Gå til innhold

Epidural, hvordan fungerte det for deg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved forrige fødsel, som ble igangsatt med modningspiller, ingen riestimulering, fikk jeg epidural. Hadde intense, vooonde rier...Lystgassen var det som reddet meg. Hadde ingen følelse av at epiduralen gjorde det noe bedre. Nå blir jeg muligens igansatt igjen, og er redd for like intense rier. Kan godt prøve epidural denne gangen også, men hvordan er vanligvis virkningen? Synes dere det var stor forskjell før og etter epiduralen ble satt? Eventuelt dere som har født med og uten, var det stor forskjell på smertene under de to fødslene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette lurer jeg og på....?

har ikke prøvd epidural før...men vill ha det denne gangen,noe må jeg ha ellers dauer jeg :)

Skrevet

Jeg har prøvd en fødsel med, og en uten!

Min første fødsel ble igangsatt, og var skikkelig heftig (bl.a 12 timer på drypp)

Fikk epidural, og var så glad da jeg klarte å slappe av litt igjen... (før jeg fikk den, hadde jeg seriøst vurdert å kaste meg ut av vinduet :P)

Men desverre var jeg ikke lenge i paradis. Epiduralen funket en halvtime, før jeg fikk skikkelig vondt igjen... Og så gikk den over til å virke litt på den ene siden av kroppen!

Da jeg fødte nr 2 ville jeg ikke ha epidural, og det gikk kjempebra! Koste meg med lystgassen ;)

Men denne fødselen startet og av seg selv

Skrevet

epidural for meg var himmelen..

jeg hadde så vondt at jeg ble borte i min egen smerte.. så fikk jeg epidural og kunne komunisere med omverdenen igjen :)

jeg kjente riene som kom og gikk men de var ikke vonde :)

jeg skal iallefall ha epidural denne gang også:)

Skrevet

Jeg fikk epidural ved 4-5 cm aapning. Da hadde jeg hatt rier i 1,5 doegn og var utslitt. Maatte ogsaa faa riestimulerende drypp for fortgang, saa epiduralen kom godt med.

Forskjellen var enorm. Jeg gikk fra aa vaere lukket i mitt eget smertehelvete uten aa kunne si mer enn ett par ord om gangen til aa endelig slappe av. Jeg kjente ikke mer smerter foer de skrudde ned for at jeg skulle presse. Pressriene var vonde, men mest merket jeg at jeg var sliten.

Jeg var paa beina igjen raskt etterpaa.

Skrevet

ja sånt var det sist med meg og uten epidural..jeg var helt borte,ute av stand til og komunisere i mange timer...syns det er sykt at de ikke gidde meg noe..!!hadde også drypp i tillegg...

det gjør jeg bare ikke en gang til....

Skrevet

Har hatt to fødsler med epidural. Merket mindre smerter etter bare noen minutter kanskje, husker ikke helt, og etterhvert ingen smerter i det hele tatt! For en utrolig lettelse! Kunne ligge og prate og fleipe som om ingenting var på gang. Var bare litt kald og "livløs" i lårene.

Men med nr. 2, da stoppet den idiotiske pumpen etter en stund slik at jeg ikke fikk neste dose, og alarmen som skulle sagt ifra om feilen funket ikke heller! Så plutselig ble jeg bråkvalm og overrasket over at det var så ekstremt vondt, jordmor sjekket og skjønte etterhvert feilen, men da var det for sent fordi jeg hadde full åpning og måtte presse - med helvetes smerter! Taklet de dårlig fordi jeg var så forberedt på epiduralens effekt, ble faktisk forbanna av de intense smertene og jobbet mer MOT enn MED riene... men klarte jo å få ut ungen da ;)

Skal føde igjen om et par måneder, og vil fortrinnsvis forsøke uten epidural, har jo klart det en gang før... men det kan godt hende jeg ombestemmer meg! Har overhodet ikke noe behov for å være tøff og lide meg igjennom en fødsel mens stakkars samboer sitter ved siden av og har en ubehagelig opplevelse fordi jeg har så utrolig vondt.... får se det an litt, tror jeg.

Skrevet

Synes det er litt merkelig at jeg ikke kjente noen forskjell etter at epiduralen ble satt. Var like vondt hele tiden. Og som det blir skrevet over her var jeg bare inne i mitt eget smertehevete. Kommuniserte ikke med far under hele fødselen. Husker at han på et tidspunkt spurte om han kunne spise resten av pizzaen vi hadde kost oss med tidligere på kvelden, ellers snakket jeg ikke med ham. Det var egentlig trist å ha en slik fødselsopplevelse. Pga yrket mitt har jeg vært med på noen fødsler og har følt at jeg kunne kommunisere med den fødende.Men slik var ikke min fødsel. Far kunne liksågodt ikke vært der, for jeg hang seriøst ikke med....Hvis det blir epidural på meg denne gangen også, håper jeg at det blir en som virker.

HI

Skrevet

Epidural var himmelsk for meg med min første fødsel.... Hadde holdt på i over 30 timer med rier og det gikk treeeeeigt...,så fikk jeg epidural å la meg til å sove i 4 timer....kjente ingenting..var helt fantastisk! og når jeg våknet,så var det å begynne å presse.Er overbevisst om at jeg ikke hadde hatt krefter til å presse om ikke jeg hadde fått den. Satser på at denne gangen går det fortere,men er veldig open for epidural ja!:) Lykke til alle sammen:)

Skrevet

HIMMELSK!!!!!! det va så godt å ha nån tima uten smerte! men va helt lamma fra magen å ned å kunne ikke røre tærne en gang! det va litt ekkelt..

vet ikke om æ skal ha det den her gangen da! vi får nu se ke som skjer!

Skrevet

hadde ikkje optimal efekt av den men rien avtok og æ fikk spist og duppa i 3 tima ladda batterian førr æ fikk drypp og fikk satt ting igang igjen. men d gjor like ondt!

trine_og_mathias+knøtte høres ut som du har fått spinalbedøvelse. då er man bedøvet/lammet fra ryggen og ned. jeg gikk, sto og fungerte heilt fint i føttern med epiduralbedøvelsen

Skrevet

Hi:

Det virker som han som satt epiduralen på deg, bommet litt. Det er fullt mulig. Noen får ikke effekt av epiduralen med en gang heller.

Jeg fikk effekt med en eneste gang, og det var helt fantastisk!

Jeg hadde dryppet på fullt, men taklet fødselen fint, pga epiduralen.

Jeg ble også lammet i beina og måtte ha hjelp for å komme på do, fordi beina kollapset under meg.

Denne gangen så skal jeg prøve meg uten epidural fordi, jeg vil gå mellom riene, men vet med dmeg selv, at hvis det blir for vondt, så tar jeg gjerne imot epidural igjen. Gave til kvinnen spør du meg!

Skrevet

Her var det null effekt og det var helt jævlig. I tillegg var jeg på dryp p og det gjorde ikke saken bedre.

Men det jeg lurer på er, har effekten noe å si, NÅR man får den? Jeg fikk den tidlig, ved 2 cm og måtte derfor ha drypp og lurer på om det hadde en innvirkning på det eller ikke, men aner ikke.

Jeg var helt borte vekk og gruer meg veldig rimelig til de smertene igjen. Hvordan vet man at man setter epiduralen riktig denne gangen liksom....

Skrevet

Fikk satt epidural etter et døgn med rier på jordmors oppfordring og den virket godt. Fikk slappet av, og mulighet for å sette det riefremmende dryppet på full pinne for å få framgang. Men ekkelt å være så bedøvd å kald/følelsesløs i beina og underkroppen.

Men kom aldri så langt som til pressingen før fødselen endte i hastesnitt så vet bare hvordan den virker på riene.

Men jeg blir veldig innovervendt ved smerter og fødsel. Følte at mannen værsågod kunne snakke med jordmor, student, lege osv. Jeg hadde mer enn nok med meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...