Gå til innhold

Mooncup ol. info?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste tråden under om tampong og bind og endte opp som et stort spørsmålstegn. Har hørt om mooncup men hvordan fungerer den egentlig? Har noen tid til å forbarme seg over en som gjerne vil slippe mndlige soppinfeksjoner pga mensen og all uballanse den medfører?

Hvordan får man den ut/inn? Hvorfor lekker ikke den...? passer en type alle brukere? Er virkelig alle fornøyde med et slikt fremmedlegme...?+++

=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.mooncup.co.uk/

Den settes inn omtrent som en tampong. Brettes på en spesiell måte (mange ulike måter) og skyves inn, der den "åpner" seg. Du finner videoer om det på Youtube.

Mooncup finnes i to størrelser, for kvinner som har/ikke har født.

Den lekker ikke fordi det blir et vakuum i skjeden når den har foldet seg ut.

Om alle er fornøyde kan jeg ikke svare på, men alle jeg har snakket med som har prøvd har vært det. Det er jo ikke mer fremmedlegeme enn tampong, og den er mye snillere mot skjeden.

Skrevet

Jeg bruker en type som heter divacup, http://www.divacup.com/

Er veldig fornøyd. Jeg hadde 6 mnder returrett på min. Så da har man jo god tid til å finne ut om man liker det eller ikke. Vanlig å bruke ca 3 menstruasjoner til å bli vant til bruken.

Jeg kjøpte det fordi jeg opplevde ubehag ved tampong og bind (som deg tenker jeg) og at jeg opplevde at tampongen ikke "foldet seg ut", og jeg blødde bare rett forbi. Da sluttet jeg å stole på dem, for å si det sånn.

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Jeg har brukt mooncup i to år og jeg går aldri tilbake til bind og tamponger i hvert fall;-)

Jeg er veldig fornøyd. Jeg tenker ikke så mye på at jeg har mensen, trenger bare å tømme et par-tre ganger om dagen, jeg blør mindre og har mindre menssmerter. Alt i alt, veldig positivt.

Skrevet

Tusen takk for så raske og gode tilbakemeldinger;)

Jeg skal absolutt google dette litt mere, og kanskje rett og slett kjøpe en og prøve. Men er dere sikre på at den ikke "setter seg fast" i og med at det er vakum? Syns det høres litt skummelt ut. Blod og gørr er jeg jo vant med etter fødsel og mensen så den delen skal jeg vel overleve....

Er det lett og holde dette sterilt og rent? Trenger man to for å bytte på eller holder det med en?

HI

Skrevet

Det er ikke noe problem å få den ut. Du stikker bare en finger innenfor kanten for å oppheve vakumet. Eller så "vipper" du den ut, liksom sidelengs. Å dra den rett ut kan medføre litt søl ;)

Overhodet ikke noe problem å holde den steril. Den steriliseres bare etter hver mens.Jeg bruker medisinsk sprit på en bomullsdott, en annen metode er å legge den i eddikoppløsning. Noen koker den, men min Mooncup tåler ikke det.

Det holder med en :)

Gjest amandine
Skrevet

Jeg bruker mooncup, også, og det eneste jeg er lei for er at jeg ikke begynte for leeenge siden! Har kortere mens, mindre smerter og synes det er greit istedet for pyton den knappe uken det står på. Føler meg mye tryggere enn med tampong, og bruker den døgnet rundt. Deilig om natten å slippe evt lekkasjer og sånt. De er jo rimelige, også, så ingen stor risk å ta! Hiv deg ut på dypt vann, jeg tror nesten jeg garantere at du kommer til å bli fornøyd!

Skrevet

Kjempemasse bra svar på tråden min, tusen takk igjen;)

Har nå tittet både på mooncup og divacup og klarer vel ikke helt å se forskjellen. Tror absolutt jeg skal bestille en av de typene. Er det noen som vet hva forskjellen er? Noen anbefalinger?

Virker rimeligere å bestille den fra utlandet, men samme hva må man jo spare masse masse dersom denne virkelig er så bra som det ser ut til. Og at man bare trenger en.. dette er jo for godt til å være sant.

Sverger til tamponger vanligvis så kan jo ikke bli store forskjellen heller.. Bare spent på dette med innsetning og vakum osv hvordan det fungerer. Men når det er teknikk så er det jo bare prøving som kan gi svar på dette;)

Virker litt ekkelt at man ikke skal sterilisere den under menstrasjonen men det står jo virkelig alle steder at det skal gå bra så... også kan man bruke den om natta også`?

hmmmmmmm...

Skrevet

Det er ikke noe problem at den ikke skal steriliseres under selve mensperioden. Den er laget av medisinsk silikon, som ikke gir god grobunn for bakterier.

Jeg slet litt med innsettingen de første to gangene, så var det uproblematisk. Det er, som du sier, en teknikk. Handler mest om å bli kjent med sin egen anatomi, finne rett vinkel og slikt.

Kan fint brukes om natta, ja :) Jeg tømmer den om morgenen, setter den inn igjen, og tenker ikke mer på den før det er kveld. Veldig fin under svømming/bading også., blir ikke full med vann, sånn som tamponger blir.

Skrevet

Diva er en av de lengste koppene på markede. Mooncup har ganske liten capasitet i forhold til andre kopper. Ta en titt på linken over så står det er del info. Det er rask levering, rimelig og godt utvalg på

http://femininewear.co.uk/

det er lurt å sjekke ut litt ulike merker, fordi det er ganske store forskjeller på ulike merker. lykke til!

Skrevet

Her får du mye informasjon, det var denne videoen som lærte meg å bruke den riktig:

Du bør sjekke ut de ulike koppene ut i fra hva du trenger, som en annen her skriver. Selv blør jeg moderat, brukte ca 5-6 tamponger om dagen, og til meg er Mooncup for kvinner som har født perfekt :)

Skrevet

Takk for mange gode oppklarende svar igjen, og supre linker!!! Har lest og lest i kveld og det er jo ikke alt man får så gode svar på syns jeg. Men i denne linken er det meste nå avklart!

Nå er jeg mest et stort spørsmålstegn fordi det finnes så mange ulike, flere enn jeg trodde.... Alle lover jo gull og grønne skoger, ingen lekasjer osv... Er vel kanskje ikke akkurat tv2 hjelperdeg test på disse heller.. hehe...;)

Skrevet

Du som skriver at mooncupen din ikke tåler koking, gjelder det alle?? jeg bruker mooncup og jeg koker den bare hver gang..

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke. Jeg trodde det var vanlig å koke, men på bruksanvisningen som fulgte med stod det at koking kom til å svekke materialet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...