Gå til innhold

Barnebursdag - forventes det at noen melder avbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er bedt i barnebursdag til en jente i barnehagen som hun ikke leker så mye med. Vil tro at alle jentene på avdelingen er invitert. Er det da forventet at vi melder avbud? At hun er invitert for syns skyld (alle jentene på avdelingen er invitert så ingen føler seg utenfor) og at de som ikke leker så mye med dette barnet selv "tar ansvar" og melder avbud?

Datteren min synes alltid at bursdager er gøye og hun leker jo mye med noen av de andre jentene som er invitert (men ved jo ikke om de melder avbud). Hun har helt sikkert lyst til å gå i bursdagen.

Hva hadde dere gjort? Er det noen uskrevne regler her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

år man blir invitert og ikke kommer synes jeg det er på sin plass at man sier fra. Tenk deg selv hvis du har invitert 20 jenter i bursdagsselskap, eller tenker som så at man ikke trenger å si fra siden det er andre inviterte og på dagen dekker man på 20 tallerkner bare for at bursdagsbarnet skal sitte aleine med kaka si.....

Skrevet

jeg vet ikke om det er noen uskrevne regler, men det tror jeg virkelig ikke. Kan aldri tenke meg at det forventes at dere melder avbud.

Jeg hadde uten tvil sendt jenta i bursdag. Bare fordi hun ikke leker så mye med denne jenta er det vel ikke sagt at hun ikke kommer til å ha det helt supert!

Skrevet

Det er en uskreven regel at man sender barna i de bursdager man blir invitert i.

Har du fått en skikkelig oppdragelse sender du en tekstmelding og takker for invitasjonen og sier at datteren gleder seg!

Jeg hadde også spurt hva jenta ønsket seg i gave jeg da.

Bare en tankevekker: vhordan hadde du følt det om du inviterte til din datters bursdag og folk ikke kom og heller ikke sa ifra?

Skrevet

Du misforstod meg nok. Jeg mente om det var forventet at barnet mitt ikke kom ettersom hun ikke leker så mye med bursdagsbarnt. Selvsagt gir man beskjed om man kommer eller ikke så tidlig som mulig slik at foreldrene kan planlegge med dette. Kunne aldri falt meg inn å ikke gitt beskjed :)

HI

Skrevet

Forstår at jeg har formulert meg dårlig, beklager dette :)

Vi gir alltid beskjed så tidlig som mulig om vi kommer eller ikke. Ringer alltid og sier i fra og spør hva bursdagsbarnet ønsker seg om vi kommer. Kunne ikke falt meg inn å ikke gitt beskjed :) Synes det er rart, uhøflig og trist for bursdagsbarnet om foreldre faktisk synes det er greit å ignorere en invitasjon.

Det jeg lurte på var om det var forventet at vi meldte avbud, altså om vi ikke egentlig var invitert og de håpet at vi ringte å sa i fra om at barnet ikke kom (og om vi bryter en uskreven regel ved å takket ja)

HI

Skrevet

Jeg tror at jenten min kommer til å få det kjempegøy. Grunnen til at jeg lurer er jo at det er dyrt med bursdag og at noen kanskje føler seg tvunget til å inviterer flere enn de egentlig vil og at det dermed var en uskreven regel om at barn som ikke lekte så mye med bursdagsbarnet skulle melde avbud

HI

Skrevet

Du reagerer meget merkelig synes jeg...! Selvfølgelig er datteren din invitert! At det er en uskreven regel om at "barn som ikke leker så mye sammen skal melde avbud" har jeg aldri hørt om!?!?!?

Du skaper problemer av INGENTING! Gled deg over invitasjonen, og send datteren din med GOD samvittighet!

Hun kommer jo til å få det kjempegøy!!

Skrevet

Ojojoj, hadde aldri invitert noen jeg håpet IKKE ville komme :) Det ville isåfall vært rimelig idiotisk synes jeg, og da er det de som får ta det på sin kappe om de mente du skulle holde hun hjemme isteden.

Egentlig ganske frekt isåfall, synes du ikke? Kjære Lise, du er invitert i bursdag, men de vil egentlig ikke at du skal komme, så det dropper vi? Den som isåfall har funnet opp den uskrevne regelen bør gå og skamme seg.

Skrevet

I all verden, så mange oppkonstruerte problemstillinger folk får seg til å lage!

Nå skal du høre her, unge dame: Selv om datteren din ikke leker så mye med bursdagsbarnet NÅ, kan slike ting endre seg ganske raskt.

Selvsagt er det ingen som inviterer folk i bursdag, for så å forvente at de melder avbud! Om det hadde vært pengene det hadde stått på, hadde de fint kunnet la være å invitere til bursdag, så lenge ungene er så små at de går i barnehage.

Send jentungen i barnehage, og tenk litt gjennom ting til du selv skal invitere til selskap. Håper for all del at ikke DU inviterer folk, forventer at de melder avbud, og blir sur for at de kommer....

Skrevet

Nei det forventes ikke. Barnebursdager er en fin mulighet til å skape nye relasjoner! Hvis din datter kan gå i bursdagen så skal hun selvsagt det når hun er bedt!

Jeg skjønte hva du mente i innlegget ditt, men ikke tenk på det sånn du!

Skrevet

Takk for svar, da sender jeg henne i barnebursdagen :)

Ser noen har svart litt krast og kan ikke forstå hvorfor det skal være så feil å være litt forsiktig og spørre om ting her slik at man ikke trår feil.

Kunne selv aldri falt meg inn å invitere noen jeg ikke ville skulle komme, men folk er jo forskjellig. I de voksnes verden forekommer jo dette ofte så jeg synes ikke spørsmålet var så oppkonstruert. Igjen, jeg har ikke gjort det selv og er heller ikke typen til å gjøre/eller tenke slik. Er alt for inkluderende og opptatt av at alle skal ha det bra :)

Jeg synes heller ikke at jeg gjør det til et problem med mindre det å spørre om noe her inne automatisk gjør det til et problem. Det å ha et spørsmål er ikke det samme som å ha et problem :)

HI

Skrevet

Hvis hun ikke vil, eller dere ikke kan, melder dere avbud. Hvis hun har lyst og det passer, hvorfor skal dere melde avbud da?

Skjønte ikke helt formuleringen.

Skrevet

Det normale er jo at alle kommer i fødselsdagsselskapene hvis de kan, uansett om det er de som de leker mye eller lite med. Hvis man ikke kommer er det vanlig folkeskikk å gi beskjed.

Skrevet

Vi er i den situasjonen nå, bare på den andre siden.

Datteren min skal ha selskap på lørdag og vi har invitert alle jentene på avdelingen.

2 av de leker hun ikke så veldig mye med, men det hadde aldri falt meg inn å unnlate 2 stk. Tenker at det jo også er en fin måte for de å få mer kontakt også, så kanskje hun leker mer med de i fremtiden?

Nå har datteren min mange venner, så om de to hadde takket nei så hadde ikke det gjort så mye, men hva om det hadde vært et barn som nesten ikke hadde venner? så skulle foreldrene ha takket nei fordi ungen deres ikke lekte med bursdgasbarnet også ble det til at kanskje bare en eller to kom i selskapet?

Nei, når man får en invitasjon så drar man om man kan.

Skrevet

Nei, for all del er jenta di invitert er hun invitert for hun er ønsket der :)

Tror de fleste inviterer antall barn etter barnets egne ønsker og hvor mange de har mulighet til ift plass, økonomi osv.

Sønnen min ønsket hele avdelingen, han leker med mange av dem, men ønsket også 1t en 4-5 stk han knapt vet navnet på også skulle komme. Jeg syntes det er veldig trist om noen av disse barna (forldrene) trodde at de var invitert for syns skyld!

Så, nei, tror ikke det finnes noen uskreve regler her.

Skrevet

Nei man inviterer ingen for syns skyld:-)

Det kan du ta helt med ro.

Hvis dere ikke (av en eller annen grunn) kan gå, så melder du avbud, men ikke fordi du tror at de egentlig håper at dere vil melde avbud.

Når man inviterer til fest håper man jo at alle kan kommer:-)

Det blir hyggelig for datteren din og alle de andre jentene.

Så slike uskrevne regler finnes ikke.

Skrevet

Jeg personlig kjenner jeg blir meget provosert av barnehager og skoler der det er forventet at man ber alle eller ingen, evt alle av samme kjønn. Og har av den grunn ikke giddet og hatt barnebursdag, for jeg vet ikke om alle vet at det er lov å melde avbud til de man ikke leker noe særlig med. Jeg kjenner også når barna mine blir bedt i bursdager av barn jeg ikke kjenner i det hele tatt!!!

Gjør som du ønsker, for når man er bedt så er det meningen at dere har lov til å komme. Om du ikke har lyst er det helt forsåelig og lov å melde avbud. Altså uansett hva du gjør så er det "riktig".

lykke til

Skrevet

De aller fleste førskoleforeldre er enige i at det er veldig viktig å være inkluderende i denne alderen. Det er viktig å ikke utelate noen samtidig som det er viktig å gi barna mange sosiale ben å stå på.

Barnegruppen i barnehagen kan forandre seg fra år til år, og når de begynner på skolen skal de igjen bygge relasjoner og nye vennskap.

For meg er det helt naturlig å innvitere alle barna fra samme årskull i barnehagen, både gutter og jenter. Jeg innviterer aldri noen "for syns skyld" og ønsker selvfølgelig at alle skal komme. Jo flere lekekamerater barna mine har jo bedre er det, og morsomme bursdager er et fint sted for relasjonsbygging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...