Gå til innhold

Hvordan takle dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten min er 4,5 år, har vanlig samvær med sin far. Jeg har hatt kjæreste i et halvt år, og han har en sønn på 8. Datteren min har sagt at hun vil kalle min kjæreste for pappa å at hun ønsker at gutten hans skal være hennes storebror.

Hun har kalt han pappa ved noen anledninger, men hun har blitt ganske flau når hun kanskje har sett at jeg har strax rettet blikket mitt mot henne ( har selvfølgelig ikke vært meningen, men jeg blir like satt ut hver gang det skjer). Har spurt henne forsiktig om dette, for å høre om hun kanskje sier feil pga at hun hører hans gutt kaller han pappa, men da sa hun at hun kunne jo ha to pappaer.

For min del tar jeg det som en fin ting, at hun er så glad i min kjæreste at hun ser på han som en farsfigur, men jeg vil jo aldri at hennes far skal erstattes på noen måte. hvordan skal jeg som mor forholde meg til hennes ønske? er det ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør i hvert fall ikke gå upåaktet hen. Ikke bli sint på henne, men forklar at dette er "Per" og du kan kalle ham det (eller kjælenavn hvis han har et), mens kun pappa er pappa. Det går ikke an å ha to pappaer, det må du forklare henne.

Skrevet

La henne si far... Da har hun en far og en pappa, 50/50??

Skrevet

Hun har alt en pappa, og bør derfor ikke kalle din kjæreste for pappa. Tenk deg selv om hun hadde kalt kjæresten til faren sin for mamma...Jeg ville sagt til henne at det kun er en person som er hennes pappa. Tror ikke du ødelegger noe med det, selv om samtalen kan bli vanskelig der og da.

Skrevet

jeg har sagt til henne at hun har allerede en pappa, men hun ser selv ingen problem med å kalle han pappa allikevel.

kan legge til at pappan hennes ikke er en særlig engasjert pappa, så oppmerksomhet å tid fra en annen mann gir henne tydeligvis veldig mye.

Får bare fortsette å ta temaet opp med henne, å forklare på best mulig måte at det blir feil å kalle noen andre for pappa.

Takk for synspunkter.

Skrevet

Da var han plutselig ikke engasjert nok, selv om han har vanlig samvær? Du kan jo ikke late som hun ikke er hans for det om du har fått deg ny kjæreste. Å brått komme med utsagn om at han ikke er så engasjert, så da er det liksom greit å presentere en ny mann som pappa er faktisk bare for dumt.

Skrevet

Det var ikke det som var poenget mitt. Nei han er ikke en engasjert far selv om han har normalt samvær, det forklarer at jenten min kanskje savner noe å det er dermed vanskeligere å forklare henne at kun pappa er pappa. Er overhodet ingen som skal ta pappas plass. Han har aldri blitt presentert som en ny pappa, han kalles selvfølgelig for navnet sitt. Jenten min har en pappa, det har jeg presisert i tidligere innlegg.

Du er meget frekk som skriver at jeg ikke kan late som om hun ikke er hans selv om jeg har fått meg ny kjæreste. Det er så langt fra sannheten som overhodet mulig.

Hadde ikke rådført meg om jeg ikke selv hadde sett på dette som et problem. er en grunn til at jeg reagerer på min egen måte hver gang hun kaller han pappa.

Skrevet

Forklar at hun allerede har en pappa, og at man ikke kan ha to pappaer. Be henne kalle ham ved navn. Hun er nok for liten til å forstå at hun ikke kan kalle ham pappa, tror jeg. Det kan bli vanskelig senere hvis hun kaller ham pappa nå. Og den biologiske pappaen blir vel heller ikke så veldig happy for det? Tipper du ikke ville likt det hvis hun kalte en evt ny dame til pappaen hennes for mamma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...