Gå til innhold

Lav morkake og keisersnitt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har under hele svangerskapet hatt en morkake som ligger nede ved "utgangen".Er nå i uke 31 og var på ultralyd for å sjekke igjen i dag.Men den ligger fortsatt der.Ble satt opp på ny sjekk om 2 uker og vurdering av keisesnitt.Hadde jo håpet at jeg slapp et kirurgisk inngrep.Noen med erfaring og som har opplevd at den flyttet seg opp etter uke 31?Eller er det noensom kan dele erfaringer om keisersnitt?Er jo litt skeptisk.Jeg fødte vaginalt for2,5 år siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde foranliggende morkake, de mente den var trekt seg bra nok opp før fødsel slik at jeg kunne føde normalt... Det som skjedde var at jeg begynnte med rier, hadde de en strund, et døgns tid etter som jeg husker.. Så kom det en styrtblødning, og det ble hastesnitt. Nedre del av mokaka hadde løsnet litt og da kan man blø ganske mye. Var skremmende opplevelse. Hadde jeg visst dette hadde det beste vært et planlagt keisersnitt i rolige omgivelser :) For når morkaka er festet så langt ned så er det lettere at den kan løsne litt, for den er festet i et vev og ikke i en muskel. Sitter morkaka i en muskel så sitter den somoftest godt.

Er jo ikke noe særlig med kirugiske inngrep heller, jeg skjønner den, men hadde jeg visst, hadde jeg bedt om keisersnitt.. tror ikke morkaka di flytter seg veldig mye opp nå

håper det var litt til hjelp.. og at du ikke blir skremt... for det var iallefall ikke meningen!

Lykke til :)

Skrevet

Jeg også hadde en foranliggende morkake.Hvis den ikke flyttet på seg,ville de ta ks.Er i uke 31 nå og har vært på ul igår og det viste seg at jeg kan føde normalt,noe jeg virkelig ville.Hadde en hastekeisersnitt pga at jeg ble sendt hjem av jordmor som mente at fødselen ikke var i gang.(Men den var jo i gang)Holdt på å miste babyen min som var fullbårent.Ks er jo et kirurgisk inngrep,som kan føre til komplikasjoner,men det går stort sett bra da.Tar bare lengre tid og komme seg opp.Det går sikkert bra.prøv å tenke positivt.Lykke til videre:)

Skrevet

Jeg var på kontroll i uke 32+3, da lå fortsatt litt av morkaken over. Var på ny kontroll i uke 35+1, da hadde den flyttet seg:) Tok ul i 30 min, og 2 leger som ble enig om at den hadde flyttet seg:) Han ligger med hodet langt nede, så de slet veldig med å se. Har sett noen her har vært på kontroll i uke 37 også.

Så du kan fortsatt håpe! Jeg gråt nesten av glede når jeg kom ut av sykehuset!!

Lykke til:)

Skrevet

Det er nok uansett mye bedre med et planlagt snitt enn med hastesnitt. Du blir littegrann "hemma" de første dagene, men de syr fint og du kommer nok raskt i form igjen.Jeg skal ha planlagt snitt denne gangen og har lest og forhørt meg mye. De aller fleste er fornøyde etter ks, du blir ikke ødelagt og de gjør så mange planlagt snitt i våre dager at de kan være godt forberedt og det er lite å bekymre seg over.

Det som er kjedelig er de første dagene da du kan ha vondt for å gå og ikke får løfte noe. (her må antagelig pappaen trø til ganske mye) og så får du jo et sår du må stelle, men dette er nok ikke svære greiene i forhold til risikoen for å blø for mye.

Ønsker deg lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...