Gå til innhold

"Dessuten er det ikke nødvendig med bil..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stod i en annen tråd her. Man kunne sykle i stede. Bare lurer på om dere virkelig tror alle bor midt i en by med alt tilgjengelig og kun har 1 eller 2 barn?

Likevel litt artig å se hvorfor andre har bil. Spørsmålet blir altså. Har du bil? Om ja, ville du klart deg uten bil der du bor og slik du jobber og ungene går i bhg osv uten bil?

Jeg er en av dem som MÅ ha bil, er 100% avhengig av den.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Jeg ville klart meg uten bil til alt sånt, ja. Men ikke til andre prosjekter som gjør det mulig å holde seg noenlunde i vater.

Skrevet

helt avhengig av bil. Venter nummer tre nå. Jeg kunne tatt buss til jobb, men med to unger som jeg oftest må levere og hente i barnehagen så hadde det blitt ekstremt slitsomt, tror ikke jeg hadde holdt ut lenge i jobben da...Vi bruker hvertfall en time på å kommeoss til barnehagen om vi ikke bruker bil. Jeg bor i Oslo, så har ikke noe med om det er sentralt å gjøre. Barna er 3 og 4 år

Dessuten reiser vi ofte bort til slekta i helgene og med tre unger og full oppakking er det håpløst å ta toget...

Hvis jeg kvitter meg med bilen så blir jeg innestengt her. Men selvsagt er det mulig for oss, bare grusomt slitsomt:)

Skrevet

Hvis jeg ikke hadde hatt bil ville jeg fått mye mindre tid med sønnen min. Å skulle sykle til barnehagen og så til jobb ville tatt en evighet og jeg ville aldri ha rukket barnehagen før stengetid etter jobb.

Skrevet

Ja da måtte jeg flire litt i skjegget....

Jaggu ikke alle som bor i ny med alt i nærheten, nei!

Vi har to biler, og hadde ikke klart oss uten. Mannen arbeider fra 06-17, har 45 min kjøretur til jobben, første buss (30 min gange hjemmefra) går kl 0615, siste buss hjem kl 16. Pjåt inn tre bussbytter og en trasketur på en halvtime, det går jo bare ikke.

Guttene går i bhg som ligger 5 kilometer herfra, smale bygdeveier. KUNNE selvsagt syklet dem i barnehagen med sykkelvogn bakpå, men det tør jeg bare ikke. Buss korresponderer ikke fra bhg til der jeg går på skole, så jeg er avhengig av bil selv også.

Så nei. Vi hadde ikke klart oss uten bilER, noen av oss. Men kjekt for dem som kan. Og ja, vi kunne selvsagt ha flyttet til et annet sted og betalt MYE mer for å bo enn det vi gjør nå, men man veier for og imot på alt man gjør. Mannen kunne ha fått seg en annen jobb, men det vil han heller ikke. Han tjener kjempebra og liker jobben kjempegodt.

Det må vel også telle?

Skrevet

Vi har flyttet på landet, så nå klarer vi oss ikke uten bil (har faktisk 2 når).

Men når vi bodde mer sentrumsnært, så brukte jeg så og si aldri bil. Gikk eller syklet til jobb/barnehage. Tok bussen hvis været var altfor ille. Handlet på vei hjem fra jobb (gikk jo forbi butikken allikevel)

Ikke noe problem det når man bor sentrumsnært!

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Jeg trikker to barn fram og tilbake til bhg hver dag og trikker og busser til jobb. Bor da i Ossssslo

Vi har ikke hatt bil på et halvt år, skal snart kjøpe ny.

Skrevet

Vi bor i en liten by i Trøndelag, kunne klart oss uten bil forsåvidt,- alt er jo i sykkelavstand hvis vi legger godviljen til. Jobb og barnehage er ganske nært. MEN vi kommer ALDRI til ikke å ha bil. ALDRI:) Om vinteren ville det jo vært et mareritt å bare ha sykkel, og vi bruker bilen masse til unødvendige men hyggelige turer, besøk etc. Nei, om den dagen kommer at økonomien blir så trang spiser jeg heller billige middager hver dag;) Og innskrenker klesbudsjett etc.

Skrevet

Ikke sant? Synes jeg ser det for meg i fjor når jeg jobbet og skulle klare oss uten bil. Jeg gravid på tandemsykkel med barna som da var 4,5 år og 1,5 år i over 1 mil for å levere dem i bhg, og så videre på jobb *ler godt* Ikke alle steder der går busser i hytt og pine nei.

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor man jobber og hvor man har barnehageplass også. ikke alle som bor ved siden av jobben selv om de bor sentrumsnært...

Skrevet

Vi MÅ ha bil, bor over 3 mil fra arbeidsplassen, jobber turnus og kollektivtilbudet er heller labert. Så bil hadde vi ikke klart oss uten! Vi er til og med avengig av 2 biler, i og med at vi overlapper hverandre på jobb. Han er ikke ferdig på jobb, før jeg kommer (en del av vaktene er slik)

Skrevet

Vi MÅ ha bil. Vi har to, kunne sikkert greid det med bare en. Det snakkes så fint om at vi bør velge kolelktivt, i vårt tilfelle betyr det å ta bussen (carpooling er ikke aktuelt med 30 min. reisevei til jobb og nærmeste butikk), men det går jo ingen busser som passer med arbeidstidene (med mindre man jobber i butikk og kan begynne 9). Så nei, må ha det, bare må ha det.

Skrevet

Jeg har bil, vi har to biler her i huset. Samboeren har tre kvarters kjøretur til jobben, og det går ikke buss dit, så den MÅ vi ha. Kunne vel klart oss uten min bil akkurat nå, men da hadde jeg hatt LANG bussvei med bytting tiol jobb. Etter at babyen kommer må vi ha to biler for å rekke barnehage.

Skrevet

Vi hadde ikke klart oss uten bil nei.

Med kjøring fra og til barnehagen hadde det blitt et evig kaos om vi skulle tatt bussen.

Skrevet

Vi må ha bil. Av letthetsgrunner har vi to og det kan vi klare oss uten med god planlegging og hvis togene går når de skal. Eller så - nei, vi må ha bil!

Skrevet

Ja vi har bil. En privat og mannen har firmabil.

Kunne ALDRI klart oss uten bil. Kollektiv-trafikk her vi bor begrenser seg til skolebussen...

Vi har 1mil til barnehagen og 2,5 mil til sentrum(nærmeste butikk og jobben ligger der). Så kunne jo vært litt av en utfordring på sykkel... :D

Da vi bodde i Oslo hadde vi ikke bil. Klarte oss helt fint uten.

Skrevet

Privat kunne vi klart oss uten bil om vi måtte, men ettersom jeg er gartner ville det blitt litt vanskelig å greie seg uten bil på gården. 5 tonn grønnsaker i sykkelhengeren frister ikke så mye ;-).

Selv om vi kunne greid oss uten bil privat er jeg veldig glad for at vi har råd til å ha det. Det gjør hverdagen enklere.

Skrevet

Vi har ikke bil og klarer oss fint. Leier når vi er på ferieturer og sånt og siden det er sjeldent vi trenger bil til det blir det billigere enn å eie egen bil året rundt :-)

Vi bor i byen, med bane og buss 200 meter fra inngangsdøra, så da skulle det bare mangle om man ikke klarte seg greit uten bil da. Men vi går likevel til anskaffelse av bil til høsten fordi det er kjekt å ha, he he.

Skrevet

Det er og de som virkelig er overbevist om at de ikke greier seg uten bil, selv om de har alt i gåavstand..snakker ikke om mil altså.

Men selvfølgelig gjelder ikke dette alle!

Bor selv 1 mil fra jobb og 20 min gåavstand fra sentrum og har 1 barn. Kan greie oss uten bil hvis vi må. Slitsomt med buss her og der, men må man så må man!

Skrevet

har ikke kjørt bil på aldri så lenge, har snart 3 barn og klarer meg fint uten...bh rett ved siden og gode bussforbindelser:)

Skrevet

Jeg kan klare meg uten bil i det daglige. Har gangavstand til barnehagen til storesøster, butikker, buss og hurtigbåt til Oslo, så jeg MÅ ikke bruke bil. Men, skal vi på helsestasjonen med lillejenta, til legevakta, mannen min på jobb o.l, så er bil helt nødvendig. (vi har 2 biler)

Vi bor 25 min. med bil fra Oslo, jeg jobba før i Bærum, men pga at ikke bussene stopper på alle steder ved E18, så måtte jeg ta bussen 2 timer før jeg begynte på jobb(jeg jobba bare deltid, 3 timer dagen, og for å komme hjem måtte jeg ta 3 busser og brukte 2,5 time.) Så jeg brukte 7-8 timer på å jobbe 3 timer, på et sted som tar 20 minutter å kjøre med bil til. Hurra for kollektivtransport, liksom!

Skrevet

Vi har ikke bil. Bor veldig nærme bhg, så tar oss 5 minutter å hente/levere. Tar trikk, bane eller buss overalt ellers. Klarer oss veldig fint, men vi begynner å merke at det er mer stress å komme seg på besøk til familie som bor langt vekk nå som vi er blitt 4.

Skrevet

Nå var det en tråd hvor HI fikk beskjed om å kjøpe sykler istedet. Vedkommende bodde i Oslo.

Selvsagt avhenger det av hvor man bor, men på den annen siden bodde jeg flere år 1 mil fra nærmeste butikk, ingen kollektiv tilbud i skogen, og jeg overlevde helt fint uten bil. Jeg syklet. Folk idag er bortskjemte.

Skrevet

Haha, jeg syns jeg ser lårmusklene dine etter våren og sommeren når du har syklet rundt med grønnsakene dine. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...