Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Leser på bt.no følgende artikkel: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Jenter-er-mer-ordkjappe-enn-gutter-1066728.html Der står det bl.a "...Hun viser til at gutter i toårsalderen kan si alt fra 21 til 600 ord." Min minste gutt kunne da si langt mer enn 600 ord når han fylte 2 år, og han var ikke unik på si gruppe i barnehagen. Ikke at jeg telte, men han snakket i lange setninger og når jeg en gang prøvde å begynne og telle etter oppfordring fra HS, så innså jeg fort at det måtte dreie seg om minst 1000 ord (innen jeg nådde hundre ord hadde jeg bare nevnt en brøkdel av ordforrådet hans). Synes 21 til 600 ord høres så veldig lite ut? Hvordan er det med deres 2 åringer? Både gutter og jenter.
mamman til to gutter Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 Min gutt sa vel knapt 21 ord når han var 2år, men han var treg til å snakke. Han skjønte stort sett alt vi sa til han, men han sa stort sett bare mamma, pappa, bil osv selv. Men det gikk ikke veldig lang tid etter han fyllte 2år før det ene ordet etter det andre kom. Når han var på 2årskontroll når han var ca 2år og 3mnd, så tror jeg vi tellte ca 50ord.
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 Når min var 2 kunne han ikke si så mye, ikke snakket han i setninger heller, det har først kommet nå når han er 2 1/2. Når han var 2 snakket han maks i setninger på 3 ord, ikke noe mer. Og 3 ord var sjeldent! Man må alltid ha mange for å lage et snitt, noen må være på toppen, noen på bunn Jenta mi derimot skravla som en foss når hun var 1 1/2, og kunne snakke i laaange setninger når hun var 2
erteposen + 4 Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 Kanskje de ligger lista lavt? Jeg husker ikke hvor mange ord de kunne, men så hadde jeg en gutt som nesten ikke sa et ord før han åpnet munnen og snakket norsk flytende og engelsk temmelig godt:)
petite fleur Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Synes ikke det høres så galt ut. Når gutter fyller 2 år, snakker de i setninger på gjennomsnittlig 2-3 ord. Dette sa i alle fall hs til meg da vi var på 2-årskontrollen. Da var sønnen min 2 år og 3 mndr, og snakket i setninger på 6-7 ord, og var over gjennomsnittet. Lille skravlebøtta mi :-)
Neijasså... Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 Mine to eldste (jenter) har snakket i lange setninger ved fylte 2 år, og hadde langt flere enn 600 ord (vil jeg tro, har aldri telt).
meg & to små vampyrer Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 Det varirerer vel ganske mye da. Min sønn er ikke representativ egentlig fordi han gikk med dårlig hørsel lenge (vi vet ikke hvor lenge) og fikk forsinket språkutvikling på grunn av det. Han er 3,5 og snakker setninger med mellom 5 og 10 ord først nå de siste månedene.
Gjest Skrevet 14. april 2010 #8 Skrevet 14. april 2010 Gutten vår kunne kanskje 20 ord da han var 2 år gammel og helsesøsteren sa den gangen at det var helt normalt for gutter på den alderen.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 14. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2010 Ja, han her er også en skravlebøtte av dimensjoner. Da han var nesten 2,5 år kom det faktisk fra svigerfar en gang: "Er han aldri stille?", hehe...Nei, kun når han sover eller gjør noe galt måtte vi svare da ;-) De to eldste var/er ikke i nærheten av så skravlesyke, men begge hadde likevel et veldig godt ordforråd da de var 2 år. Kanskje det bare er jeg som har ban som er/var tidlige språklig da? Vesla som be 8 mnd i går har allerede ett ord på plass, så regner med hun også snakker mye som 2 åring.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 14. april 2010 #10 Skrevet 14. april 2010 min 2 åring var også tidlig ute, og kunne fortelle lange historier med abstrankte ting. språkutviklingen er så utrolig forskjellig og har absolutt ingeting å si for framtidig språk. min smarteste kompis sa ikke et ord før han fylte 3 for eksempel, han er kirurg i dag.
Ksenia & Anjem Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Jeg tror de færreste 2åringer har et vokabulær på 1000 ord. Min 2åring kan kanskje si tja.. rundt 20 ord. Han kan ikke si setninger enda. Han har akkurat begynt å si "mamma OG pappa". det er den eneste setningen han kan enda. Men han har lenge forstått alt hva vi sier til han. Han har en storebror, så jeg tror han har vært litt beskjeden med tanke på språket. Men nå kommer det nye ord hver dag. Men setninger? Nei ikke enda Er jeg bekymret? Absolutt ikke. Det kommer når det kommer. Han hermer masse etter oss, når vi lærer han ord og så stolt som han blir når han klarer å si ordene likt som oss Heerlig!
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Man skal nok ikke være bekymret for om to-åringen har 20 eller 1000 ord..En ting som er helt sikkert er at alle barn utvikler seg forskjellig. Språkutviklingen hos vår eldste har gått i rykk og napp. Det første ordet han sa var navnet på katta , sånn samtidig med mamma og pappa. Ved ett år hadde han da noen ord inne, men så var det rolig med pratinga lenge. Da var det tid for å utvikle seg mer fysisk igjen. Ved 2 år hadde han veldig mange ord inne og sugde til seg alle nye ord vi sa og gjentok dem i riktig sammenheng. Han slo sammen 3-4 ord ofte. Det tok lang tid før han klarte å bruke ordet nei, noe som skapte stor frustrasjon for ham. Ettåringen vår har omlag 10 gjenkjennbare ord/lyder
Gjest Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 Gutten min på 2 år snakker MYE, lange setninger og historier. Han synger hele sanger alene, stiller spørsmål og har nok mer en 600 ord. Jeg har aldri talt, men får stadig kommentarer fra kjente og ukjente på hvor flink han er til å snakke. Det varierer nok mye fra barn til barn, min er en ordentlig skravlekopp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå