Gå til innhold

MÅ ungdomsskolebarn ha merkeklær?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg. I den grad man har råd til det og man bør jo få endel på salg. Jeg hadde gjort det for ungen min, siden jeg selv så hvor de som ikke hadde slikt ble mobbet.

Gjest sug lut
Skrevet

Ingen må noe som helst utover ete, drite og sove. Men de fleste kan jo ha ønsker utover det.

Skrevet

Jeg mener også nei.

De som blakker seg for at ungene ikke skal skille seg ut på ungdomsskolen er Curlingforeldre som ødelegger sitt avkoms evne til å takle motgang. Det er sikkert kjipt å ikke få ha den kuuuule buksa som alle går i eller å måtte gå i sko til under tusenlappen, men om flere foreldre hadde sagt som våre egne foreldre ("slutt å syt. Jeg er ikke lagd av penger"), så ville ikke hele deres verden rast sammen likevel...

Skrevet

Må og må. Ungdom må få lov å ønske seg klær som andre ungdommer har. Er egentlig noe lei av snusfornuften som skal råde i en hver sammenheng. Man skal liksom trenge ting for at det skal bli godtatt.

Skrevet

Jeg tror og håper at holdninger som jeg formidler til ungene gjennom hele oppveksten vil påvirke de når de begynner på ungdomsskolen. Blant annet at klær ikke må være dyre for å være fine. At det faktisk er kult å arve klær.

Ei jente jeg kjenner, fikk penger til 14årsdagen sin, 1000 kroner. Alle de 1000 kronene brukte hun på ett plagg, en jakke på tilbud. Samme jenta har og uttalt at hun vil ha dyre sko, uten å ha sett på utvalget. Kvalmt... Jeg mener, skoene må nok byttes ut etter et år, da beina hennes vokser.

Skrevet

Det er ingen som må ha noe som helst...Men mine to store som går på ungd skolen har en del merke klær. Dette er klær som de ønsker seg til jul og til bursdager og som jeg kjøper en del på salg av....Det som jeg ser nu er at mengden klær er mye mindre enn før, de bruker samme plagg flere dager og da trenger de mindre klær.... Bruker selv en del merke klær og da ser jeg ikke problemet med at barna mine får det...Men begge er slik at de bruker andre klær å, begge har f.eks en god del både hm og cubus som de bruker. Det som jeg har sagt til de er at den den dagen de ser ned på andre pga av klærne de har på seg kjøper jeg ikke mer merke klær te de....

Skrevet

Det er et sykt merkepress på de unge idag.

Dessverre......

Har en datter på 13 år som nesten nekter å gå i ikkemerkeklær.

HM , Gina Tricot,ONLY er ok billigmerker, men Cubus, Lindex Kapp AHL er bannlyst.

Merkeklær i deres forstand er: bik bok, bergans,Jean Paul..adidas.. ja forskjellig ...ikke nødvendigvis DYRE merker heller, men de vet hva som er in og hva man ikke kan ha.

Skrevet

Når jeg vokste opp var jeg den i klassen som hadde alt av merker, var først ute og ledet an.

Min priviligerte bakgrunn har også gjort at jeg har fått en lang utdanning uten studiegjeld, en fin jobb og en stor konto til etablering av bolig.

Jeg igjen er i en posisjon hvor jeg kan kunne gi mine barn tilsvarende.

Men nå som mor tenker jeg annerleds, enn hva jeg tenkte som tenåring. Jeg mener det er på tide å introdusere litt fornuft til barna. Jeg vet ikke om jeg ønsker at barna mine skal ha det som glede i livet å ha status symbol. Jeg mener det fint skal være rom for å kose seg uten fornuft. Men jeg vet ikke om kosen bør få være å ha dyre ting, bare fordi de er dyre.

Jeg føler vel mer på at vi bør satse på å spre grønne verdier, og verdier som aksept og toleranse, verdier som fornuft og glede ved å ha det en trenger. Ikke glede ved å ha tilsvarende som naboen, eller aller helst litt mer.

hi

Skrevet

ingen MÅ ha noe bortsett fra å dekk grunnleggende behov, men da jeg gikk på ungdomskolen måtte jeg fint gå i klær min mor kjøpte på brukthadelen i bygda, dvs klær som de i klassen min/klassen over meg hadde brukt og kassert. Jeg har store problemer med å gå på butikken i den bygda den dag idag. pga mobbing og utfrysning.

Skrevet

Det skyldes jo faktisk holdningene til barna i bygda, ikke deg eller din mor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...