Trimdama Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Jeg har ei tulle som ligger høyrevendt og i seteleie. Det har hun gjort hele veien. Jeg ser ikke frem til snuingen i det hele tatt. Har fødselangst i seg selv av flere årsaker. Så alt dette "ekstra" stresser meg litt. Lurer derfor på erfaringer ang dette? Hører gjerne om de GODE erfaringene også! Det skal nevnes at jeg har lest prosedyrer (IOCD 10) og er litt usikker på for og imot.......
Gjest Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Du er i din fulle rett til å nekte hvis du ikke vil. Det er damer som har fått beskjed om at legene omtrent står klar i tilfelle de må ta hastesnitt etter snuingen, at det er veldig vondt og at de i veldig mange tilfeller snur seg tilbake uansett. Jeg ville ha sagt nei til dette, men det kan jo godt hende mange andre har et annet inntrykk/annen erfaring av snuing:) Jeg ville nok heller ha gått for å enten føde i sete eller be om ks. Planlagt er uansett lettere å skulle forholde seg til enn hastesnitt..
Trimdama Skrevet 16. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2010 Jeg tolker vel informasjonen gangske likt deg, Gytha Ogg. Har bekjente som har utført vendignsforsøk med hell, men er jo bare 50 % sjanse.....Jeg gir dem en sjanse jeg tenker jeg da, så får det heller bli planlagt KS.... Er førstegangsfødende så har ikke nerver til å føde i sete, og det anbefales ikke alle heller etter IOCD 10. Litt tynn i nerva nå, så det å få andres erfaringer gjør at jeg kan se mer for og imot tenker jeg. Da er det bare å håpe at onsdagen er fort overstådt!!
Fifrildi Skrevet 16. april 2010 #4 Skrevet 16. april 2010 Opplevde det som fullstendig udramatisk da jeg var til vendingsforsøk 37+2. Det gjøres på fødeavdelingen av lege (spesialist - det er ikke alle leger som kan dette) pga den utrolig lille sjansen at fosteret kan bli stresset slik at man må ta et ks. Jeg opplevde det heller som betryggende at de passer på slikt, enn stressende. Du sitter først 1 time med ctg apparat, så ligger du med bena høyt, så gjør de vendingsforsøk, deretter sitter du 1 time med ctg igjen. Smertemessig syntes jeg aldri det gikk over i direkte vondt, men det var absolutt i grenseland. Vet ikke om det ville vært vondere hvis de hadde holdt på lenger, men min baby var ikke å rikke. Ville helt klart gjort det igjen.
Trimdama Skrevet 16. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2010 Godt å høre om litt udramatisk erfaring også, selv om det kansje ikke gikk som ønskelig? Jeg får se hur det går på onsdag og blir det ks så er det nå planlagt og en kan innstille seg på det...! Lykke til med foreståendes KS Fifrildi
sissy81 Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 Jeg var i samme situasjon som deg, førstegangsfødende og babyen lå høyrevendt og i seteleie. Fikk time til utvendig vending da jeg var 37+3. Jeg var i utgangspunktet også litt skeptisk fordi jeg hadde lest og hørt om risikoen forbundet med dette. Syntes også det var litt skremmende at jeg måtte møte opp på sykehuset fastende i tilfelle det hele skulle ende med hastesnitt... Det som gjorde at jeg gikk med på å prøve å snu babyen var at jeg fikk en kjempedyktig og erfaren lege som kunne berolige meg med at han hadde snudd babyer i 35 år uten å ha opplevd noen komplikasjoner forbundet med dette. Jeg forsikret meg på forhånd at han ville sjekke gjennomstrømningen i navlestrengen etter vendingen, da det var det jeg var mest bekymret for, og alt var heldigvis bra. Følte jeg fikk god oppfølging etterpå. Når det gjelder smerter må jeg være ærlig og si at jeg syntes det var fryktelig vondt å snu babyen, men det kan være fordi den allerede hadde begynt å feste seg nede i bekkenet, så legen sa at det egentlig var litt for sent å snu den. Han måtte derfor være ganske hardhendt og holde på en stund... Vet ærlig talt ikke om jeg ville gjort det igjen, men er jo veldig glad nå for at babyen ligger riktig vei:-) Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til både med en evt. snuing og fødsel!
Fifrildi Skrevet 16. april 2010 #7 Skrevet 16. april 2010 Nei, jeg ville jo helst fått snudd Utredet også for vaginal fødsel, men har for trangt bekken så det ble ikke noe av. Ks på mandag, så takk for lykke til Og forresten - i motsetning til en annen her på tråden måtte jeg ikke møte fastende eller noe. Så det varierer nok veldig. Mitt snuforsøk var på Riksen.
Trimdama Skrevet 16. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. april 2010 Jeg skal ha vendingsforsøket på Ringerike (Vestre Viken HF) og må møte fastende. Dem måler jo først , så får jeg komme med mine tanker om det hele før dem setter i gang . En god dialog gjør det jo tryggere når jeg er litt engstelig.... Bra går det nok, men det er en litt vanskelig avgjørelse synes jeg da. Igjen Fifrildi - lykke til på mandag! Send gjerne noen linjer om opplevelsen din etter ks! Jeg er jo som sagt førstegangs og "aner" ingenting!
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 17. april 2010 #9 Skrevet 17. april 2010 Heisann! Tjuvtitter litt her inne på 3. tri. Men har prøvd vending og tenker du kanskje kan ha "godt av" min historie knyttet til dette! Var på vending m datra mi da jeg var 37 uker på vei. Har KUN positiv opplevelse og hadde gjerne gjort det igjen ) Møtte fastende, i tillfelle KS, dette er jo bare sikkerhetsrutiner fordi det en sjelden gang KAN bli nødvendig. Babyen ble overvåket en tid før snuingen. Jeg fikk tilbud om beroligende medikamenter (men legen mente jeg ikke trengte de derfor tok jeg dem ikke). Selve snuingen var ferdig på ca 20 sekunder. Hadde ingen ubehag eller vondter før under eller etter. Både jeg og sambo synes dette rett og slett bare var en fantastisk og facinerende opplevelse. Babyen ble overvåket en stund og vi fikk dra hjem etter ca tre timer ) Gynekologen som foretok snuingen sa at dette ofte førte til at modningsprosessen ble satt igang, og samme dag begynte jeg og kjenne på menssmerter. 10 dager senere fødte jeg verdens beste prinsesse med hodet først ) Lykke til videre! Stor klem!
Trimdama Skrevet 17. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 17. april 2010 Så godt å lese at det ble en så god opplevelse røverdatter ! Høres ut som du virkelig var av det heldige slaget, men det kan jo også jeg bli! Spennende blir det. Takk for positive ord og klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå