Neijasså... Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 "Målet er å få til likelønn, forklarer Aps fraksjonsleder i komiteen, Anette Trettebergstuen: - I likelønnens navn bør foreldrepermisjonen todeles, sier hun til Dagbladet." "Menn tar bare ut 11 prosent av den totale permisjonstida. - Vi anerkjenner at dette er en problemstilling som gjøres noe med. Hvorfor skulle det være et problem at fedre får halvparten av tida, spør Tove Linnea Brandvik." http://www.dagbladet.no/2010/04/16/nyheter/todeling/tredeling/likelonn/tariffoppgjoret/11297892/ Nei, hvorfor skulle det være et problem at fedre får halvparten av tida, dvs. at mor må tilbake i jobb når barnet er 6 mnd? For vår families del, der alle de tre barna har måttet fullammes til nærmere 8 mnd pga matvegring/intoleranser så ville det betydd at pappa'n måtte ha tilbragt flere måneder av permisjonen sin med å sitte på mitt kontor eller trille rundt i nabolaget i påvente av neste amming. Men det er vel et mindre problem, så lenge pappa'n er en likestilt omsorgsperson, vel? Dette utspillet minner meg litt om en scene fra Monty Pythons "Life of Brian", der People's front of Judea (eller var det the Judean People front? Hmmm...) blir enige om at menn også har rett til å bli gravide, ja kanskje likefram har krav på å bli det, i likestillingens navn. Andre som mener noe om dette?
Gjest sug lut Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Ikke annet enn at jeg er uendelig glad for at jeg ikke skal formere meg mer.
Brillefint - Jadda! Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Også hørt av en likestillingsforkjemper: Det er jo bare å klemme ut melken å gi på flaske! Åja... Er det så enkelt?? Da så! (Jeg prøvde å pumpe svært ofte fra ungen var født til jeg bare gav opp - tror pumperekorden var 10 ml eller noe sånt. Woho! Det blir ungen feit og god av!) Det hele er tragisk sett fra et ammeperspektiv.
Neijasså... Skrevet 16. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2010 Jupp, så enkelt er det, ifølge enkelte. Har disse folkene i det hele tatt barn?
Bunnies by night Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 Jeg blir så irritert på dette utspillet at jeg ikke orker å ta det seriøst... altså ikke HI sitt utspill, men arbeiderpartiet. Det er vel snart på tide å få staten til å fikse livmor og pupper med melk til menn...
prekæs Skrevet 16. april 2010 #7 Skrevet 16. april 2010 Jeg mener vel at så lenge det finnes kvinner som tviholder på permisjonen "sin", så er det helt greit at staten legger føringer. Forøvrig var i full jobb fra 3 mnd med min datter og fullammet til 6 mnd og ammet minstemann til 18 mnd var da i jobb det siste halve året.
Brillefint - Jadda! Skrevet 16. april 2010 #9 Skrevet 16. april 2010 Hehe. Skulle til å skrive det samme Queen...... Vi hadde ikke fått det til - da min jobb ligger ganske langt unna der vi bor i reisevei. Ammingen må være ganske avviklet på formiddagstid før vi kan få det til. Ammefri er en vits på jobben min.
Neijasså... Skrevet 16. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. april 2010 Jeg er veldig for at folk skal ha _muligheten_ til å la far være hjemme halve permisjonen, eller hele om så er. Det jeg er imot her er tvangsprinsippet, det at staten-vet-best-at-alle-babyer-er-sånn og at det i det hele tatt ikke åpnes for at folk vet best hva som passer for dem. Forøvrig har far her i huset vært hjemme 3 mnd med alle ungene, for det har vært det som har passet oss best.
prekæs Skrevet 16. april 2010 #11 Skrevet 16. april 2010 Ikke sant:) Vi har ett regelverk rundt fødsel og permisjon som nesten ingen andre land har og likevel sitter folk og sutrer over at regelverket ikke er tilpasset dem dvs "mæ sjæl" 100% Er også temmelig sikker på at hvis menn tok permisjonen de hadde krav på, om det så var 50% av permisjonen, ville det vært enklere å ikke bli valgt bort som arbeidskraft fordi man var kvinne i vanlig fødealder. Og det igjen ville vel muligens vært med på å få opp kvinnelønningene.
Kamomille Skrevet 16. april 2010 #12 Skrevet 16. april 2010 Hmmmmm.... Lurer på hva våre mødre gjorde når de fikk barn med matintoleanse, eller når de ikke kunne punpe, eller når barnet ikke ville spise vanlig mat, eller når.....osv osv. Egentlig rart det vokste opp folk på 70/80 teller hvor permisjonen var mellom 3 og 5 måneder TOTALT. Egentlig burde det da være ganske stor spedbarnsdødlighet der hvor jeg vokste opp. For der var nemlig alle mødre tilbake i jobb etter ca 3-4 måneder:) Jeg synes det er flott at fedrene får større del av permisjonen. Selv fullammet jeg alle barna i ca 6 mnd selv om jeg var tilbake i jobb/studier etter 2 må¨neder.
Jentemammaen Skrevet 16. april 2010 #13 Skrevet 16. april 2010 Jeg er helt enig med deg! Latterlig at staten skal inn å bestemme hvordan hver enkelt familie legger opp livene sine. Helt greit at det skal være mulig for far å være hjemme like lenge som mor, men vi vil ikke ha det sånn! Her i huset er det mer enn nok for far med de ti ukene. Forrige gang var det vel seks uker han var hjemme, og vi syns egentlig det også var mer enn nok! Det handler ikke om at jeg tvinger mannen min til å være en "dårligere" omsorgsperson for våre barn, på bekostning av min trang til å styre hjemme. Men jeg syns det er supert å være kvinne, ville ikke vært mann for noe i verden, og jeg har ingen ambisjoner om å bli mer "mannete" fordi det passer staten. Her i huset har begge to lange og krevende utdannelser, men det fungerer ikke for oss at begge satser på karriere, og vi har valgt at det er mannen som jobber mest, mens jeg tar meg mer av hus, hjem og barn. Vi kunne sikkert satset fullt på karriere begge to, men hva i alle dager skal man med barn hvis de er i barnehagen hver eneste dag fra syv til fem? Jeg er ikke for en stat som skal bestemme alt for alle!
Bunnies by night Skrevet 16. april 2010 #14 Skrevet 16. april 2010 Klart at staten skal legge føringer, og vi er utrolig heldige her til lands som har en så flott permisjonsløsning som andre kan se langt etter. Men å todele permisjonen synes jeg bli helt surrealistisk, i noen tilfeller vil det føre til at barnet må i barnehage fra 6mnd alder, da det faktisk ikke er alle som kan ta ut permisjon. Det er lov å ta litt hensyn til barna og at det faktisk ikke er alle familier der foreldrene har A4 jobber...
trollmamma Skrevet 16. april 2010 #15 Skrevet 16. april 2010 Signerer "Snart mamma til to prinsesser."
lille sprelle Skrevet 16. april 2010 #16 Skrevet 16. april 2010 Det aller første som må skje, er at samfunnet, navs ansatte, arbeidsgivere osv slutter å snakke om at far skal "ta" av mors permisjon når far tar mer enn de pålagte ukene. Det var helt håpløst å kommunisere med en del pga at de insisterte på at pappen skulle ha av "mine" uker! (han tok 3 mnd) Når holdningen i samfunnet blir at det er en felles pott som foreldrene skal dele etter familiens beste, så kanskje det blir fler menn som tar mer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå