Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #1 Skrevet 16. april 2010 Hvor langt kan man nå ved å prate med barn. OBS OBS!! Legg merke til at jeg sier prate MED barn, ikke bare til. Er det av og til helt nødvendig å straffe? Er det viktig at straffen står i sammenheng med det barnet har gjort? En debatt på dette forumet har lett for å bli svart/hvit. Det går ann å tenke to tanker samtidig!
Gjest sug lut Skrevet 16. april 2010 #2 Skrevet 16. april 2010 Jeg synes det er nødvendig med konsekvenser og disse kan definitivt føles som straff, ja. Og de bør henge sammen med årsaken. Har ungen din mobba noen på sms får hun gå uten fon. Samme med pc. Har hun skulka skolen kan hun godt smake på husarrest, siden hun har vist at det tydeligvis ikke går an å stole på henne. Dessuten er det greit å nå gjennom når man snakker til veggen om man innfører gebyrer for ting man bare er lei av - hvis alle forsøk på å unngå at ytterklær konsekvent blir slengt på gulvet i gangen mislykkes, er det utrolig hva man kan oppnå om det faktisk begynner å koste en tier for hver gang.
Gjest Persille☠Kadalma Skrevet 16. april 2010 #3 Skrevet 16. april 2010 Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er lurt for de små å skjønne at å gjøre ting som ikke er lov, innebærer en viss type konsekvens. Vil ikke kalle det straff. Tror det er viktig med konsekvenser som står i stil med det som har blitt gjort ja, også at barnet får en advarsel på forhånd og VET hvilken konsekvens som kommer.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #4 Skrevet 16. april 2010 Jeg tror også at straff er nødvendig av og til, men jeg har stor tro på kommunikasjon. Hvis min sønn slår lillebror som sitter på fanget.... Hva er viktig da? Jeg tror det er viktig å tenke HVORFOR? Storebror føler seg kanskje oversett... Jeg ville lagt fra meg minste man og tatt størstemann opp i fanget med stor omsorg. Jeg ville sagt at jeg forsto, MEN at det ikke var lov fordi..... Jeg tenker også det er viktig å være lydhør for hva barnet sier tilbake. Hvis minste mann begynner å gråte har man en større utfordring med å gi omsorg til begge samtidig. Jeg tror at barnet som har slått på mange måter føler det som en konsekvens at mamma blir skuffet over oppførselen min, og at lille bror gråter. Jeg synes det er bedre at barnet virkelig blir lei seg ford lillebror fikk vondt, enn at det blir lei seg for at han fikk straff.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #5 Skrevet 16. april 2010 Enig med Luten. Kommer også ann på ungen. Jeg har en svært hissig gutt som har lett for å slå. Alle leker han har slått med ligger på taket av huset. Ikke så mange av de der, så det gjør inntrykk. Skulle bare ønske jeg kunne kasta hele armen opp også
Gjest Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 For barn som er gamle nok til å fatte sammenheng mellom handling og konsekvens kan så avgjort også negative konsekvenser eller straff som avkommet sikkert vil kalle det være nyttig. Det funket på meg som teit 12-åring i hvert fall.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #7 Skrevet 16. april 2010 Er fengselstraff for voksne lærerikt? Eller er det viktigste for oss at vi føler at de får som de fortjener?
Gjest Skrevet 16. april 2010 #8 Skrevet 16. april 2010 Ikke nødvendig fengselstraff. Men samfunnstjeneste, for eksempel, virker det som har bedre suksess enn sikring. Så selv om fengsling har heller dårlig statistikk å vise til betyr ikke det at straff er helt bortkastet. Forøvrig er et viktig argument for straff ovenfor kriminelle at det har en avskrekkende effekt. Dvs at man ikke nødvendigvis straffer ene og alene med tanke på den enkelte kriminelle men også med tanke på samfunnet som helhet. Det blir litt som å sammenligne det å denge ungene med å si at de må rydde opp rotet de har laget på stua.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #9 Skrevet 16. april 2010 Jeg synes det er veldig viktig at de får som fortjent. OG at samfunnet blir tryggere når de sitter inne. Håper de lærer noe, Men jeg tror vel kanskje ikke det.
ellen-propellen Skrevet 16. april 2010 #10 Skrevet 16. april 2010 Ja,barn lærer av straff. De minste barna må man snakke med før og etter man evnt straffer. Barn skal også alltid vite at det kan komme en straff, altså man advarer først. Så må man jo se barnets alder i forhold til hvor mye man skal prate og hvor mye man skal straffe. Det er også viktig å prate med de små/mellomstore barna etter straff slik at man vet om de skjønte grunnen til straffen. Samtidig så er det noe som får andre konsekvenser enn straff. Feks- ikke legge skittentøy i skittentøy kurven= man får ikke rent tøy. Endel voksne lærer også av straff,hehe. Har brukt skittentøy eksemplet på min mann, og han lærte:-P
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #11 Skrevet 16. april 2010 Bir barna dine aldri straffet HI? Hvor gamle er de?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå