Gå til innhold

Syltetøy og saft.... Er det helt ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører stadig at barn ikke må få syltetøy og saft.

Dette er jo en tradisjonel utnytelse av frukt og bær. Hva tror du en gammel hus mor ville si om hun fikk høre om hysteriet som har blitt rundt disse produktene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syltetøy får de, men gir heller juice enn saft.

Hva gamle husmødre tenker er uvesentlig, tiden forandrer seg.

Skrevet

Tannlegene mener faktisk at jus er mere skadelig for tennene enn saft. Syre gjør større skade en sukker.

HI

Skrevet

Synes det er synn å se at kanskje en slikk tradisjon blir borte.

HI

Skrevet

tannlegen her sier det samme.Juice er mye verre for tennene enn saft

Skrevet

Har ikke nødvendigvis noe imot HJEMMELAGET syltetøy og saft, det kan være både sunt og godt.

Men slike ferdigfabrikata, proppet fulle av sukker (evt kunstig søtstoff) og e-stoffer, har ikke jeg lyst å tylle i mine unger.

Ikke er det spesielt mye frukt og bær i de variantene du får kjøpt på butikken heller.

Skrevet

Er hysteri ute og går om dette... Jeg gir barna mine både saft og syltetøy med god samvittighet! Greia er at de ikke får det hele tiden, men å la unger få litt søtt innimellom er da helt normalt.

Jeg har vært mor i over 16 år, jeg har satt til verden 6 unger og jeg er ikke mer hysterisk enn at jeg synes det er koselig å benke ungene rundt bordet og gi dem ferskt brød med syltetøy og ett glass iskald H-melk til.

Ett glass saft innimellom får de og, akkurat som at de også får ett glass juice innimellom.

Jeg er også troendes til å bake sjokoladekake eller boller midt i uka og jeg, og jammen får ungene smake, ja naboungene også!

Greia mange ikke forstår når det gjelder kosthold og "kos" er at det er forskjell på å barbere seg og på det å kutte av seg hodet.

I mitt hus spiser vi det meste, alt fra kyllingsalat, hjemmelagede kjøttkaker med kålstuing til pannekaker og risgrøt, til og med gryterett fra toro innimellom og. I kjøleskapet mitt finner du både prim, makrell i tomat, brunost, smøreost, leverpostei og kokt skinke...Og syltetøy! Soft flora margarin og H-melk har jeg og, og alle lettprodukter er bannlyst (nå får jeg nok pepper tenker jeg, hehe)

Og jeg har sunne, flotte unger med perfekt vekt, god motorikk og styrke og jammen har de ikke flotte tenner og!

Alt med måte er min tanke, det som teller er hva man spiser og drikker "til vanlig", så lenge man spiser normalt sunt vanligvis gjør det absolutt ingenting om man får litt søtt innimellom.

Synes synd på svorne husmødre som virkelig kan dette med å safte og sylte jeg, med dette "søt-mat"-hysteriet er det jo snart ingen å lære bort denne kunsten til, og dette med å benytte seg av "naturens søte gaver" er en tradisjon som vil forsvinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...