Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Kristendom, Jødedom, Islam vi tror jo på samme gud. Gamletestamente, Toraen, Koranen, nesten samme bok. Alle tror på Adam og Eva. På Abreham. På Moses. osv.... (Muslimene sier: AdeM og Hava osv.....) Det er Jesus som utgjør den store forskjellen. De kristne tror han er guds sønn Muslimene tror han er en stor profet Jødene tror han er en løyner Så hvorfor er vi så forskjellige?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Du er inne på noe i de tre setningene hvor du skriver om oppfatningen av Jesus.
Gjest Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Alle disse tre religionene står jo i samme tradisjon og har de samme "profetene", bortsett fra at jødene ikke tror på jesus og de kristne ikke på mohammed. Jeg har selv helnorske muslimer i familien og de er ikke stort annerledes enn kristne i familien med unntak av hvilke religiøse høytider som feires og hvordan man ber. Hvis du lurer på hvorfor det er stor forskjell på en analfabet fra Somalia og deg som har levdt et trygt liv i Norge hele ditt liv så er det en helt annen diskusjon
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #4 Skrevet 16. april 2010 Toraen er det samme som Moseloven, som inngår i det Gamle Testamente. Tanakh er jødenes bibel, som tilsvarer det Gamle Testamente. Muslimene mener at både Moselovene, Salmene, Evangeliene og Koranen er overleverte skrifter direkte fra Gud, men bare Koranen er bevart i sin opprinnelige form, og er derfor den som skal følges. Grunnen til at de er så uenige, er vel nettopp at de kristne mener Jesus var Messias, muslimene mener at han var en profet og at jødene tror han var en bedrager. Samt at verken kristendommen eller jødedommen anerkjenner Muhammed som profet. Ja, og at kristne og muslimer har store problemer med at andre ikke tror det samme som dem selv. Jødene har sitt de også, men de ser i det minste ikke noe poeng i at alle skal bli jøder.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #5 Skrevet 16. april 2010 Jeg er enig med deg kakledama! Jeg ønsker egentlig bare at folk skal få opp øynene. Religionene våre er ikke så forskjellige. Jeg syners det blir så feil når vi ofte bruker bemerkninger som muslim for å forklare folks personlighet. Jeg tror som deg at det å se til kultur er mye mere nyttig for å forstå forsjeller. HI
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 Det er jo de som er NESTEN enige som er de bitreste fiendene. Det er et kjent fenomen også fra politikken.
Gjest Tale30 Skrevet 16. april 2010 #8 Skrevet 16. april 2010 Likhetene er nettopp de verste grobunnene for konflikter. De ulige religionene mener at de har rettigheter til de samme helligdommene. Dessuten ligger det et "mindreverdighetskompleks" i Islam for eksempel (eller en følelse av at Jøder og Kristne ser ned på dem). Dette stammer fra at muslimene og Jødene/Kristne har samme stamfar Abraham. Da hans kone Sara ikke kunne få barn, fikk han sønne Ismael med trellkvinnen Hagar. Da Sara fikk Isak, ble Hagar og Ismael forvist ut i ørkenen. Ismael ble stamfar til muslimene, og Isak til de kristne. Slik ligger det i den kristne tradisjonen nedfelt at muslimene kommer fra slavefolket.
Gjest Tale30 Skrevet 16. april 2010 #11 Skrevet 16. april 2010 Det er vel slik at de i Koranen anser Ismael som stammefar?
Gjest Skrevet 16. april 2010 #12 Skrevet 16. april 2010 Det finnes jo arabiske jøder Bellinda. Det kompliserer det hele litt ...
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #13 Skrevet 16. april 2010 Hmm... Ble Hagar og Ismael forvist ut i ørkenen? Det kan jeg ikke forstå at kan stemme. Da Abraham fikk ordre fra Gud om å ofre sin sønn, spurte han ifølge kristen tradisjon om hvilken sønn, og fikk som svar "den du elsker". Da han påpekte at han elsket begge sønnene, fikk han beskjed om å ofre Isak. Ifølge islamsk tro var det Ismael som skulle ofres. Ikke som barn, men som voksen mann (det står ikke noe sted at den som skulle ofres var barn). Og da kan han neppe ha blitt jaget ut i ørkenen. Abraham er dessuten en svært hellig profet i islam, det hadde han neppe vært dersom han hadde behandlet Ismael så dårlig?
Bellinda Skrevet 16. april 2010 #14 Skrevet 16. april 2010 Som arabernes stamfar, ikke muslimers. Vi som er muslimer, mener islam kom med Adam, og ble bekreftet i Abrahams monoteisme, og til slutt ved Mohammeds mottakelse av det endelige budskap fra Gud, Koranen. Det er jo arabere som ikke er muslimer, og muslimer som ikke er arabere. Stamfar går på genetikk, ikke etikk.
Gjest Tale30 Skrevet 16. april 2010 #15 Skrevet 16. april 2010 Det jeg egentlig mente, var vel at muslimer ser på det slik at Kristne mener at de er mindre verd fordi de stammer fra slavefolket. Virker det fornuftig? Jeg har vært i diskusjon førmed muslimer som hadde dette ankepunktet mot kristne.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #16 Skrevet 16. april 2010 Litt utenom tema, men mens vi snakker om religion og religioner med bare EN Gud... SIer ikke Gud selv, indirekte at det FINNES flere Guder? ER ikke første bud nettop,- "Du skal ikke ha andre Guder enn meg?" Hadde ikke det vært et unødvendig bud dersom det ikke FINNES andre guder? Men ellers er jeg helt enig i det mange poengterer..Islam , Jødedom og Kristendommen er veldig like....Men det er vel en tro som går ut på at fra starten var det EN religion, EN tro..???Men etterhvert som folk spredte seg utover, så ble religionen tilpasset det liv og det sted de levde,- og man fikk etterhvert helt ulike trosretninger? I bunn og grunn tror vi alle på det samme altså, bare på hver vår måte..DET er en fin tanke. Da kan man liksom ikke ta feil, samme hvem/hva man "tiber" )
Gjest Tale30 Skrevet 16. april 2010 #17 Skrevet 16. april 2010 Sara befalte at Hagar og Ismael skulle forvises, og de gikk bort og Ismael ble stamfar til et eget folk. Igjen ser vi den onde stemoren
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #18 Skrevet 16. april 2010 jødedom og kristendom er faktisk ekstremt ulike. I kristendommen er det hva som står i Nytestamentet som er det virkelig avgjørende, ikke Gamletestamentet. Hvis du leser om hvordan Israels jøder omtaler kristendommen og behandler de kristne, f.eks. på skolen, så vil du nok forstå hvor store skillelinjene er, både i teori og praksis.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #19 Skrevet 16. april 2010 Før hadde man flere guder. I Norden Tor og Odin I Hellas Afrodite og Neptun.... MEN gud er den samme for jøder kristne og muslinger.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #20 Skrevet 16. april 2010 Alle vil nok hevde at det bare er én Gud. Problemet er at forståelsen av hvem Gud er, og hvordan man når fram til "frelsen", er vidt forskjellig i de ulike religionene. Om man først skulle sammenligne med f.eks. politiske partier, vil jeg nok påstå at mens det mellom H og AP er ganske små prinsipielle forskjeller, så er det en avgrunn mellom f.eks. jødedom og kristendom.
Bellinda Skrevet 16. april 2010 #22 Skrevet 16. april 2010 Jo, det finnes "guder" fordi det er vi mennesker som opphøyer ting, eller personer, eller avdøde, you name it, til guder. I islam har vi en kort trosbekjennelse. La illaha ilallah, mohammedan rasoul Allah. Den første delen, er direkte oversatt "Ingen gud foruten Allah", men for noen år siden kom det en oversettelse av dette som begrep, og hva det innebærer, som lyder noe ala det følgende: "Det er ingen guddom verdig tilbedelse forutenom Allah, den Eneste". Dette forklarer litt mer om dette med hvorfor det på en måte sies at det er "flere guder" men at kun EN er den man skal tilbe. Fordi det skaper ingen suksess i etterlivet å tilbe en statue, eller en person, Jesus, Bhudda, Michael Jackson eller noen andre. Kun Gud, med stor G. Ordet Allah betyr forsåvidt ikke Gud heller, men "Guden", som i "Den Eneste".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå