Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Jeg kjenner meg mektig lei av alle ting man skal gjøre og ikke gjøre når man er gravid, og ikke minst alle som tyter om det hele tiden! En ting er at man ikke skal røye og drikke, som er greit nok. Men så er det alle disse andre tingene. Til og med min dyrbare pepsi max er jo fy-ting. Man skal spise sunt hele tiden og nåde bære om man unner seg en sjokolade eller is! Da er det nesten barnemishandling. Pluss man skal trene hver dag, selv om kroppen er trøtt etter arbeid, barnepass, middagslaging, osv. Og for meg så virker det som at alle gravide klarer dette så lekende lett! Aldri unner seg noe godt eller står over ei treningsøkt. Stemmer dette eller er det muligens de andre gravide jeg kjenner som ikke sier hele sannheten?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Jeg forsøker å være flink. Drikker ikke alkohol og sluttet å røyke. Pepsi Max liker jeg ikke og jeg har styrt klar av lett brus. Ellers så spiser jeg som normalt, men jeg tenker litt mer over hva jeg putter i meg. Sikkert fordi jeg til vanlig er ganske dårlig på frukt & grønt så jeg har skjerpet meg. Organisert trening driver jeg ikke med, men jeg går endel turer og har vært mye i svømmehallen. Jeg var litt over normalvektig da jeg ble gravid og synes det er greit å passe litt på så jeg ikke ser ut som Barbamamma til slutt. Og med 1 uke igjen til termin så må jeg si at jeg ser ganske så bra ut. Sunn, frisk og med en bra kul på magen :-)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Jammen, gir du aldri etter for sjokolade eller is-sug? Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å motstå noen ganger....
Lemonia Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Jeg trente ikke et eneste sekund som gravid (gjør jeg aldri ellers heller) og drakk Cola Light et par ganger i uka og spiste snop og snacks som vanlig. Spiste til og med litt salami og mykoster (ikke upasteuriserte da) og levde generelt som jeg pleier. Tror nok det er litt mer spesielt på et forum (hvor det gjerne er de med sterkest meninger om noe som skriver) enn ute i det virkelige liv. De aller fleste jeg kjenner lever helt som normalt når de er gravid.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Jeg er normalt en succer for sjokolade, men utrolig nok så har det fristet lite. Is derimot! Åhh, jeg spiser masse is :-) Koser meg fortsatt med is, kaker og snop. Bare i en litt annen skala og så spiser jeg sunnere ellers. Er også flinkere til å lage ordentlig middag enn å ty til hurtigmat osv. Er kanskje blitt litt mer bevisst på hva jeg putter i meg? Tror jeg?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Jeg trente NULL og hadde lyst på appelsiner første 2 semestrene, men etterpå MÅTTE jeg ha Cola og Daimsjokolade Helst den digre varianten. Så det trykte jeg i meg flere ganger i uken:) Jeg har aldri hatt så høy forbrenning som da jeg gikk gravid, så det gav heldigvis ingen varige men - men jeg spiste alt jeg hadde lyst på. (og ungen kom ut akkurat passe;)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #7 Skrevet 13. april 2010 Jeg synes slike innlegg som dette er litt irriterende. Javisst, det ER mye man må passe på som gravid. Men det står da ikke noe sted at man må trene hver dag og at man aldri kan stå over en treningsøkt. Man skal spise normalt sunt, og man skal - for sin egen del, ikke for fosterets (jada, noen ganger indirekte for fosterets del også, men først og fremst for sin egen del) - holde seg noenlunde aktiv. Det betyr ikke aerobic hver dag, men at man ikke skal slå rot i sofaen. Det er stor forskjell på å ha et stort daglig sukkerinntak og å unne seg noe godt av og til. Med mindre man er syklig overvektig er detvel ingen som påstår at man aldri kan ta seg en sjokoladebit. Som gravid skal man leve mest mulig normalt, med unntk av noen få ting som man bør pase på. Som at man ikke skal spise salami og mykoster, slik en her skriver at hun gjorde. Det spiller ingen rolle om du spiser litt eller mye, for smitte kan du få i deg av bare en liten bit. Noen ting, som fisk som kan inneholde tungmetaller og reinsdyrkjøtt, skal man spise begrenset av. Slikt som kan inneholde listeria skal man styre unna, for da kan selv en liten bit få fatale følger.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #8 Skrevet 13. april 2010 Jeg er gravid, og sikkert et skrekkeksempel. Riktignok holder jeg meg unna røyk, alkohol og gravlaks, men jeg spiser salami og jeg spiser masse godteri. Jeg har aldri spist så mye godteri som jeg gjør nå, og jeg hater meg selv for det, men jeg klarer ikke la være. Jeg svømmer en gang i uka, men ellers rører jeg meg nesten ikke pga kraftig bekkenløsning. Blir nok en fin baby uansett :-)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #9 Skrevet 13. april 2010 Salami er akkurat like farlig som gravlaks. Godteriet du spiser kan føre til overvekt hos både deg og barnet, men mest sannsynlig går det bra. Salamien kan inneholde mikroorganismer som i verste fall kan føre til at du mister barnet ditt. Akkurat det begriper jeg ikke at noen vil sjanse på.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #10 Skrevet 14. april 2010 Til Anonym 17:06 Det står ingen plasser at gravide ikke skal trene hver dag, du liksom. Her er bare 1 av eksemplene http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/sunnhet/article537824.ece Det er ikke det jeg sier at man må drive aerobic, men man må jo finne overskudd til trening uansett hvilken form en velger, om det så er å gå en tur 30 min. hver dag. HI
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Nei, salami er ikke like farlig som gravlaks. Dessuten fryser jeg salamien først (jada, knekker ikke listeria, I know). Ferdig snakka.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Jo, det er det. Spiller ingen rolle om listeriaen sitter i gravlaksen eller salamien, den kan faktisk koste barnet ditt livet uansett. Håper du nyter den i fulle drag!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 HJELP! Er pepsi max en fy- ting?? Hvorfor det? Det er jo ikke sukker i den en gang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå