<3Minesmå<3 Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Hvordan går det med dere? Noen plager? Lagt på dere mye? Jordmor og/eller lege's vurdering? Kjøpt inn masse til babyen eller henger dere litt etter? Gutt eller jente? Jeg har termin 22. juni og er nå i min 31.svangerskapsuke Plages litt med sliten rygg og vonde føtter. Har litt vann i kroppen, men ikke mye. Har lagt på meg nesten 15 kg allerede, men alle sier at det ikke ser sånn ut HELDIGVIS Er 50 % sykemeldt nå fra jobben min som frisør. Tungt å stå med kunder hele dagen. Synes det fungerer veldig bra. Så håper jeg holder ut til jeg går ut i permisjon Har kjøpt inn masse stæsj til babyen. Er shoppegaaal når det gjelder klær å utstyr til barnet Vi venter enn gutt Han er en kjeempeaktiv liten krabat. Var på 3D ultralyd i går. Det var veeldig spesiellt! Nesten som å se han på ordentlig.Lik både mamman å pappan sin:) Gjorde bare at jeg gleder meg enda mer å at jeg helst vil ha han ut NÅ :) Gleder meg såå mye!!
gummitarzan Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 hei jeg har termin 19 juni.venter gutt jeg har hatt et bra svangerskap så langt..er 100 % sykemeldt pga tunge løft på jobben.jeg var hos jordmor i dag å veide meg-har lagt på meg 10 kg.har de vanlige plagene som halsbrann og sure oppstøt,men jeg går lange turer hver dag så formen er bra. vi har kjøpt alt av utsyr til den lille og handlet inn litt klær.
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Her er terminen 23.juni:) Venter jente, har gutt fra før, så det er mye jeg ikke skal kjøpe av utstyr denne gangen+ jeg får låne/arve klær som søstera mi brukte på jenta si. Koser meg med å kjøpe litt innimellom da..Men ingen store mengder;) Har ikke helt peil på hvor mye jeg har gått opp, tror det er mellom 7 og 9kg.. Men ser ikke syn på å gå på vekta annet enn når jeg MÅ.. Ellers er jeg hjemmeværende med sønnen min for tia:) Jeg fikk problemer med ryggen etter forrige sv.skap, og har trent hardt for å holde den i sjakk.. Merker at den blir svakere og vondere for hver dag nå Er ikke helt sikker på hva du la i den "jm og/eller leges vurdering", men jeg går hvertfall kun til jm.
sosol Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 hei Jeg har terin 26 juni, venter jente. Har 2gutter ig ei jente fra før. Minstemann er snart 7 år. Jeg har hatt et utrolig tøft svangerskap. Har gått på svangerskapspenger siden desember grunnet bekkenløsning og blodmomger. Sliter med ryggplager , nedpress ig kraftige kynnere nå. Har for bare kort tid siden vært innlagt på sykehus med tarmslyng, og ble vurdert om de skulle operere meg, noe de valgte å ikke gjøre pga fare for at fødslen kunne starte og da var det liten sjangs for at babyen overlevde. Jeg må leve på flytende kost resten av svangerskapet, altså suppe og næringsdrikker. Jeg har bestemt meg for at dette blir mitt siste svangerskap, da jeg ikke orker et svangerskap til for dette svangerskapet har vært det aller værste. Nå ser jeg bare frem til å bli ferdig, jeg er trøtt og klar etter alt syret som har vørt og enda har jeg igjen 10 uka.... huff sier jeg bare. Jeg har gikk opp 13 kg, men da jeg fikk tarmslyngen og måtte leve på flytende har jeg gått ned 10 kg. Babyen har det bra, ho er den mest aktive babyen jeg har hatt i magen Ellers er det lite jeg trenger å kjøpe inn da jeg har det meste etter de 3 andre.... Jeg går til både lege og JM, vurdering? De vurderer ikke så mye at det gjør noe, de sjekker bare at alt er bra med mor og barn....
nyigamen Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 hei hei. jeg har termin 22 juni;) første barnet vårt og det er en gutt. svangerskapet har vært temmelig tøft, men jeg håper det glemmes fort etter fødselen, hvis ikke er jeg ikke sikker på om det blir flere unger på oss:(. fra uke 7-8 hadde jeg ekstrem svangerskapskvalme. ble bare liggende på sofaen og stønne, det føltes som om jeg hadde løpt maraton, så utmattet ble jeg. alt ble et stort ork, bare det å ta en dusj var helt forferdelig. da jeg var rundt tre måneder på vei fikk jeg endelig kvalmestillende medisiner, etter å ha brukt en liten formue på akupunktur som ikke hjalp, og prøvd alt av kjerringråd. medisinen jeg fikk hjalp veldig (afipran), så selv om jeg fortsatt var kvalm følte jeg at jeg kunne forsette å fungere igjen. jeg er student, så det var jammen på tide at jeg fikk begynt å lese meg opp mot eksamen. er også deltidsansatt i butikk, men gav fra meg alle vaktene mine i desember fordi jeg føte meg fortsatt veldig sliten, uten at jeg følte for å begynne å diskutere med legen angående sykemelding. jeg brukte full dose afipran frem til uke 22, da det endelig begynte å dempe seg. jag var fortsatt konstant kvalm frem til uke 28, men etter det har det nesten gitt seg. nå er jeg kanskje litt kvalm hver dag, men ikke hele tiden:). fra uke 10 begynte jeg å få symptomer på bekkenløsning. dette kom særlig frem etter at jeg hadde vært på jobb, men siden jeg ellers var så inaktiv pga kvalmen fikk jeg ikke det store utslaget før rundt uke 16-17. dro på jobb og opplevde å komme hjem med så store smerter at mannen min måtte bære meg på do og i seng...klarte faktisk ikke å stå på føttene overhodet. snakket ed legen og fikk delvis sykemelding slik at jeg kunne jobbe kortere dager..har fortsatt denne gradvise sykemeldingen, men vurderer å be om full sykemelding på neste kontroll fordi bekkensmertene har spredd seg mye, og jeg får veldig vondt selv om jeg bare sitter i kassa. i tilegg har jeg begynt å få maase ryggsmerter, spesielt når jeg sitter i den stillingen som kassejobben krever, og føler meg generelt temmelig udugelig på jobb:(. det største problemet nå er imidlertid at jeg er så plaget med kribling i føttene, noe som gjør at jeg får alt for lite søv. tar magnesium, b-vitamin, e-vitamin, varme fotbad, ulltråd rundt anklene o.s.v, men ingenting hjelper. tør ikke å dirkke koffeindrikker eller spise noe søtt lenger på kveldene av frykt for å trigge problemet. har hatt disse plagene i 2 måneder og har vel innsett at jeg kommer til å slite med dette ut svangerskapt. i tilegg har jeg en del småplager som opphovnede, ømme hender, tett nese og sure oppstøt. nå har jeg også fått svangerskapskløe og vært å tatt blodprøve i dag for å fastslå at det ikke er galle i blodet mitt, noe som kan være svært alvorlig. sikkert ingen fare i mitt tilfelle, men greit å få sjekket uansett;). uff, dette ble mye syting, men litt greit å få skreve det ned og systematisert det litt for min egen del også, hehe. hvis du fortsatt henger med så må jeg jo si at til tross for alle plagene er dettte jo også en fantastis tid:). jeg har en kjempeaktiv gutt i magen som vi snakker mye om og med, og som vi gleder oss veldig til å få møte. barnerommet er for det meste ordnet, og en del klær har vi kjøpt inn. det viktigste vi mangler nå er ve barnevogn og bilstol. vi henger litt etter i å ordne på vaskerommet som vi har tenkt til å bruke som stellerom, siden badet er så lite, men siden både meg og mannen min er studenter for tiden, er det liksom eksamenslesing som kommer i fokus fremover nå. kunne ønske jeg bare kunne konsentrere meg om lillegutt fremover, men eksamen må taes 22 mai. etter det er jeg friiii:). da er det bare en måned til termin og da skal jeg virkelig kose meg og bare slappe av! gleder meg mye til det og til vi får se babyen vår:)
FruBoger fødeklar Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 hei, 17juni her. venter nr 2, en gutt! og har hatt et problemfritt svangerskap hittil. Verken svangerskapskvalme eller noe ondter:) Men det har jeg nå fått igjen for nå merker jeg, holder på å stupe om dagen. Utslitt og kraftløs, muligens mye fordi jeg bærer rundt på 1åringen her i huset mye og sover helt elendig. Hun er så forkjølet og hoster hele natta lang. Det tar på for mor og datter! Håper jeg får sykemelding resten av tida nå, bare 6uker igjen til permisjon uansett. Og jeg takler ikke jobben mer, helt helt helt ferdig. Lagt på meg 7kg hittil, stor forskjell til forrige mann! Da var jeg oppi 25 kg til fødsel++... Stor jente fra før, så bra jeg ikke har gått opp mer. uke 32 snart, og bebisen var på 1500g i uke 30-31:) gruer meg ikketilfødsel og ser frem til sommeren:)
Mamma til to guttegull Skrevet 16. april 2010 #7 Skrevet 16. april 2010 Vi har termin 23. juni, ingen barn fra før. Vi vet heller ikke om det blir gutt eller jente. Har fødeplass på Føderiket og jeg gleder meg masse til fødselen ) Har hatt et fint svangerskap så langt. Var endel kvalm siste del av første trimester, men det har gått over. Andre trimester var jeg helt tom for energi, men jeg har en tålmodig mann som lot meg slappe godt av. Nå kjenner jeg bekket og litt hovne bein, men jeg synes det er helt ok. Det er fantastisk å være gravid og jeg koser meg, selv om det noen ganger er litt tøft å ikke klare like mye som før. Jobber fortsatt 100 % og håper å gjøre det frem til permisjonen. Lykke til alle sammen!
Bellbaby Skrevet 16. april 2010 #8 Skrevet 16. april 2010 Jeg har termin 21. juni. Ble nettopp 100% sykemeldt pga bekkenløsning. De 4 første månedene var jeg plaget med kvalme og oppkast. Har lagt på meg 17 kg.......... er i samme uke som deg (31). Legen er ikke bekymret for det, sist la jeg på meg 25 kg og de forsvant fint igjen etterpå. Har anlegg for veldig mye fostervann og vann i kroppen. Vi venter en gutt og har en gutt på 2 år fra før :-) Vi har en del utstyr fra forrigemann, men trenger allikvel en del småting. Har ikke fått handlet det ennå.. merker at jeg begynner å bli litt stressa med det. Vår gutt er også veldig aktiv, og godt er det :-) Finnes ikke noe bedre enn å kjenne mye liv :-) 28. april skal jeg på sykehuset for å sjekke morkaka, som på ordinær UL lå nedover foran åpningen. Er veldig spent på om den har flyttet seg, så jeg slipper keisersnitt. Satser på det :-)
nr13imagen Skrevet 16. april 2010 #9 Skrevet 16. april 2010 Hei. Jeg har termin 19 juni , min og legens 17 . Vi venter ei jente, har 9 gutter og tre jenter fra før, så det blir koselig. Har hatt et fint sv.skap. Vært trøtt , men fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte og lav bl.prosent. Har vært hos legen i dag, lagt på meg 10 kg, men pleier å gå ned i vekt den siste mnd. så håper på det denne gangen også. Har fått slimposebetennelse i begge hofter, noe som gjør at jeg sover dårlig om nettene. Vondt og ligge på sidene, og ikke noe bedre på ryggen heller. Men men .. det går nok over . Holder på med vask av babyklær om dagen. Måtte bare begynne, det er så koselig med de små plagga . Lykke til alle damer )
assisi Skrevet 16. april 2010 #10 Skrevet 16. april 2010 Termin 28. juni (sykehus), "egen" termin 21. juni. Lagt på meg 5-6 kilo. I god form, jobber fullt. Handlet noe, det vktigste- men endel gjenstår. Venter en gutt, som også en kjempelivlig:-) Lykke til!
Ronja&Odin Skrevet 16. april 2010 #11 Skrevet 16. april 2010 termin 18 juni og venter gutt... bekkenløsing og sliter med vond rygg og vann i beina... har lagt på meg 15-16 kg tipper jeg.. 12 sist jeg sjekka og det er ei stund sia.. 100%sykemeldt:( og går på veggen, men får ikke gjort så veldig mye uansett så nå venter jeg bare på hanskal komme ut=)) jeg har kjøpt alt tror jeg:p masse klær, ammepute, vogn, sengetøy og dyner og puter.. flasker, ærsj lettere og si hva jeg skal kjøpe: flaskesterilasator, trille med sete (tror jeg, siden er lettere og ha det i bilen en og dra med kombivogna hele tiden) såper og bleier og salver og mme i tilfelle rottefelle at det trengs (selv om jeg satser på amminga som sist) og sånn elektrisk vippestol =)) pluss pluss tenker jeg:p hihi
juni2010mamma Skrevet 16. april 2010 #12 Skrevet 16. april 2010 Jeg har termin 20 juni. Formen er på topp bortsett fra at jeg er skikkelig tungpustet. Blir sliten bare med å spise:( Sist jeg var på vekta hadde jeg gått opp 15 kilo, etter det vil jeg ikke veie meg hehe.. Jeg spiser sjokolade/is eller sukkertøy HELE tiden, uff jeg klarer ikke å la være så jeg kommer no til å legge å meg en del:( Har vært på 3d og fått bekreftet at alt står bra til med gutten vår:) Han er en stor gutt, i uke 30 veide han visst 1830 gram, legen regnet ut at han kom til å veie 4200 g ved fødsel. Dette liker jeg ikke så mye, spurte om det hjalp hvis jeg kuttet ut sukker men det hadde visst ingenting å si. Fosteret var en parasitt som spiste kun det han trengte uansett hva jeg spiste.. så der forsvant motivasjonen til å kutte ut sjokoladen.. Jeg kjenner at jeg får dårlig tid med tanke på at det er igjen bare 9 uker. Vi har kjøpt klær og barnevogn så nå må vi ut på handletur:) Vil ha alt klart før siste uka.. Barnerommet skal vi begynne med på søndag, da har jeg satt min siste frist til min trege samboer:) Vil gjerne ha det klart slik at vi slipper å tenke på det når jeg har permisjon og sikkert litt mer sliten enn det jeg er nå.. Vi skal på 3d igjen på lørdag fordi han ikke ville snu seg sist, håper vi får se han da:) Da skal vi også innom barnevognhuset rudo og handle litt:)) Jeg jobber som vikar og er fulltidsstudent så jeg har nok å gjøre frem til fødsel. Er i gang med eksamner snart, men føler meg ikke motivert. Gleder meg masse til å få hilse på gutten, håper tiden går fort:)))
mamman til Fillip Skrevet 16. april 2010 #13 Skrevet 16. april 2010 Termin 9.juni! Formen er ganske så bra, noe halsbrann, fortsatt litt morgenkvalme(!) å gud så sliten man blir i ryggen/hofter om man går for mye... men, skal vel ikke klage.. er av de heldige som fortsatt jobber, har 60% nattstilling på sykehjem å har innimellom ork til noen ekstravakter tilogmed:D Begynner se litt frem til permisjonen, men er vel mest for at da er man nærmere å holde junior! Vekta er ikke skremmende høy, gått opp 4kg sånn ca... noe opp å ned pga kvalmen, men noe positivt kom ut av det også! hehe... Skal forresten ha en gutt! en ekstremt aktiv gutt virker det som.... håper på en måte det ikke stemmer med en aktiv i magen er en aktiv utenfor, tror kanskje han nesten aldri sover? kjenner han omtrent hele tiden:D er kos da! Handla inn stortsett alt, mangler bare å innrede rommet... dvs, har alt men ting må henges opp å skrus sammen! å det er noe koslig å gjøre når man begynner permisjonen tenker jeg, for tenk om man går 2uker over, da har man altså 5uker hjemme! hehe... Det her ble lengre enn jeg hadde trodd ser jeg:) Lykke til alle sammen, nå er det ikke aaaltfor lenge til vi skriver fødehistorier:D
happy0610 Skrevet 16. april 2010 #14 Skrevet 16. april 2010 VI har termin 21 juni og venter en gutt Hatt et fint svangerskap, nesten ingen kvalme og bare småplager. Fått noe vann i kroppen og er veldig plaget med halsbrann til tider, men noe må man jo regne med. Har lagt på meg et sted mellom 12-15kg, vekten min svinger så veldig dag for dag så er ikke helt sikker, men har nok noe med vannet å gjøre. Vi har kjøpt inn de store tingene, som vogn, og bilstol, seng og stellebord har vi arvet Har fått masse klær i arv, men har ikke kjøpt et eneste plagg selv enda. Sikkert fordi det ikke har helt gått opp for meg at termin nærmer seg. Jobber 100% og har 1000 ting å henge fingrene i, gleeeeder meg til permisjonen, og endelig få tid til meg selv og forberedelsene til/etter fødsel
lin78 4herligebarn<3 Skrevet 16. april 2010 #16 Skrevet 16. april 2010 Har termin rundt 22.juni, og venter gutt:)Har gutt og jente fra før fra et tidligere forhold, så dette blir vårt første fellesbarn(han har 3 gutter fra før).Gleder oss masse:) Er i ganske god form, begynner å kjenne litt i bekkenet(stråler nedover venstre fot...), og litt tungpustet noen ganger...ellers fin form:) Har lagt på meg ca. 15 kg til nå....er altfor glad i søtsaker;)men vet at de forsvinner ganske fort igjen etterpå, så ingen bekymring. Har endel utstyr fra før, men rakk å selge bilstol, seng og stellekommode...så det gjenstår å kjøpe... Skal flytte i nytt hus 1.juni(stress!!!!) så det blir ei hektisk tid før fødsel....
Bianca83 Skrevet 16. april 2010 #17 Skrevet 16. april 2010 Koselig tråd det her...Gøy å se åssen det er med andre på samme sted som oss. Termin 21. juni her og vi venter gutt. Har ei jente på 2 år fra før. Formen min er veldig bra og har vært det hele tida. Ingen kvalme i 1. tri, men det hadde jeg ikke med førstemann heller så det var ikke noen overraskelse. Har vel gått opp ca 12 kg til nå. Syns det er mye med tanke på at jeg gikk opp 12,5 totalt med førstemann...men men, som de over her sier så er jeg ikke så veldig bekymra for gikk alt fort ned igjen forrige gang. Men godt å se det er flere der ute :-) Merker alt er litt annerledes denne gangen...har ikke handlet noenting enda.Men så har man jo liksom vogn, stellebord, seng og alt det der fra første gang. Men det går jo veldig fort fremover og noen småting vil jeg jo ha i hus...må nok komme i gang etterhvert. Jobber 100% noe som går veldig bra, så regner med jeg gjør det frem til jeg går ut i permisjon. Ønsker alle lykke til i innspurten og i de siste "tyngste" månedene :-)
Blomsterpiken og tullene Skrevet 17. april 2010 #18 Skrevet 17. april 2010 Hvordan går det med dere? Noen plager? Lagt på dere mye? Jordmor og/eller lege's vurdering? Kjøpt inn masse til babyen eller henger dere litt etter? Gutt eller jente? Jeg har også termin 22. juni Er førstegangs og vet ikke kjønnet. Formen min er upåklagelig, jeg har verken halsbrann eller bekkenløsning (bank i bordet!). Prøver å være så aktiv som mulig, det har gått i gåturer, skiturer og nå sykling. Jeg har lagt på meg ca. 7 kg, og går til jordmor. Har vært inne til fastlegen min, men får ikke snakket så mye om det jeg har på hjertet der, så jordmor er absolutt min favoritt. Jobber også 100 %, og har bare 6 arbeidsuker igjen (minus alle helligdagene ), så jeg tror det går fort til permisjonen starter. Vi skal flytte om en uke, gleder meg til å få større plass og ordne på barnerommet. Vi har ikke alt utstyr på stell, men har det vesentlige som seng, vogn, noen klær. Er lykkelig gravid, og gleder meg over hvert spark babyen gir fra seg. Herlig opplevelse! Lykke til med den siste tida, nå er det ikke lenge igjen før vi har nurkene våre i armene
kama2 Skrevet 17. april 2010 #19 Skrevet 17. april 2010 Jeg har termin 22.juni, og venter gutt. Dette er nr 2, og merker at energien er lavere denne gangen. Sliter litt med dårlig samvittighet i fht at jeg ikke orker å være med på alt en 4-åring vil jeg skal være med på. Har heldigvis god hjelp og støtte fra mann og familie som avlaster. Ellers vanlige plager som halsbrann, kynnere, trøtthet, litt bekkenplager, humørsvingninger; you name it! Har nettopp gått ned fra 100-50% stilling, og håper dette skal vare de siste 6 ukene før permisjon. Gikk i 100% stilling med første helt til vannet gikk 2 dager før permisjonen skulle starte. Skulle gjerne vært i full jobb denne gangen også, men som sagt så strekker ikke energien til. Som jeg sa til legen her om dagen; alt virker dobbelt så tungt, har dobbelt så mye kynnere og er dobbelt så trøtt denne gangen. MEN kanskje blir det dobbelt så bra når barnet har kommet også Har lagt på meg ca 15 kg jeg også, og la på meg et sted mellom 15 og 20 kg forrige gang (usikker siden jeg ikke fikk veid meg en siste gang da vannet gikk). Derfor blir jeg kanskje dobbelt så tung også. Jeg går annenhver gang til jordmor og lege og dette fungerer bra for meg. Synes de utfyller hverandre i fagfeltene. Har funnet fram litt tøy etter forrige spebarnsperiode, men har ikke handlet veldig mye denne gangen siden vi har det meste fra før.
Lala12 Skrevet 17. april 2010 #20 Skrevet 17. april 2010 Termin 19. juni, venter jente nummer to. Har vært i ok fysisk form, litt ryggvondter som kommer og går. Prøver å få til halvtimes gåturer daglig, foreløpig går det helt fint. Til nå har jeg gått opp ca 12 kilo. Vet ikke eksakt hva jeg veide før jeg ble gravid. Sist gikk jeg opp litt over 20 kilo til sammen (gikk da 11 dager over termin). Jobber deltid/fleksibelt, frilanser. Har ikke handlet inn noe særlig ennå. Vi får seng og endel klær, men skal kjøpe vogn og stellebord pluss diverse småting. Tror nok vi venter med noe av handlingen til vi har kommet inn i nytt hus (flytter i mai).
Tullball Skrevet 18. april 2010 #21 Skrevet 18. april 2010 Hei Fin tråd! Jeg har termin 23 juni og venter en jente. Hun er vårt første barn og vi gleder oss veldig mye! Jeg hadde nesten ingen plager i de første to trimestre, bortsett fra å være kortpusta, lite energi og sinnsykt vondt i halebenet. Nå er det blitt litt mer plager, men ingen jeg klager alt for mye over. Halsbrann, kramper i bena, hovne ben, hemorider, kortpusta, tungt å snu seg, tisse hele tiden, you name it... Men jeg tenker at det er så mange som har det værre og prøver å holde humøret oppe. Jeg er sykemeldt fra studier for tiden da jeg har masse kynnere (det er det som er mest slitsomt faktisk) og har fått streng beskjed av legen om å ta det med ro. Litt vanskelig det der, men får nyte den fine våren så lenge det varer. Jeg har vel lagt på meg 12-15kg jeg også, men syntes det er helt topp! Spiser vel relativt sundt, men har fått litt craving på søtsaker og is! Vi har arvet mange ting og det vi ikke har fått har jeg funnet billig på finn eller svigers har shoppet. Jeg stresser ikke spessielt med utstyr og gidder i hvertfall ikke bruke masse penger på ting og tang (Kjøpte fjorårets modell av vogn brukt til 1500kr, stellebord til 100kr for eksempel). Ellers så kan jeg si at jeg gleder meg veldig til å føde. (Skal forresten på riksen) Syntes det er trist at det er så mye negativ fokus på det. Uansett hvor man leser så står det noe sånt som "Nå er du 31 uker på vei. Kanksje du begynner å grue deg til fødselen. Det er helt normalt...". Ikke ett eneste sted har jeg lest at det er normalt å glede seg... men jeg vet mange som gjør det... Skal prøve å få tatt 3D UL vi også. Hører det er en flott opplevelse for de fleste... Lykke til alle sammen!
tromsøjenta Skrevet 18. april 2010 #22 Skrevet 18. april 2010 Jeg har termin 16. juni. Venter en gutt, vårt første barn. Vi har strevd i mange år for å bli gravid. Nå er det faktisk over 7 år siden vi startet prøvinga. Fikk det til på 7. prøverørsforsøk:-) Jeg har hatt et ganske slitsomt svangerskap fysisk sett, men er så innmari glad for å være gravid at jeg faktisk føler at jeg aldri har hatt det bedre! Jeg er av dem som synes at kroppen min aldri har vært finere, selv om jeg aldri har vært spesielt misfornøyd med den. Jeg har hatt en del tilfeller av blødninger (i uke 7, 8, 10, 12, 17 og 27). Det i kombinasjon med at vi har prøvd så innmari lenge, har ført til mange bekymringer. Spesielt fram til uke 12. Har kjent liv fra uke 15, så ved de to siste blødningene har jeg kjent at babyen i alle fall var i livet. Har vært til mange UL pga prøverør, at det startet som et tvillingsvangerskap og blødninger. Sist i uke 27. Skal på nok en UL til uka fordi morkaka lå litt langt ned ved ordinær UL. Er da i uke 32. Var innmari kvalm fra uke 6-15. Litt mindre intenst etter det, men er fortsatt kvalm og har problemer med å få i meg nok mat. Spiser mindre enn jeg gjør til vanlig... Klarer helt fint å spise sjokolade og drikke cola;-) Gikk ned 5 kg til uke 15. Har gått opp siden da og er nå på +2 kg. Var veldig plaget med hodepine i januar og februar. Hadde god effekt av akupunktur. Har fra ca uke 24 hatt mye kynnere. Det i kombinasjon med den siste blødningen førte til at jeg ble fullt sykemeldt i uke 27. Regner med jeg kommer til å være det fram til permisjonen. Hadde mye vondt i ryggen de siste 5-6 ukene jeg jobbet, men det går mye bedre nå. Alt i alt fungerer kroppen ganske fint så lenge jeg tar det heeelt med ro. Har ikke halsbrann og bekkenplager og er takknemlig for det. Nattesøvnen er så som så, men jeg har jo god mulighet til å slappe av på dagen (selv om jeg ikke får sove da heller...). Humøret mitt har aldri vært så stabilt som nå under graviditeten. Er mindre bitch mot mannen nå enn til vanlig... Er stort sett blid og fornøyd. Føler meg rett og slett GLAD nesten hele tida. Jeg er kanskje ikke helt som andre gravide, hehe:-) Vi har kjøpt stellekommode, stelleputer, dyne og litt klær. Har arvet seng som vi skal kjøpe ny madrass til. Svigermor skal kjøpe bilstol. Arver vogn og en del klær. Skal kjøpe stelleutstyr, lammeskinn, sengetøy og vognpose. Stresser ikke så mye med handlinga, men vil helst ha det meste på stell i god tid før terminen. Jeg går mest til jordmor, men også litt til fastlegen fordi de vil ha litt oppfølging pga sykemelding. Gleder meg så utrolig til å møte gutten vår, men ser helst at han holder seg "innabords" i minst en mnd til. Han er meget aktiv og gir stadige signaler på at han har det bra:-) Jeg har forresten hørt at babyer som er aktive i magen ofte er rolig når de kommer ut. Håper det stemmer! Men er forberedt på det motsatte fordi jeg og mine søsken har vært noen skikkelige skrikerunger, hihi. Dette ble visst litt langt, men jeg håper dere ikke kjedet dere...
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 18. april 2010 #23 Skrevet 18. april 2010 Jeg har temin 24. juni. Førstegangsgravid, men er allerede mamma til lille Even(tyret) fra Sri Lanka på 17 mnd. Formen er på topp, men jeg har vært 40% sykemeldt siden uke 12 (lang historie, risikosvangerskap osv.) Har gått opp 11 kg, og er veldig glad i mat om dagen. Prøver å holde vekta i sjakk og formen på plass ved å trene 3 ganger pr. uke. Har kjøpt inn litt kjønnsnøytralt tøy (vil ikke vite kjønnet), og vogn. Låner vogge og har ellers stort sett det vi trenger (bilstol, lekegrind, badebalje osv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå