Gå til innhold

Flere som ikke tenker å døpe barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sånn smått begynt å tenke rundt dette og vi kommer ikke til å døpe barnet vårt, men heller holde navnefest eller bare rett og slett en helt privat fest for å feire nykomlingen.

For oss er kirkedåp uaktuelt og en prinsippsak siden vi ikke er troende, men vi føler vel heller ikke for å ha navnefest i regi av HEF.

Vi kunne tenke oss å bare lage en fin fest hjemme med god mat og vin og invitere nærmeste venner og familie.

Noen synes vel at det da ikke blir naturlig å gi gaver, og det får bli opp til dem, vi har så vi greier oss likevel :)

Dette er kanskje mer vanlig i byene, da de fleste jeg kjenner som bor på bygda er mer tradisjonelle rundt dette og da er det kun kirkedåp som er alternativet.

Flere som tenker det samme eller har andre synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her blir det heller ingen dåp. Jeg er ikke kristen og heller ikke min samboer. Jeg har stått borgerlig konfirmasjon, og har hatt en oppvekst helt uten kristendom. Så vi har tenkt på navnefest, og kunne godt tenke meg en i regi av HEF, men har fått flere reaksjoner på at det er det dummeste de har hørt, og at det bare er en substitutt for dåp. De aner jo ikke hva de snakker om, siden de aldri har vært på noe sånt! Flere i familien bare antar at vi skal døpe lille tulla, og blir virkelig overrasket når vi sier at det ikke blir noe dåp.

Samboeren har heller ikke noe forhold til HEF, så om det blir en navnefest i regi av dem eller om det bare blir en privat fest får vi se... Så får folk velge om de vil komme eller ikke...

Skrevet

Vi hadde ingen av delene. Er åsatruere og har ikke noe spesielt babyrituale vi ønsker å følge.

Når det gjelder gaver så trør familien støttende til dersom barnet trenger noe. Det gjorde de med førstebabyen og det har de gitt uttrykk for at de vil med neste også. Både rett etter fødsel og opp gjennom åra:) Føler ikke at vi går glipp av noe ved å ikke døpe.

Å skulle planlegge en større fest eller sammenkomst rett etter fødselen blir for meg litt for mye pes. Da har jeg annet å tenke på:)

Skrevet

Vi skal ikke døpe barnet i kirken eller i regi av HEF.

Vi tar en privat (navne)fest med venner og familie :-)

Skrevet

Vi skal ikke døpe. Tradisjon er inge god nok grunn for oss til å døpe ungen. Ingen av oss er medlem i statskirken heller. Første hadde vi navnefest gjennom HEF for og det skal vi med denne også. Stas med en liten markering på at de er kommet til verden. I HEF er den ingen religion/tro i fokus men mennesket, det synes vi er fint da :)

Skrevet

Vi skal heller ikke døpe. Kommer ikke på tale faktisk.

Og HEF har vi ikke noe forhold til, men er fint for de som ønsker et mer høytidelig rituale rundt dette med barnets ankomst.

Vi kommer til å holde en liten navnefest her hjemme med litt fingermat, kaffe og kake for nærmeste familie. Hvis vi orker, hvis ikke bare dropper vi det også! Ifht gaver har vi jo faktisk fortrinnsvis ikke lyst på tradisjonelle dåpsgaver til vesla uansett (sparebøsse i sølv? *grøss*) , så hvis familien i forbindelse med navnefest gjerne vil gi noe kommer vi til å styre dem vennlig mot jentungens sparekonto.

Skrevet

Vi skal hverken ha dåp eller navnefest. Hadde ikke det forrige gang heller.

I min omgangskrets er det naturlig å gjerne komme på besøk i når baby og mor har vært hjemme fra sykehus en uke eller 2 eller litt mer, og i den forbindelse får babyen gaver.

Med nr.1 hadde vi en liten markering hos foreldrene mine hvor mine foreldre, søsken og min bestemor var samlet. Hadde litt kake og kaffe bare. (kun min side av familien pga mannens foreldre bor langt unna)

Hvis familien min er hjemme når jeg har født, så gjør vi det gjerne slik en gang til. Hvis ikke blir det ikke noen fest av noe slag..

Skrevet

Vi skal heller ikke døpe babyen , dette er pga jeg og pappaen tilhører hver vår religion . Venter til barnet blir stort nok til å velge selv hvilken religion hun vil tilhøre :-) .

Skrevet

vi skal ikke døpe, og mathias e ikke døpt..

Vi e begge døpt å konfirmert , men ingen av oss går i kirka ve mindre det e bryllup eller dåp som andre har.. så ser ikke vits.. har ikke hadd navnefest heller for det hadde jeg aldri hørt om en gang..

Skrevet

her blir det enten navnefest eller ingenting. tror vi ser det litt an hva vi orker å stelle i stand. men er jo en god anledning å samle familie på begge sider for å feire et nytt familiemedlem :)

Skrevet

Skal ikke døpe eller arrangere noe lignende høytidelig. Blir event. en liten familiefest dersom det passer slik.

Skrevet

Døpte ikke førstemann, og skal heller ikke døpe denne. Helt unaturlig for oss, det samme gjelder HEF.

Blir privat sammenkomst /"seremoni".

Skrevet

Hverken dåp eller HEF-navnefest her heller:) Faller seg rett og slett ikke naturlig.

Skrevet

vi skal ikke døpe, men skal ha barnevelsignelse. Vi er kristne begge to og går i en menighet hvor vi har barnevelsignelse for barnet i steden for dåp.

Det går ut på at presten ber for og velsigner lille baby. Naturlig for oss som er kristne og går i den menigheten.

Og jeg forstår godt at dere som ikke er kristne velger navnefest, eller ingenting! Det må foreldre bestemme sjøl, men har intrykk av at mange blander seg inn dersom en ikke velger å døpe.

Skrevet

Vel, her ble det ikke dåp på førstemann til min store irritasjon. Jeg vil, mannen vil ikke. Navnefest synes jeg for å være helt ærlig blir bare tåpelig, men jeg er mer mottagelig for en annen løsning denne gangen. Det er ålreit å markere det, men for meg er det liksom dåp eller ingenting.....

Skrevet

det samme her, sliten mamma, barnevelsignelse her også.

Ingen dåp eller navnefest.

Skrevet

Ingen dåp, men en markering av typen navnefest eller no blir det nok, men gidder ikke stresse med det, det tar vi når vi føler vi har ork og mulighet i løpet av sommeren en gang :)

Skrevet

Vi hadde navnefest i egen regi helt uformellt sist, og det var veldig hyggelig. Da fikk vi samlet hele familien og alle fikk sett gutten :-) Han hadde da 4 tippoldeforeldre og alle oldeforeldre som levde og vi bodde 50 mil unna. Vi hadde derfor festen der jeg kommer fra, med 40 gjester. Vi grillet og mange bakte kake som de tok med til festen. Ingen taler eller noe spesiellt formellt på programmet, bare litt markblomster på bordene og vi bad folk om ikke å pynte seg. Alle tok med gaver.

Skrevet

vi skal ikke døpe barnet,siden vi er muslimer,men vi har jo våres egne måter og feire lille sin ankomst:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...