Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 En småhund som jeg nå passer. Han er halvannet år (fremdeles valp?) og kan stort sett ingenting. Men det største problemet er at han bjeffer! oh lord sånn han bjeffer! Han blir livredd når det kommer folk, bjeffer og knurrer. Jeg vet han blir redd for han skjelver. Hvorfor har det blitt sånn? Hva kan man gjøre for å endre det? Syns synd på hunden. Vet at han blir tatt i ørene hjemme hvis han bjeffer når det kommer folk. Jeg tror det har blitt en ond sirkel for han, han tror at det at det kommer folk på døra betyr pryl. Kan hunder tenke sånn? Han blir faktisk hysterisk hvis han hører dørklokkelyd på tv...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 Høres ut som en hund som mangler trening, oppdragelse og som er dårlig sosialisert. Det er nok lite du kan gjøre da slik adferd må endres over (lang) tid med trening og ros. Hunden må rett og slett lære seg at han ikke er sjefen og at han ikke eier huset. Men det tar tid å endre slike ting og det er noe eierne av hunden burde ta seg av Og noen hunder er bjeffe-hunder (vakt-hunder). Spesielt små hunder
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 Ja, det er jo ikke mitt ansvar. Men blir så oppgitt. Jeg bruker å passe denne hunden (har hatt den i en uke nå) og får meg liksom ikke til å si nei, hun bruker jo å være barnevakt når det trengs. Er det noen enkle grep man kan gjøre? Eller må hun ha han på dressurkurs? Svigermor kommer aldri til å få skikk på hunden... Hun skulle heller fått seg katt..
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 ta i ørene er hvertfall det siste man skal gjøre!!! nr 1 det gjør vondt og hunden skjønner faktisk ikke hvorfor den får det. nr 2 det er misshandling. nr 3 det kan skade hundens hørsel nr 4 en vakker dag får hunden nok, tverrsnur og biter. Det vi har gjort her er at hunden blir totalt oversett av besøkende før hun oppfører seg pent. Hopping og bjeffing opphører ganske fort når de ikke får ønsket respons og oppmerksomhet. Man kan også avlede oppmerksomheten dens med å komme med kjappe lyder. F.eks et kjapt høyt hysj. Ikke lange setninger, det skjønner ikke hunder uansett. Alle komandoer til hunder skal være korte og presise f.eks "sitt" istedet for "Nå må du sette deg fint ned". Det kommer nok til å ta lang tid, så du kommer nok ikke til å få skikk på den om ikke din svigermor går inn for det!
Makko med to små gutter Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Hvis dette er en hund som er redd og blir straffet når han bjeffer (fordi han er redd) bør du være forsiktig med å la ungene "herje"/leke med den. Det er desverre relativ stor sannsynlighet han vil bite hvis det er noe som skjer (han føler seg utrygg og ser ikke noen enkel utvei). Dessverre er det barn de først biter. Ved å straffe en hund for å knurre og bjeffe, kan du raskt og effektiv fjerne disse atferdene med å straffe f.eks ved å "rive ørene av den" (jo sterkere straff jo raskere resultat). Men det gjør hunden usikker, og fjerner dens mulighet til å signalisere til verden at han er redd/usikker på det som skjer. Resultatet er at han ikke nødvendigvis gir noe signal på at situasjonen er ubehagelig FØR han biter! Om den ikke er 100%sikker på når og i hvilke situasjoner straffen kommer, vil den også "gå på tå" og bli mer usikker. Om du mener han er så redd at han sjelver (sjelving er en atferd som veldig lett forsterkes). Ville jeg tatt den med til noen som kan dette med atferd. Om ikke kanskje du skal melde deg på et kurs? JA en hund kan være eksemplarisk hos dere og et mareritt hos eier (jeg har prøvd!). Kjøp boka "kontakt" av eva bodfelt, en veldig god hundebok (jeg har noen hyllemeter som alle er lest mer enn en gang), denne er boka jeg tar fram oftes. Ellers er enkel trening noe som kan gi god effekt. Liker den mat? -Håper det (her i hus får hundene sjeldent mat i skåla si når vi er i intensiv trening). - Er f.eks. ringeklokka et problem, kan man f.eks. hver gang det ringer på (få noen til å gjøre det slik at man kan trene litt), gå til plassen hans og legge gode godbiter der. Ingen av mine hunder får møte gester i gangen, det fjerner forventingene om at noe kult (eller skummelt) skal skje. Om man er lat og ikke gidder å kjøre intensiv treningen som behøves kan man sette hunden i bånd ved plassen hans (mine hunder har ringeklokka som kommando for å få til plassen sin). ALDRI gi han oppmerksomhet for å bjeffe på plassen, ikke la folk hilse på plassen (den er hellig, ingen får forstyrre hunden der). Når hunden har roet seg og gjestene har satt seg i sofa'n, gi hunden en godbit og slipp den løs. - Å overse hopping kan fungere helt supert (på de aller fleste), NB det vil bli verre før det blir bedre (som med en unge som plutselig ikke får sjokolade når han sutrer i butikken). Men hoppingen kan også vedvare "for ever", spesielt hopping kombinert med napping i klærne. Har ville jeg gått inn å belønnet hunden for å ha 4 bein i bakken, og fysisk (med bånd) hindret hunden i å bjeffe. - En hund som bjeffer inne, skal ALDRI få se ut av vinduet (å se ut av vindu er her i hus noe som voksene hunder må gjøre seg fortjent til!). Bjeffing i vindu av en usikker hund er ekstremt selvforsterkende. Om den bjeffer på noen som er litt skumle ute får den jo maks belønning, når den har bjeffet ofte bare en liten stund forsvinner de jo! Kunne ha fortsatt leeeenge, men les boka isteden ;-) Alternativ er det masse å lese på canis.no se spesielt under fanen "hundetrening"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå