Gå til innhold

Mangler motivasjon til skolearbeid. Noen med gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har møtt veggen skikkelig denne gangen. SUKK

Jeg er alene med mitt lille barn, og går samtidig og tar oppigjen fag fra videregående for å forbedre karakterene mine slik at jeg kommer inn på høgskole. Jeg tar ikke mer enn 3 fag, norsk, matte og historie som utgjør 20 timer i uken. Til jul fikk jeg kjempegode karakterer, 5 i alle fag, men etter jul har motivasjonen gått rett i dass. Jeg kjenner jeg er skikkelig, skikkelig lei. Men jeg MÅ jo klare dette. Jeg MÅ få gode karakterer slik at jeg kommer inn på skole til høsten.

Men så er DET et problem også. Jeg har ingenting jeg virkelig har lyst til, det er noen studier jeg har mer lyst å gå enn andre, men ikke noe jeg brenner skikkelig for. Ikke kan jeg vente heller, fordi jeg føler jeg kaster bort et år om jeg venter. Jeg kan jo selvsagt finne meg en jobb, men siden jeg har muligheten til å ta høgskoleutdanning uten studielån, føler jeg at det er noe jeg vør gjøre, både for min egen del og sønnen min sin del.

Men så er jeg jo redd jeg begynner på høgskole og detter helt av lasset der også. Jeg er absolutt IKKE noe skolemenneske, men har lyst å få meg en grei utdannelse slik at fremtiden vår er sikker.

Noen som har gode råd, eller kan gi meg ett spark bak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du sliter med fag nå, kommer det nok ikke til å bli noe bedre på høyskole der det er mye mer å gjøre...

Skrevet

Fokuser først og fremst på å fullføre dette skoleåret. Finn motivasjonen som drar deg i gang enten den er indrestyrt eller ytrestyrt. Om du ikke klarer å motivere deg selv kan du snakke med læreren eller studielederen. Lån en bok om studieteknikk og få deg en time hos en coach! Lykke til, ikke gi opp!

Skrevet

Sånn er det av og til å gå på skole. Jeg husker også deler av både videregående og høgskolen som helt uendelig kjedelig. Jeg hadde heller ikke noen studier jeg hadde spesielt lyst til å starte med, og det var ganske tilfelig at jeg tok det jeg tok. Men det er ikke så mange år av ditt liv det er snakk om, og det gjør livet utrolig mye enklere når du er ferdig. Både fordi du kommer til å ha en mer interessant jobb, og fordi du kommer til å ha mer penger å leve for. Studier er ikke alltid spennende, men det er utvilsomt verd det! Hvis du hopper av kommer du til å angre resten av livet. Jeg har en jobb jeg stortrives i i dag, og jeg tjener godt. Er enormt glad jeg ikke sitter som ufaglært i en eller annen rutinejobb for drittlønn bare fordi jeg ikke gadd å fullføre... Lykke til:-)

Skrevet

Jeg er forresten ikke enig i at du kommer til å slite mer på høyskole fordi det er mye mer å gjøre der enn på videregående. Man utvikler seg jo underveis, og undervisningen tilpasser seg det. Jeg synes ikke arbeidsmengden var noe større i alle fall. Dessuten er studentlivet på fritiden så morsomt, så for meg tok nok fritiden enda større plass på høgskolen enn på videregående:-)

Skrevet

Jeg er forresten ikke enig i at du kommer til å slite mer på høyskole fordi det er mye mer å gjøre der enn på videregående. Man utvikler seg jo underveis, og undervisningen tilpasser seg det. Jeg synes ikke arbeidsmengden var noe større i alle fall. Dessuten er studentlivet på fritiden så morsomt, så for meg tok nok fritiden enda større plass på høgskolen enn på videregående:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...