Gå til innhold

Leggkramper om nettene, noen flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste begynt å bli skikkelig plaget med kramper i leggene som kommer midt på natten så jeg våkner av det. Hatt den de siste ukene, og det er skikkelig plagsomt. Ofte flere ganger på en natt. Er i uke 32. Er dette noe vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, jeg har også det og hadde det også i mine to forrige svangerskap. Veldig vondt og ubehagelig:(

Helt vanlig:)

Skrevet

Ok, men au! Er det noen man kan gjøre når man får det? Gjør så intenst vondt! Skal man strekke foten på noen måte eller bare ligge der og vente til det går over...?

Skrevet

ja sinnsykt plaga med det me mathias..

Men har ikke fått det enda nu , uke 32+5

Men det som hjalp mæ sist va at æ løfta foten litt opp , bøyde knærne litt og tar tak i tærne å bøye dæm tilbake..

Uff vet ikke om det går ann å foklare det nå annerledes men det hjalp nu her!

sinnsykt om e det jo .. oooh..

Skrevet

Jeg er i uke 36 nå å har hatt leggkramper om natta i mange mange uker.. er visst noe som følger med graviditeten.. men tøyer bare ut på en måte/ eller bøyer fotbladet oppover slik at d gir seg litt :)

Skrevet

Helt vanlig! Mine kramper begynte rundt uke 28. Kjøpte magnesiumtabletter på helsekosten, og det var supereffektivt. Har tatt en tablett daglig siden det, og har ikke hatt en eneste krampe etter det (er 35+4) (med unntak hvis jeg har glemt å ta magnesium en eller to dager). Koster bare 100 kr for 100 tabletter, så løp og kjøp!

PS: I tillegg har jeg sluppet mye vonde kynnere om natten også. Positiv bivirkning av magnesium :-)

Skrevet

Jeg har også masse leggkramper. Er 32 uker + 5 dager. Jeg har kjøpt magnesium tabl på apoteket og det hjelper en del. Det finns mange ulike typer og styrker på tabl så det er viktig at lese på pakken eller spørre så man ikke tar for mye. Jeg har også blitt anbefalt e-vitamin og ingefærte, men det har jeg ikke prøvd. Det er annars viktig at drikke mye då uttørkning kan forverre plagene. Jeg har mest kramper på fremsiden av leggen og klarer ikke å få tøyd ut helt.

Skrevet

Sove med støttestrømper hjelper meg.

Skrevet

Hei du!

Det har vært foreslått at magnesium mangel kan påvirke forekomst av leggkramper, men man vet ikke helt hvorfor. Foreslår du får målt ditt magnesiuminnhold i blodet for å fastsette om du mangler så ikke du får for mye/ evt kjøper på apoteket som noen andre her foreslår og leser på pakken og prøve deg frem. Når du får leggkrampene kan det være smart å tøye dem (feks vippe foten frem og tilbake), samtidig som du masserer den harde "tennisballen" av en muskel. Har selv vært heldig og bare prøvd en (foreløpig) for 2 uker siden og ønsker meg ikke fler- var 20 vonde sekunder og sov ikke på to dager i frykt for å få en til..så har sympati med legg-krampe ofrene her! Lykke til med bekjempelsen av ulumskhetene!

I forhold til det andre inlegget ditt, kunne du evt vurdere å få målt jerninholdet også- man kan typisk bli slapp og trett ved jernmangel. Tar selv jerntabletter og har det veldig fint energimessig (men blir slapp når det går noen dager uten). Ellers er det vel heller ikke så mærkelig å bli trett hvis man ikke sover ordentlig om natten..Selv sover jeg så godt som aldri før og syntes det er fantastisk å kun skulle opp en gang i løpet av natten mot 2-8 ganger som jeg har gjort så lenge jeg kan huske..Så vet godt hvordan det er å være trett og uopplagt!

Har vært relativt heldig hele svangerskapet, og stort sett ikke mærket noe jeg kan klage over.. Har hatt noen sure oppstøt, men ikke værre enn at det har hjulpet meg å drikke melk når det skjer. Og så har jeg funnet ut at de forværres/typisk kommer hvis jeg har spist veldig sterk mat eller sure ting som eple, annanas osv, så det har jeg sluttet med på kvelden (hvor de typisk har kommet hos meg).

Håper dette kan være til litt hjelp! Lykke til (igjen).

Er selv i uke 33/34.

Skrevet

det er virkelig en brutal måte å våkne på!!!!

hadde samme problemet sist jeg var gravid også...

Skrevet

Har også vært VELDIG plaget av leggkramper i sv.skapet, men mitt beste råd som jeg ser mange andre og har anbefalt her, er å ta 2 tabl. magnesium til dagen og du vil se at krampene etterhvert forsvinner. På meg forsvant krampene helt etter å ha tatt magnesium fast i 1-2 uker. Glemte å ta tabl. 2 dager på rad og da var krampene tilbake på fullt, så etter min mening har de 100% effekt! Når krampene kommer er det beste å trø hardt ned i gulvet med beinet det gjelder, så gir det seg mye raskere.

Skrevet

Veeeeeldig vanlig med leggkramper. Kjedelig nok. Sammen med halsbrann, strekkmerker, hovne hender/føtter, tissing i tide og utide.... Nevner i fleng. MEN, jordmor tipset meg om Tonic water! Drikk ett glass før leggetid. Det inneholder LITT kinin som er krampeløsende. Ikke farlig for barnet og det hjalp i allefall litt på leggkrampene mine!

Skrevet

JA! er i uke 31, og får det ofte om morgneen. trodde det hadde noe med dårlig uttøying etter trening, men det er igrunn uavhengig av dette.

Har vært litt flinkere til å tøye og stretche i det siste, og det har hjulpet en hel del faktisk. Du kan jo prøve å gjøre det. Gå deg en tur på kvelden og tøy beina skikkelig etterpå...

Verdt et forsøk!

Skrevet

Om man ikke ønsker å ta tabletter er et tips å spise mandler. Dersom jeg spiser en neve mandler virker det som om jeg ikke får leggkramper. Kan selvsagt være tilfeldig, men om man liker mandler er det jo verdt et forsøk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...