mammatil3små Skrevet 18. april 2010 #1 Skrevet 18. april 2010 Hei:) håper noen kan hjelpe meg med svar Jeg er i dag alenmor til 3, og bor alene med de. Barna er hos faren sin 10 netter i mnd, og 20 hos meg. Jeg har kjæreste, og vi ønsker å flytte sammen etterhvert. Er det noe som endrer seg økonomisk når vi flytter sammen? vil bidraget fra far gå ned? Og hvordan vil det bli hvis vi gifter oss? vet det kan være så mye regler på det ene og det andre, men jeg har ikke fått satt meg inn i noe av dette ennå. Pr i dag har jeg lavere b.hage utgift og sfo, og en ekstra barnetrygd. pluss bidrag fra far. Jeg går ikke på overganstønad Håper noen av dere kan hjelpe meg, setter pris på alle svar jeg kan få
Happy-Mama:) Skrevet 19. april 2010 #2 Skrevet 19. april 2010 Såvidt jeg vet blir det ingen endringer... Jeg er selv stemor til et barn, og han er hos oss annenhver helg. Siden jeg ble sammen med barnefaren har følgende statuser endret seg; Jeg og barnefaren ble samboere Barnemoren og stefaren fikk felles barn Jeg og barnefaren fikk felles barn Barnemoren og stefaren giftet seg -og ingenting av dette har ført til endringer i barnebidraget min samboer betaler. Jeg har forhørt meg hos NAV hver gang, og fått til svar at disse endringene ikke har noe å si for barnebidrag. Håper du fikk svar:)
junijente fikk julijente Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Hei! Det er nok litt mer innviklet enn Happy-Mama sier. Det er riktig at bidraget fra far i utgangspunktet ikke endres om du får samboer, og de første 12 månedene dere bor sammen blir det heller ingen andre økonomiske endringer. Men etter disse 12 månedene vil du ikke lenger få ekstra barnetrygd, og du vil nok heller ikke få redusert/dekket utgifter til barnepass (bhg og sfo). At du ikke får dekket disse kostnadene kan visst føre til at far skal betale høyere bidrag, fordi du da har økte kostnader på barna. Kort oppsummert sier navs hjemmesider at "Du kan ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene". Dersom du gifter deg med en ny mann mister du skatteklasse 2. Dette kan vel også ha innvirkning på bidraget, fordi du da har mindre penger netto. Jeg kan også nevne at dersom bidragsyter får samboer/gifter seg, kan dette ha innvirkning på bidragsevnen (den øker pga lavere boutgifter), men om bidragsyter får nye barn kan dette svekke bidragsevnen. Jeg er ikke helt stø på disse reglene, om du spør på aleneforeldre-forumet kan det være du får et annet svar, men det beste svaret får du antakelig om du spør på nav.
Happy-Mama:) Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Du har helt rett "junijente fikk julijente", jeg har tydeligvis ikke lest HI skikkelig;) Jeg trodde hun kun spurte om det ble endringer i barnebidraget fra far, så det var kun det jeg prøvde å svare på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå