Gå til innhold

Hvordan er deres vektøkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er 17 uker og lagt på meg 6 kg..helt fair det :) Skranglet litt godt i høst etter hektiske hverdager, så jeg er bare glad til for de kiloene som kommer...jeg har fått pupper igjen!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Himmel og hav som dere kjører hverandre ned!!!

Det er helt vanlig å legge på seg i svangerskapet!!!

Hadde man i utgangspunktet "litt til overs" så kan man passe litt på. Men, utrolig at dere setter grenser på hvor mye dere skal legge på dere.

Mye er vann, mye er morkaka, mye er baby, mye er pupper osv...Og dere skal ha litt å gå på..Tenk om dere blir syke el...

De 3 dagene jeg lå på sykehuset ifm fødsel sist, så forsvant nesten 8 av de 12 kg jeg hadde gått opp!!!

Her er en anbefalt sunn vektøkning (v normalvekt som utgangspkt):

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

* 1. trimester er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.

* 2. trimester er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.

* 3. trimester er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned.

Hvor kommer alle disse kiloene fra?

* Selve barnet veier før fødselen ca. 3.500 gram.

* Livmoren vokser til ca. 900 gram.

* Morkaken veier ca. 650 gram.

* Fostervannet veier ca. 800 gram.

* Brystene vokser med ca. 400 gram.

* Den økte blodmengden veier ca. 1.250 gram.

* Væskeansamlinger utgjør ca. 2000 gram.

* Fettdepoter under huden utgjør ca. 1.700 gram.

I alt er dette en vektøkning på 11 200 gram, som er en hel normal vektøkning.

Kos dere og vær ikke så strenge med dere selv. Dere har ikke kontroll på dette. La naturen gå sin gang.

Kan anbefale svømming som trening for å komme i form til fødselen:-)

LYKKE TIL JENTER, OG KOZ DERE LITT DA!!!

Skrevet

Gikk inn i uke 18 i dag og veier -4,5 kilo fra normal vekt.

Sliter med oppkast og ekstrem kvalme som tar vekk all matlyst. Håper det virkelig gir seg snart!

Første svangerskap gikk jeg opp nesten 16kg

Andre svangerskap gikk jeg først ned 4kg , så opp de 4kg + 9 kg til.

Skrevet

Jeg har faktisk en god del på kroppen etter første svangerskap og etter røykeslutt... :o)

Så for min del skader det ikke å ikke gå opp så mye, men leste her ett sted at jeg ligger på en fin vektøkning med min BMI, så da er det ikke så farlig, ikke tenker jeg over hva jeg spiser og hvor mye, for jeg spiser det jeg har lyst på... :o)

Men dere som er slanke å fine i kroppen fra før av, skal iallefall ikke tenke på at dere må passe vekten, som vist over her, så er det helt greit å legge på seg 10 kg i min uke, men med min BMI er det greit å legge på seg 3 kg i min uke...

Men jeg syntes det var rart, men etter å funnet litt info om hva som er passelig vektoppgang for hver enkelts BMI så er det helt greit og jeg er beroliget... Rart at legen min ikke sa det... :o) Jaja, jeg er lykkelig barnet mitt vokser normalt og alt er bra med oss, fett og annet kan man trimme av når man har barnet i vognen og ikke i magen :o)

Lykke til alle fine gravide damer! UANSETT FORM!!! <3

Klem fra meg

Skrevet

Må bare signere hun som har postet inlegget med normal vektoppgang i svangerskapet. Har vært jevnlig innom Bim nå i noen år, og det er det samme hysteriet rundt vekt, jeg kjenner jeg blir i dårlig humør av det. Jeg bruker vanligvis ikke å lese de trådene, vet ikke hvorfor jeg klikket meg inn nå.

Det er helt normalt å legge på seg altså! Er ikke om å gjøre å legge på seg minst! Det er ikke normalt å ikke legge på seg, så det er ikke noe å trakte etter!

Selfølgelig vil jeg ikke anbefale å legge på seg over 20+ kilo, men for noen (de som er veldig tynne) kan dette være riktig for deres kropp.

Det er ikke så vanskelig å gå ned igjen etterpå, hvis man ikke trør i seg godis og loff med sirup på!

Man skal spise sundt og godt, og kose seg mens man er gravid. Trenger ikke å bety at du skal raide smågodtet hver gang du er i skapet, men at man spiser med sunn fornuft!

Hvis du spiser normalt, eller som før, vil du legge på deg det som er normalt for din kropp.Skjønner ikke hvorfor dere er så opphengt!

Skrevet

Er 23 uker på vei, og har ekstrem apetitt på søtsaker! Is å slikt! Prøver å ikke spise d så mye da, men det er vanskelig. Det er liksom tilbake på det suget jeg hadde rundt menstrasjonen, bare at nå er det mer konstant!

Jeg tror jeg har lagt på meg 1-2 kg ca... får se neste gang jeg veier meg hos legen... Viste ikke hva jeg veide før jeg ble gravid... så tar utgangspunkt for veing i uke 9.

Regner med at det blir noen kilo fremover nå, vertfall om jeg blir sittendes i sofaen pga bekkenløsning... Skal til legen i dag da... se om hvordan sykmelding som kan passe... jobber i barnehage, og må liksom løfte litt, vertfall når du er alene liksom....

Skrevet

Jeg er 27+5 og har allerede gått opp 13 kilo.

Spiser akkurat det jeg vil og syns man kan unne seg det :)

Var litt undervektig da jeg ble gravid, og fikk beskjed hos legen

at da var det helt vanlig å legge på seg opp til 20 kilo, uten at det

skulle bety noe :)

Skrevet

Jeg har gått opp ca 10 kg til nå. er i uke 26. bekymrer meg ikke. er 170 og veide 66 kg ca før jeg ble gravid.. :) denne vektoppgangen er VEEELDIG individuell. :)

Skrevet

Nå er jeg 23 uker på vei å har gått opp 10 kg akkurat! Det er så DEILIG å endelig gå opp syns jeg, hehe.

Med min førstefødte gikk jeg bare opp 2kg (bare det han og alt som hørte med i magen veide med andre ord) å det var ikke noe galt i det heller, men deilig å endelig gå opp ordentlig å virkelig føle at kroppen vokser og forbereder seg her og der.

Veide 52 kg når jeg ble gravid, veier nå 62,2kg ;) Er 167 cm høy.

Skrevet

Det må du bare være glad for! :) Kiloene kommer snikende;)

Sist la jeg på meg totalt 40 kg, og da jeg var 11 uker på vei hadde jeg lagt på meg 9,5 kg(spiste for å holde kvalmen borte og slutta å røyke).

Denne gangen har jeg nå lagt på meg 2 kg og er 15+1 på vei,men er 20 kg tyngre i utgangspunktet:P

Skrevet

Uke 17 og ca 3 kg her.

Signerer det innlegget med normal vektøkning som ble skrevet over her. Synes også det er enormt fokus på vekt, og som om det er om å gjøre å legge på seg minst mulig. Rare greier, det er jo IKKE bra for barnet!!

Jeg er i utgangspunket natulig tynn, så i forrige svangerskap la jeg på meg 22 kg (endel var vann). Det var mye, men absolutt det kroppen min trengte. Har fokus på å spise MYE sunnere denne gangen, men de kilioene jeg går opp ved normalt kosthold går jeg utifra at jeg trenger.

Skrevet

jeg er 27+2 idag og har en vektøkning på 1,5 kg, har litt ekstra fra før så er ikke neo stress for meg å ikke ha gått opp mer, vet babyen er i riktig str ifht uker etter 3 ul'er :) det rare er at jeg denne gangen ikke har hatt hypermessis som de to andre gangene og allikavel ikke har lagt på meg mer for jeg spiser og koser meg og er moderat aktiv med bekkenløsning og isjasnerve i klem .. men men, har nå noen uker igjen hvor det kan rulle på seg :) viktigste er jo i grunn at babyen har det fint :)

Skrevet

Jeg er 26 + 4 i dag og har gått opp ca. 6 kg..

Skrevet

la på meg 28 kilo med føstemann, 25 kilo med andremann, og nå er jeg i uke 26 og har gått opp 17 kilo alt. men jeg går heldigvis fort ned igjen da. heldig der.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Jeg veide meg når jeg var 28+0 og da veide jeg akkurat det samme som når jeg ble gravid.

Det er som nevnt over her veldig individuelt hvor mye og når man legger på seg.

Men kjenner at jeg blir litt provosert (selv om det bare er dumt) av enkelte innlegg.

For det første er det ikke slik at alle går masse ned i vekt når de ammer selv om de holder seg unna snopet og usunn mat!

OG det at de er blitt mye fokus på det med å ikke gå opp i vekt er ikke så rart.

Jeg fikk beskjed av en lege på Ullevål om at jeg IKKE får legge på meg i dette svangerskapet. Hun sa tom til min mann at han fikk henge hengelås på kjøleskapet for å hindre at jeg spiste!!!!!!

Er det noe rart at jeg blir veldig fokusert på vekta da?

Jeg hadde en BMI på 31 når jeg testet så har jo litt til overs fra før så vet at jeg ikke bør legge på meg alt for mye, men litt må man jo tross alt regne med at kommer på...

Jeg har prøvd å fortrenge det den legen sa, men pga oppkast og fortsatt noe oppkast har jeg da ikke gått opp noe ennå. Det vil si at jeg gikk ned 5 kilo først som nå har kommet på igjen. Så det kommer nok noen kilo til før veslegutten kommer ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...