Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Jeg eier en leilighet på 29 kvm. Den er utrolig godt utnyttet plassmessig og ligger midt i sentrum av Tromsø. Min mor mener at jeg kan selge den med god profitt. Jeg ønsker ikke å kjøpe noe nytt, og skal ut på leiemarkedet. Jeg er usikker på om jeg skal selge leiligheten min, eller om jeg skal leie den ut. Nå har jeg nettopp funnet en kjempefin leilighet til leie, men hvis jeg skal flytte inn i den er jeg avhengig av å "bli kvitt" min leilighet så fort som mulig - og det tror jeg ikke at jeg blir hvis jeg bestemmer meg for å gå for salg. Hvis jeg bestemmer meg for å leie ut, finner jeg leieboer i løpet av maks en uke (min mor leier ut 3 tilsvarende leiligheter, og de fant leieboere til alle leilighetene på dagen). Er det mulig å leie ut min leilighet, og etter hvert selge den, selv om den er utleid? Altså at jeg legger den ut for salg, og når jeg eventuelt finner en kjøper, si fra til leieboer at han/hun må ut innen f.eks. 3 mnd?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 Jeg ville solgt den. Å være husvert (problemløser / vaktmester) hadde jeg ikke orket
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 Selv om det kunne bety å bo på 29 kvm med en aktiv liten gutt i kanskje ett år? Jeg aner ikke jo ikke hvor lang tid det kommer til å ta å selge den. Min søster brukte to år på å få solgt sin leilighet, som er større og bedre på mange måter... HI.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 hvis leieinntektene finansierer lånet på leiligheten + litt til så er det helt gull å leie ut leiligheter.. litt ekstra inntekt
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Jeg ville begynt å forberede meg på salg. Eiendomsmarkedet er på opptur enda Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 Husk at leieinntekter fra en bolig hvor du ikke selv bor, er skattepliktig inntekt.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 ....hvis du ikke har bodd der selv i 12 av de siste 24 månedene.... (til 12.20)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #8 Skrevet 14. april 2010 Takk for innspill. Jeg er på toppen av alt redd for at jeg får solgt den fort, også har jeg ingen steder å bo. Det hadde vært krise. Hvordan løser man det problemet? HI.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #9 Skrevet 14. april 2010 Til 12.28: Har vært inne og sjekket skatteetatens regler her i forbindelse med egen utleieleilighet, og fant ingenting der som sier noe om egen botid siste 24 måneder. Kan det være en gammel regel du sikter til? De ble nemlig endret for et par år siden.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #10 Skrevet 14. april 2010 Ja, kan hende de har endret reglene siden jeg selv leide ut for 4 år siden....
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Du som selger får jo være med på å bestemme overdragelsesdato,slik at du har mulighet for å finne deg annen boplass i god tid. Salgsmarkedet er jo på vei oppover nå, så det er ikke sikkert du trenger lang tid på å få solgt. Det kommer litt an på hva du hadde tenkt å ta i leie, men med tanke på våren og sommeren,så er det ikke en gunstig tid å leie ut til studenter på i hvertfall,der er høsten og skolestart et godt tidspunkt...kan hende det tar tid før du finner greie og stabile leieboere også. Der gjelder det å ha en god kontrakt,slik at du ikke ender med å måtte betale både på lånet ditt og din nye boplass...for du som utleier har jo ansvaret for at lånet ditt blir betalt uansett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå