Gå til innhold

Krangler bare om barndåpen..Vi er blitt som olje og vann!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem ber dere i barndåp?

Familiene våre går IKKE overens, så jeg har lyst til å ha en så liten barndåp som mulig. Bare med faddere, og onkel og tanter til barnet, samt bestemødre.

Samboeren min synes detter er ekstremt lite, og vil gjerne be hele hans slekt. Hans onkler og tanter med familier (søskenbar osv), oldeforeldre, han besteforeldre og alle andre...Synes dette blir dumt, for hvis alle disse kommer, så kommer ingen fra min fam.

Høres kanskje barnslig ut at familiene ikke går overens, men det er en grunn til det altså..Og nei, ikke en barndåp kan endre det engang.

Noen råd eller tips?

sambo vil også at barndåpen skal foregå på hjemplassen hvor vi to vokste opp, som er 4 timer unna fra hvor vi bor nå. Eneste grunnen til at han vil det, er fordi da blir det lettere for familien hans å komme i barndåpen uten å måtte tenke på transport og evt overnatting.

Jeg vil ikke døpe barnet der, bare fordi at det blir letter for familiene å komme...Vil heller døpe barnet på denne plassen vi bor nå, og hvor jeg vet at hun skal vokse opp på.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre ingen forslag, utrolig kjip situasjon :\ Vanskelig å løse virker det som :\

Eneste jeg vet er at jeg ikke ville bedt onkler, tanter osv, for det er ikke mennesker som kommer til å ha noe med babyen min å gjøre. Det handler om han, og ikke hele slekta.

Skrevet

Her blir det våre søsken med sine kjære. og våre nieser og nevøer. Og våre foreldre. og evt faddere om man velger utenom nærmeste familie.

Skrevet

Me bed berre barnet sine onklar, tanter, besteforeldre og søskenbarn. Altså våre foreldre og syskjen. Synes det er naturleg å ha dåpen her me bur. Slik har det vore i andre dåpar me har vore i og, men om barnet har hatt oldeforeldre, så har dei og vore der. Høyres ut som mannen din planlegg eit (stort) bryllup, og ikkje ein dåp...

¨

Skrevet

Vi ber bare barnets onker, tanter, søskenbarn, besteforeldre, oldeforeldre og faddere til dåpen.

Vi kunne tenkt oss å be to av våre sider av familien også, men det blir jo helt feil, vi må jo be alle eller ingen!! Skulle vi ha bedt alle ville det ha blitt i nærheten av 60 personer. Det har vi rett og slett ikke råd til! Maten osv koster jo litt den også! Ikke kjenner vi og har noen kontakt med mer enn i underkant av halvparten av folkene heller!

Skrevet

Trur ikkje det er vanleg å be foreldra sine tanter, onklar og søskenbarn i dåp, då blir det jo same størrelse på festen som eit bryllaup... Her hadde vi blitt over 100 stk om vi skulle gjort det slik (svigerfar er ein av 14 søsken...). Ein kan sjølvsagt invitere ei tante eller ein onkel av foreldra, dersom dette er ein person som kjem til å vere involvert i livet til babyen, men eg hadde på ingen måte invitert heile storfamilien (som ein som regel ikkje har spesielt mykje kontakt med uansett).

Vi inviterte BARNET sine tanter og onklar, besteforeldre, oldeforeldre og søskenbarn.

Skrevet

HI her

Jeg fortalte samboeren min at jeg synes det er "unødvendig" å be alle hans onkler og tanter med familie.

Da ble han nesten litt sint, og sa at dette var jo vanlig skikk i barndåp.

Han mener at vi kan ha faddere, foreldre, tante/onkel og besteforeldre til barnet til middag, og hele resten av slekta til kaffe etterpå.

Min familie har så mye imot svigers av forståelige grunner at de ikke møter opp hvis alle disse kommer. Så hvorfor skal ALLE nære og egentlig fjerne fra hans slekt få mulighet til å komme, men ingen fra min familie?

..og hvis jeg "nektet" å ha en sånn storfamilie-barndåp, så kom han i ettertid å feire barndåpen alene med sin familie. Siden jeg ikke vil ha alle med i barndåpen..

Kjenner at jeg ikke vil døpe barnet...

Uansett hva vi velger, blir det noen som blir sure. Og svigerfamilien er ikke de letteste å ha med å gjøre hvis de blir ufornøyde.

Hvis noen husker, så er det jeg som skrev det innlegget for ei stund tilbake at svigermors sendte ei meld til meg med "kyss meg bak" da jeg sa at jeg ville ha ro og fred etter fødsel, uten mye besøk..

Skrevet

Huff, stakkars deg. Forferdelig kjip situasjon.

Jeg heller mye mot å være enig med deg. Mannen din burde, i mine øyne, forstå at dette blir en "rar" setting med kun hans familie til stede. Hvordan er forholdene ellers - er det "kun" svigerfamiliene som ikke går overens, eller er det også feks dårlig forhold mellom din mann og DIN familie?

Uansett, jeg ville jo tro at begge familiene er klar over situasjonen (selv om sikkert begge mener de har "rett" i konflikten) - så de burde selv, som voksne mennesker, enten

1. Komme til enighet i konflikten og legge ting bak seg (vet jo ikke om dette er mulig, selvsagt)

2. Forstå fullt og helt at dere velger en løsning som er "lik for alle", dvs. at dere velger en liten dåp med kun dere og fadderne til stede

Hvis din mann trumfer igjennom sitt forslag, så ville jeg tro at uansett årsak til konflikt mellom svigerfamiliene, så vil den forsterkes. Jeg synes det virker som om mannen din er LITT "barnslig" i denne sammenhengen, HANS familie skal få komme uansett hvor vondt og rart dette måtte være for deg. Han må da vel se dette, at dagen blir sår og rar for deg?

Har du prøvd og virkelig snakke med mannen din - på en rolig måte forklare ditt synspunkt på dette? Hva hadde han tenkt hvis situasjonen hadde vært motsatt, at det kun var DIN familie som fikk komme pga en vanskelig situasjon? Og by the way, er det noen spesiell grunn til at hvis dere tross alt SKAL velge én familie, så må det blir hans?

Nei, alt i alt, jeg skjønner tankegangen din godt og støtter deg i synspunktet ditt. Jeg synes også at rent praktisk så er det både naturlig og greit å ha barnedåpen der dere bor nå. Om det blir litt ubekvemt for svigers, så får de selv velge om de vil ta utgift til hotell og reise, mener jeg.

Lykke til - og hold oss oppdatert på hvordan dette går! Klem!

Skrevet

Off jeg husker det innlegget ditt og den meldingen fra din svigermor....

Mine foreldre var heller ikke enige når det kom til dåp av meg, pappa ville ikke at jeg skulle døpes, mamma ville at jeg skulle ha en storstilt barnedåp. De ble enige om et kompromiss, bare foreldre og meg, samt et vennepar som var faddere. That's it.

Vi har valgt, som så mange andre som har svart deg her, å ha bare babyens foreldre, tanter/onkler/fettere og besteforeldre i dåpen, og det har fungert veldig fint.

Hvis mannen din på død og liv ønsker å ha en skikkelig familiefeiring i ettertid, så kan han vel gjøre det, bare dere får selve dåpen sammen med de aller nærmeste? Et kaffeslabberas med resten av gjengen noen uker etterpå er vel ikke så krise? Dine foreldre og svigerforeldre klarer vel å la alt ligge i noen timer, for barnebarnets skyld?

Lykke til!

Skrevet

Så forferdelig trist for deg. Høres ut som dere har havnet i en skikkelig kinkig situasjon og at mannen din ikke helt ser din side av saken. Nesten så jeg hadde vært fristet til å droppe selskapet og bare tatt med folk i kirka eller delt dagen i to. Blir så håpløst for man vil jo gjerne samle alle sammen. Skjønner jo at svigermor kan være urokkelig når du får et kyss meg bak svar på ønske om ro. Egoistisk kalles det og desverre synes jeg at sønnen hennes er det i dette tilfellet også. Er det slik at din familie hadde kommet om dere hadde begrenset antallet fra hans side da? Om så var så burde han virkelig skjønne det. Dine er like viktige for deg som hans familie er for han. Det å bare bestemme seg for at han kommer til å ha en dåp med alle ferdig med det, er ikke veldig støttende ovenfor deg. Huff, sender deg en klem, ikke lett dette!

Skrevet

Hils mannen din og spør om han har tenkt å feire bryllup i samme slengen... Hørest ut som det er det han har tenkt med så masse folk.

Her rundt er det vanlig med foreldre, besteforeldre, og tanter og onkler av barnet. Evt oldeforeldre om de eksisterer..

Håper det løser seg på en ok måte, lykke til :)

Skrevet

Huff... Husker deg og "kyss meg bak" ja. Syntes synd i deg da, og synes synd i deg nå.

Synes det er merkelig at familien din nekter å komme i dåp om slekten hans kommer. Hva er det som har skjedd der da?'

Jeg inviterte hele røkla (inkludert tanter og onkler av mine foreldre) da mitt barn ble døpt, men jeg hadde nok begrenset det om noen av barnefarens slektninger hadde hatt anledning til å komme.

Så i dåpen ble det 30 fra kun min side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...