Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Jeg lurer på om jeg er veldig sær. Vi får haugevis av klær fra nabon, men jeg kvier meg bare av å ta i klærne... ( Jeg tror ikke hun vasker de, og de lukter, og er slitt og helt utvaska. Det meste går til fretex med en gang. Selv gir jeg også bort klær, men jeg sorterer med streng hånd hva jeg synes er ok og gi bort. Klærne er alltid nyvaska og pent pakket ned. Er jeg sær? Hva synes dere det er ok å arve av utstyr til barna?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 Jeg har fått litt arveklær, men det meste var i god stand og det var rent.. bare å kaste eller gi bort det du ikke vil ha da alt av klær egentlig..
It's all about me Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 Jeg liker å få arveklær, flere favorittplagg kommer fra slike poser. Har lært meg at det som først kan se dårlig ut faktisk er fine plagg etter en vask og med det rette tilbehøret. Det som er ille er bare å kaste, resten vasker du. Trenger ikke ta mye i det for å gjøre dette hvis det er det du er redd for.
The Bad Gal Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 Men, hvorfor takker du ja til klærne da? Du kan jo bare si "nei takk, vi har så mye klær at vi trenger ikke flere, men tusen takk for tilbudet, det setter jeg veldig pris på." End of story, end of problem.
Terningkast6-7 times lucky??? Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Min første tanke er at du er heldig som faktisk arver noe! Jeg har 6 unger og arver ikke noe som helst til noen av ungene, klart noe går jo "fra den ene ungen til den andre" men vi arver ingenting "utenfra". Har forsåvidt ingen å "arve til" heller så jeg selger tøy billig på finn, og kjøper... Om jeg var deg ville jeg enten takket pent og tatt i mot, så gått igjennom klærne og tatt bort det du ikke kan eller vil bruke.. Eller så ville jeg nok gitt beskjed om at du setter stor pris på at du får klær men at dere ikke trenger mer.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 Jeg er enig med deg - jeg synes arvetøy er skikkelig ekkelt!
MadamMim Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 Hei du! Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. Har to barn, og har fra tid til annen arvet en del tøy fra slektninger & mer eller mindre godt kjente. Det meste har vært absolutt brukbart, pent og nyvasket, men ikke alt. En gang fikk jeg 3 (!) søppelposer med klær etter noen slektninger, og det var ikke bare en eller to unger som hadde brukt det før antar jeg. Tror jeg beholdt 10 % av det tøyet - resten kastet jeg. Synes ikke det gikk an å gi det til Fretex en gang! Utover det så hender det at noe av tøyet jeg får til barna er helt ok, men jeg liker det ikke (farger, typer tøy, etc.). Sånt gir jeg til Fretex. Jeg må si jeg er veldig glad for arvetøy, og har spart en masse penger på det. De trenger ikke å ha så flott tøy i barnehagen, eller som skift i stelleveska o.s.v. Bare det er helt og ordentlig så er det greit.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #8 Skrevet 14. april 2010 Har arvet masse klær og som førstegangs så er jeg utrolig takknemlig for det jeg har fått. Det kommer godt med når man ikke har noe fra før og trenger det meste
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #9 Skrevet 14. april 2010 Jeg er HI Jeg har arvet litt klær til datra mi også(Av to andre damer). Det har vært morro å få disse klærne, stror koste meg når jeg kikket igjennom klærne. Men det jeg får av nabon.... Jeg blir deprimert. Jeg har ikke lyst til å bruke de klærne på han. Jeg har lagt klærne i bløyt i sterk vaskemidlblaning for å bli kvitt lukta, men nei. Føler at dette er en lettvint måte for dem å bli kvitt søpel på.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #10 Skrevet 14. april 2010 Synes det er helt ok å arve klær til barna, men kriteriene jeg stiller er at klærne må være pene. Det innebærer ingen flekker, ingen slitasje, ingen lukt. Ikke ofte vi arver klær, men vi har fått noe av venninnene til svigermor og disse klærne har vært pene og rene, mye av tøyet har ikke engang vært brukt (prislappen henger fremdeles på). Fikk også engang klær etter min venninnes sønn som er noen år eldre enn min egen sønn - mesteparten av klærne var slitt og noe litt flekkete osv. Mesteparten ble gitt bort til Fretex. Sorterer ofte barneklær og det jeg ikke lenger vil ha, også pga plassmangel, blir gitt bort til Fretex/Uff.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Det er en selvfølge at man ikke bruker andre som søppelbøtte. Å gi bort uvaska, utslitte klær er en fornærmelse. Det er de som gjør det som er sære. Husker da vi var små, fikk vi haugevis av utbrukte klær fra noen naboer fordi vi var flere søsken enn gjennomsnittet. Det gav moren min bare ekstraarbeid med å gå gjennom dem for å se om det i det hele tatt var noe som kunne brukes. Å gi bort klær skal vel helst være til hjelp for dem som får dem, og ikke en belastning. Dette er et spørsmål om anstendighet.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 slik er det å arve en får alle klærene i poser så har en selv annsvaret for å plukke ut det en kan bruke og ikke... du skal være veldig takknemlig:) men selvfølgelig velge ut:)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 Jeg tar ikke i mot brukte klær fra noen, eneste klærne som går i arv er de fra eldre søsken, og da er jeg veldig selektiv med hva jeg tar vare på. Har akkurat kastet tre søppelsekker med klær som "falt gjennom" kontrollen. Vi har kun to barn (og får ikke flere) og de skal ha egne klær, ikke arv etter andre. Og jeg ville aldri kledd på mine barn bodyer og strømpebukser som er brukt av andre barn. Og nå når babyen vokser utav klærne sine så tar jeg vare på det som er finest og kaster resten.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #14 Skrevet 14. april 2010 Hvorfor gir dere tøy som er så stygt at dere ikke kan ha det på egne barn til fretex? For at dere føler dere bedre om "de fattige" eller barna i afrika får det? Er tøyet virkelig så ugly så kaster man det!!!! Dere er jo ikke bedre en de som gir til dere når dere bare gir det videre,hahaha
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #15 Skrevet 14. april 2010 Fretex er veldig kreative å syr faktisk om mye av klærne til fantastiske ting.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #16 Skrevet 14. april 2010 Jeg har jobbet på fretex, og det som er møkkete/flekker som ikke går bort/ødelagt/ sykt stygt blir faktisk kastet
Gjest Skrevet 14. april 2010 #17 Skrevet 14. april 2010 jeg har også fått mye arveklær til gutten min. Klart at det må jo sorteres og ses over. Noe er brukbart og annet ikke. Jeg sier likevel pent takk og sørger for at det jeg ikke brukes havner hos fretex slik at andre som har en annen mening om hva som kan brukes får sett på det:) "Bruk og kast" lager mye unødvendig søppel, så her er det bruk og bruk igjen til klærne er slitt i stykker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå