disse to hendelsene samtidig. Bryllupet skal jo være din og mannen din sin dag, dåpen ungens dag.

Nå hadde vi ganske stort bryllup, med mange gjester, men jeg følte at dagen ble for "kort". Ellers har man ganske mye og tenke på når man gifter seg - selv om festen er satt bordt til profesjonnelle, så skal man jo ha den overornede oversikten. Og i tillegg tid til og nyte dagen, snakke med gjester osv.

Kirken koster det vel ikke noe og leie, om du hører til den i hvert fall, og ellers så kan det vel ikke være så dyrt? Vi laget mat til dåpen selv, så det ble ikke så veldig mye penger.

Og så er det vel kanskje flere mennesker du vil ha i bryllupet ditt, enn i dåpen? Om du har det på samme dag, så vil du jo pålegge alle og ha med gave til dåpsbarnet også, og mange av dem er kanskje noen du ikke hadde invitert i bare dåp? F.eks alle venner, dine/ mannesns tanter/ onkler etc. Personer som har vært viktige for deg i din oppvekst, men som ikke kommer til og ha noe særlig med barnet ditt og gjøre, feks pga avstander ol.

Skrevet

hei :)

Vi fikk en gutt i januar. Og på 5 mnd dagen hans gifta vi oss samtidig som vi hadde barnedåp.

Lillegullet fikk jo mange fine gaver, og masse penger. Penger som ikke søsken vil få.

Vi løste det med å bruke en del av pengene på å kjøpe bilsete. Det hadde lillegullet bruk for, og vi hadde lite penger da han trengte det. så det passet bra.

Vi vurderte også å ikke skrive i innbyldesene at det skulle være dåp. Men jeg hadde som gjest selv likt å vite om det, sånn at jeg kunne vi en liten oppmerksomhet.

Å ha dåp og bryllup samtidig fungerte utmerket her. Men angrer poå at vi ikke ordnet med barnevakt på bryllupsnatten ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...