Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Merker meg at det diskuteres ivrig hvorvidt en bør ha snop i skapene, og hvorvidt barna bør klare å holde seg unna selv eller ikke. Jeg vet av erfaring at har jeg godt snop i skapene, så er jeg den første til å snike. Forskjellen er at jeg kan gjøre det uten å få kjeft, for det er jo tross alt jeg som har kjøpt det. Og jeg vil tro at det er mange av oss godt voksne damer som ikke klarer å la snop i skapene være i fred. Før man forlanger for mye av barna kan det jo være en idé å kjenne på kroppen selv hvordan det er. Jeg foreslår at man lager en avtale med mann/samboer, hvor en forplikter seg til å ikke hente snop i skapene uten at en har fått lov, og at de samme regler gjelder for deg som du normalt håndhever overfor dine barn. Så får en se hvor lang tid det tar før du også er blitt en godtesnok!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 jada, ser den, men hvorfor ha snop i skapene hele tiden hvis en kjenner seg selv så godt at en vet at en ikke klarer å holde seg vekke fra det?
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 Det er faktisk lov å la voksne være voksne, og barn være barn. Selv om barna ikke får godteri en tirsdagskveld, så kan voksne få det. Skjønner ikke helt det med at alt skal være likt. Verden er ikke sånn.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 Fordi det som oftest er foreldre (de voksne) som har privilegier barna ikke er forunt. Jo visst kan voksne og barn ha forskjellig regler, men hvorfor skal voksne bli "premiert" oftere enn barn?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 hvis du premierer barna dine med godteri er det noe som ikke stemmer spør du meg
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 HI her. Jeg har ikke alltid godteri tilgjengelig i skapene, men når jeg har det så er det jo mine hofters problem, og ingen andres :-) Poenget med innlegget mitt er å vise at mange er ganske snare med å kreve noe av andre de ikke nødvendigvis er i stand til å gjennomføre selv. Mao "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" oppdragelsesteori. Seff kan man som voksen velge å ha snop tilgjengelig, fordi en har lyst på det, men da kan man ikke samtidig bli sint på et barn som også gjerne vil ha. Det mener nå jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 Selvfølgelig kan man ikke sitte og spise snop slik at barnet ser det uten at barnet får også. Men det er nå forskjell på stor og liten både i dette tilfellet og i andre... Det er forskjell på voksne og barn, sånn er det heldigvis bare!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #8 Skrevet 14. april 2010 Det slår meg at ikke bare vil mange av dere damer ha snop tilgjengelig i husene, fordi dere er så glade i det (må man jo nesten anta, ellers er det jo ingen grunn til å ha det). Og i tillegg vil dere ikke dele engang. Ikke akkurat verdier det står respekt av, he, he. Og forskjell på barn og voksne, ja! Barnet er i en læringsfase, og det er den voksnes ansvar å gå foran med et godt eksempel. Også når det gjelder å ha et fornuftig og sunt forhold til snop.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #9 Skrevet 14. april 2010 Det var vel en grunn til at det ordet ble satt i " ". At voksne skal få lov til å spise godteri når de vil, på bakgrunn av voksenstempelet, må vel av barna sees på som en urettferdig belønning. En ting er at noe er forbeholdt voksne og andre ting barn, men ukedagsspising av godterier er en uforståelig skjevfordeling.
ellen-propellen Skrevet 14. april 2010 #10 Skrevet 14. april 2010 Herregud. Om jeg spiser godteri etter mine barn er i seng, så er vel det opp til meg?Om jeg blir/er fet så er vel det og mitt valg? Men poenget er at barn ikke skal gå å forsyne seg selv når de vil! De kan spørre først.Noen ganger får de ja og noen ganger får de nei. Det godteriet jeg selv spiser ligger ikke i godteskapet, det er kjøpt for mine penger som jag faktisk tjener selv, og er ikke en del av felles budsjettet her hjemme. I godteskapet ligger det enten felles godteri eller dessert godteri. Og om barna skal forsyne seg selv, hva har de da lært når de er 18 og det står pils i kjøleskapet? Bare ta? På oppdragelse siden har det med å respektere de rundt deg, respektere felles goder og vise hensyn for andres eiendeler. Det har for min del ikke noe med hvilken dag det er ihht godterispising.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Har det virkelig noen betydning for mitt barn at jeg spiser snop etter at det har lagt seg? Jeg går foran med godt eksempel ved å ikke spise snop så barnet ser det. Hvordan tror du det blir med tennene hvis barn skal få spise snop i tide og utide? De får faktisk mye fortere hull i tennene enn voksne. Har du egentlig barn?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Kan jo spise snop når barnet ikke ser det. Men behøver det snopet å være oppbevart lett tilgjengelig i skapet hele tiden? Det er jo det som diskuteres.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 Hvordan skal de få et fornuftig og sunt forholdt til snop hvis det gjemmes bort?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #14 Skrevet 14. april 2010 Her har alle samme regler. Godtet i skapet ligger der ifred til vi skal ha det, ikke noe snoking der. Men har vi lyst på en kosekveld gjør det ikke noe om det er mandag eller lørdag her i huset, vi tar kosekvelden den dagen det passer oss best. Så godtet kan bli tatt frem på en mandag, men da blir det ikke noe på lørsdag mest sannsynlig. Vi spiser igrunn ikke så mye godt heller, lørdag betyr ikke godt her i huset. Setter jeg frem en bolle med godt og en med oppkuttet frukt så blir godtet stående. Ungene syns også vaffler er bedre enn godt. Mange ganger vi har bakt rundstykker og laget noe godt pålegg som vi har til kos på en lørdagskved.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #15 Skrevet 14. april 2010 Her ligger snopet fra lørdag i skuffen. Hvis noen vil ha er det bare å ta. det kan gå flere uker før de spiser snop,for de vet at det er tilgjennelig.de spiser heller frukt og andre ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå