Gå til innhold

BF har den lille alene, når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vært flink til å stille opp, minus noen ferier, mini er 10 mnd. Reiser mye med jobben, ofte vekke i 2-3 uker om gangen, så hjemme like lang tid. han leker ikke med mini, mye tv og pctitting. Dette er jeg uenig i.. Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om mini er 10 mnd gammel, så er det vel på tide at far kan ha han alene et par timer, feks 2-3 ganger i uka? Det er det som er normalt hvertfall =) Det er ikke normalt at mor må henge oppi de når babyen har blitt såpass gammel.

Skrevet

Skjønner det, men ikke netter så tidlig sant? og ikke mer enn 2 timer ca?

Skrevet

Hvis barnefar vil ha barnet på overnatting, er det vanlig å vente til barnet er ett år. Ellers er det jo viktig at han har barnet jevnlig nå, korte, men hyppige samvær, slik at babyen blir trygg på pappa'n sin. Når babyen begynner med overnattinger, kun én natt om gangen. Her er bf på besøk tre ganger hver uke, to til tre timer hver gang. Enten tar han babyen med seg ut, eller jeg tar meg en liten tur ut mens de er hjemme hos meg. Jenta mi hadde en liten periode hvor hun var skeptsik til pappaen sin, gråt når han tok henne opp, men da skjønte han ihvertfall at han måtte bruke mer tid sammen med henne slik at hun skulle bli trygg. Nå smiler hun når pappa kommer, og har også sovet over hos ham én gang. Fast overnatting begynner vi med når hun bli ett år, ser for meg annenhver lørdag til søndag.

Det viktigste er jo at det blir en gradvis opptrapping, han kan jo ikke ha barnet på overnatting hvis han ikke har hyppige samvær nå. Hvis han setter seg på bakbeina, anbefaler jeg at du tar kontakt med Familievernkontoret slik at dere kan få hjelp til å sette opp en samværsavtale.

Lykke til!

Skrevet

Nei, han kan ikke kreve overnatting når barnet er 10 mnd. Faktisk så kommer han mest sannsynlig ingen vei med å kreve overnatting før barnet nærmer seg 2 år, om han skulle gå rettens vei. Om du ammer stiller du enda sterkere. Men det er jo ingen grunn til å være vanskelig, man skal jo huske på at det er like mye han sitt barn som ditt. Om barnefaren er en snill mann som oppriktig bryr seg om barnet sitt, så hadde jeg begynt å vurdere overnatting fra ca 14-15 mnd alder. En natt om gangen. Frem til da, må han nøye seg med 2-3 timer, 2-3 ganger i uken. Selvfølgelig må han få lov til å ha han noen timer lengre en dag, om det skulle være noe helt spesielt. det viktigste er at barnet får en fast rutine på dette og at barnefaren skjønner at han må tilpasse det amming/soving osv. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...