Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er mitt 2.svangerskap, og jeg er 6+5 idag.

Hvor ofte skal man egentlig gå til lege / jordmor, og når ha første time hos jordmor?

Jeg hadde første time hos legen i går, og er egentlig ikke så fornøyd, syns ikke han er noe grundig. I mitt første svangerskap bodde jeg et annet sted, og hadde en kvinnelig lege, som jeg syns var kjempeflink! Hun undersøkte meg skikkelig, brukte tidlig doppler (fikk høre hjertelyd rundt uke 7), tok en ul, og jeg følte at hun hadde tid til meg.

Jeg vet at det er jo veldig tidlig enda, men likevel... Når bør jeg ta neste legetime? Blodprøvene kan jo ikke tas før tidligst uke 12.

Føler meg enda veldig lite gravid i grunn, ingen antydning til noe kvalme eller noe, bare veldig tissetrengt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei =) Popper innom fra 2.tri.

Første sv.kontr skal gjøres i eller før uke 12. Her skal de sjekke alt alt står bra til med mor og barn. Du vil få tatt dine første blodprøver som gjelder for alle gravide. De finner ut av blodtype ect. Og de vil måle hcg nivået.

Deretter sender fastlegen din henvisning til det sykehuset du vil føde på, slik at du kommer inn på ultralyd mellom uke 17 og 21 - da får du også vite kjønnet på barnet hvis de ser det klart:) Spennende!

Dersom det ikke er noen ekstraordinære behov skal du ikke til jordmor før i uke 24 (nye regler pga dårlig kapasitet). Deretter skal du til jordmor 1 gang i mnd. Etter uke 36 går du hyppigere. Du kan også velge om du heller vil gå kun til fastlege eller om du vil gå annenhver gang. Dette er valgfritt:) Du må selv kontakte jordmor.

Jeg er i mitt 2.sv.skap også. Hadde ingen symptomer før 7+0. Da kom hyperemesis for fullt i 5 uker =( Nå er jeg 13+0 og er i topp form. Litt trøtt og slapp pga nedsatt matlyst.

Ellers er det ikke behov for noe ny kontroll for din del før uke 12 =)

Lykke til

Skrevet

Jeg kommer ikke å gå noe særlig til min fastlege i dette svangerskapet, bruker densamme private jm som jeg har gjort de tidligere gangene. Jeg skal derimot ha første kontroll hos legen i uke 8, og da tas bl pr og det blir sendt ul papirer, og i mitt tilfelle keisersnitt-bestilling. Det er ikke riktig at prøvene ikke kan tas før uke 12, da det er vanlig å gå alt fra uke 8-12 første gang.

Hvis du har mulighet å gå til privat jm anbefaler jeg det. Da kan du selv styre når og hvor ofte du ønsker å gå.

Skrevet

Jeg har nettopp blitt gravid gjennom prøverør. I morgen er det 4 uker siden det befruktet egget ble satt inn. Med det samme jeg hadde testet positivt ringte jeg til legen for å få time for å få bekreftet at jeg er gravid. jeg klarer liksom ikke helt å glede meg før jeg har fått det bekreftet. Skal til legen neste uke.

Fikk beskjed fra St. Olav om å bestille time til UL siste uka av april for å sjekke om det er hjerteaktivitet. Jeg kjenner at jeg klarer ikke helt å slappe av før jeg har gjort unna disse to undersøkelsene.

Er så redd for at det ikke blir noe baby denne gangen heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...