Gå til innhold

Trenger hjelp ang melkeallergi (intoleranse)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på nesten 3 har fått beskjed av legen at han ikke skal ha melk av noe slag i 2 uker for å sjekke om han er intolerant.

Men hva med middag?? Hva med mat generelt?? Jeg lager ikke egen mat til han så vi spiser det samme som han alle sammen. Men siden vi ikke kan bruke fløte i gryteretter... hva kan vi bruke i stedenfor???

Jeg er liksom helt blank!!!!

Og hvilke pålegg går det mest av hos barn med melkeallergi???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter

Skrevet

Hei

Det finns mange fløte erstatninger i butikken, av soya, havre og lignende. Noen butikker har egne avdelinger for det mens andre har det sammen med melken.

Er det laktosen du skal ungå er det og flere gode laktose frie altrenativer hos Tine som Lettmelk uten laktose og laktose fri mat fløte.

Her i huset går det mest i leverpostei ( gul boks med smilende unger på) og skinke og div andre kjøtt pålegg, er masse man kan velge mellom men det krever litt mer tenking enn ellers :)

Lykke til :))

Skrevet

Dere kan bruke rismelk, soyamelk eller havremelk som erstatning for all melk (men havremelk er ikke godt!!). Pass på å kjøpe de som er tilsatt kalsium.

Du får også kjøpt soyayogurt og andre erstatningsprodukter.

Kjøttpålegg går fint, mills soft spesialsmør, go`og magerproduktene er stort sett uten melk, mills kaviar, makrell i tomat... tja...det jeg kommer på.

Sjekk ut utenmelk.no og naaf.no

Skrevet

Du kan bruke rismelk, soyamelk eller havremelk som erstatning for all melk (men havremelk er DEN EINASTE som er ganske god) :D

Alle tre kan brukast (men vér obs på to soya KAN trigge andre allergiar), ein må sjølv smake seg fram til kva for ein sort ein likar best. Rismelk er tynn og søt (mange ungar likar den pga den er så søt), soyamelk har ein merkeleg ettersmak synest eg, havremelk er gjerne den mest nøytrale, men smakar litt mjøl...

Store ICA-butikkar har kjempebra utvalg (ost, fløte, rømme, vaniljesaus, is, melk - den billegaste havremelka; 16,90 kr/liter, yoghurt, vaniljekrem/dessert, osv), det same gjeld Ultra, og Coop Obs har brukbart utvalg.

Dei fleste farseprodukt utanom kjøttdeig er med melk (altså fiskekaker, fiskebollar, fiskepudding, karbonader, kjøttkaker, kjøttbollar, pølser, servelat). Dei fleste Gilde go' og mager-produktene er utan melk (pølser, påleggsservelat), og det fins nokre kyllingkjøttbollar utan melk. Meiner eg såg at first price karbonader var utan melk.

Du må berre venne deg til å lese på ALT, sjølv "uskuldige" varer som kokt skinke og saftis KAN inneholde melk (men her er det igjen spørsmål om det er laktose eller melkeprotein som er problemet, er det laktose er det litt fleire varer som kan etast, då ein del berre er tilsett melkeprotein).

Og så må du finne deg i å lage middag frå bunnen av, så å seie alt av ferdigprodukt inneheld melk. Men når ein først blir vant til det så er det slett ikkje ille, eg synest ikkje det tar noko særleg lengre tid, og maten blir bedre og sunnare :o)

www.utenmelk.no er kjempegrei starthjelp.

Skrevet

Tusen takk =) Jeg fant grillpølsene i den "go' og mager" serien og de funka jo greit =) Så i dag var det første middag helt uten melk med pølser og pasta =)

Gullet er ikke kjempe glad i makrell desverre, men elsker egg så jeg regner med at det blir en del kokt egg de neste ukene!

Får ta meg en tur på meny eller en lignende butikk som sikkert har litt mer utvalg =))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...