Gå til innhold

Kan masse godis og brus gå utover ungen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller er det bare meg som får lide for det?

Etter at kvalmen ga seg i uke 17 har jeg hatt et enormt søtsug!

Jeg har alltid elsket sjokolade og pepsimax<3, men rørte ikke dette fra jeg ble gravid pga kvalmen..

Men nå.. jah.. det er jo nesten det eneste jeg tenker på.. haha.. Har SÅ lyst på godteri!! Og det er så vanskelig å la være når jeg sitter i sofaen om kvelden...

Da jeg var 17 uker hadde jeg ikke gått opp noe, nå er jeg 20 uker og har gått opp 2 kilo. Det vet jeg er pga alt godteriet i påska og etterpå...

Så det jeg lurer på er om det bare går utover meg selv, eller blir babyen stor? Kan den få f.eks diabetes ol?

Og hvor mye om dagen er ok?

(ok, nå høres det ut som om jeg svømmer i godis her, men det er ikke SÅ galt.. føler bare det i forhold til før + de kg.....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest at høyt inntak av sukker under svangerskapet kan føre til høy fødselsvekt, senere overvekt og anlegg for diabetes hos barnet. Hva som regnes som høyt inntak aner jeg ikke, men jeg forsøker å begrense med til en "dose" om dagen, dvs en skive nugatti, en pæreis eller en brus o.l. Sikkert for mye for et ideelt kosthold men det er jo vår og all ting...

Pepsimax inneholder ikke sukker - men noen mener at kunstige søtningsstoffer er skadelige på annet vis, jeg antar ved høyt inntak. Er vel litt som å velge mellom pest eller kolera hvis man først vil ha brus, ikke det at sukker eller kunstige søtningsstoffer er som pest og kolera, men sånn i overført betydning...

Jeg synes for øvrig ikke to kilo er så mye i uke 20. Jeg er 20 + 3 og har sikkert lagt på meg 2 kilo bare på puppene, hahaha! Skla til JM i uke 24 og veie meg igjen - da er jeg ikke veid siden 11. februar, grøss....

Skrevet

Takk for svar!

En skive nugatti som dagsdosen med godis? Da er du flink!! :)

Huff, er nesten så jeg skulle ønske jeg ble kvalm igjen mtp kostholdet altså! Jeg har endret det ganske drastisk etter jeg ble gravid (frem til nå da), så jeg hadde nok gått opp mer hadde det ikke vært for det..

Lurte på om jeg skulle pakke ned alt vi har av godis i en kasse og kaste den ned i kjelleren (jeg haaaater kjelleren og går ikke ned dit med mindre jeg absolutt må!), det bør jo hjelpe litt;) -Vi har så utrolig mye godt liggende i skuffer og skap:/

Også får jeg ta meg en tur på butikken og fylle opp med frukt!

Ja, det skal jeg gjøre!!

(sitter jeg å sier med seigemennposen ved siden av meg her.. jah..)

Skrevet

Mmmmmmmm...seigmenn! Du, jeg høres flink ut men har garantert gått opp mer enn to kilo, det kjenner jeg på kroppen min. Så sukker alene er nok ikke det avgjørende. Jeg ELSKER middagsmat og spiser mer enn mannen min som er 1.92 høy hahaha (selv er jeg 1.60).

Jeg tenker at det viktigste er å være blid. Og det blir jeg av biff og hjemmelagd bernaise-saus, mmmmmmmmmm...

Skrevet

Kjenner til det.

De første 10 ukene gikk jeg ned tre kilo,og nå i uke 13+3 har jeg gått opp igjen to av de. :/

Samme grunn som deg,spiste nesten ingenting og bare sunt når kvalmen stod på som verst og nå har jeg god apetitt igjen.

Om enn noe matlei,da jeg må spise hver tredje time for å holde sulten og kvalmen i sjakk.

Flere som må det?

Skrevet

Hihi jeg og eeeeeelsker middager! Mannen er kokk så jeg har det som plomma i egget der!

Spiser gjerne en porsjon mer enn han ja! hehe

Skal virkelig prøve å skjerpe meg!

Jeg må og spise gjevnlig for ikke å bli kvalm og dårlig av sult. Om jeg glemmer det og først blir dårlig, ja da blir jeg skikkelig dårlig!

Nå skal jeg pakke ned alt godteriet i kjelleren! hehe

Så får heller mannen dra ned å hente om vi skal ha besøk el... ;)

Skrevet

Ehem.. for mye sukker KAN visst gå utover ungen, ja. Jeg var på 3D ul i går, og tulla vår veide 1 kg, 12% over normalen. Hun hadde visst også litt stor mage, ikke helt ulikt sin noe mat- og sjokkisglade mor...

Huffameg... Jordmor sa at dette KAN ha med et høyt sukkerinntak (hvitt sukker og karbohydrater) å gjøre (men ikke fett, sa hun), men at det ikke nødvendigvis hadde det. Både mannen min og jeg er høye (1,81 og 1,93), så at vi får et stort barn er ikke så rart. Vi er vel ikke spesielt tjukke noen av oss, men mor har vært rimelig glad i sukker under graviditeten...

Så jeg vet ikke jeg, tror jeg skal bremse litt på sukkerinntaket. Eller kan fødselen bli enda verre enn frykta, og dessuten vil vi ikke at lillemor skal få problemer med vekta senere.

Skrevet

Hjertelyd: Pæreis sa du? Hvor kjøper du det? Har Diplom-Is begynt med det igjen, eller er det en annen produsent?

Skrevet

hmm..må si at jeg synes at dette var unødvendig "skremselspropaganda" fra jordmoren din, Mammas Magic! For det første er slike UL-målinger svært unøyaktige og et avvik på bare 12 % kan likesågodt bare skyldes målefeil som noe annet. Synes ihvertfall at det var litt drøyt å antyde at det skulle ha noe m sukkerinntak å gjøre, for akkurat det er vel tilnærmet umulig for henne å vite noe om;)

Her er også søthungeren stor, og har ikke vært like flink til å begrense meg denne gangen som sist, dessverre. Meeen, jobber m saken, og har bestemt meg for at etter den ordinære ULen på fredag blir d full skjerpings, med godis bare i helgene (er målet ihvertfall). Så får vi se hvor lenge det holder hehe.

De siste månedene spiste jeg forresten mye søtt sist gang, men fikk likevel en bitteliten jente på knappe 2900 g, så denne gangen er jeg ikke så redd for kjempebaby merker jeg:p

Skrevet

Ja jeg sa pæreis ja!!! Diplomis laager den igjen, selges bl.a. på Rimi. Jeg er totalavhengig!

Skrevet

Å kjære vene, takk for at du sa fra! Da er det bare å løpe på Rimi :)

Skrevet

Klart at alt du utsetter kroppen din for mens du er gravid får konsekvenser for ungen. sjekk blodsukkeret ditt en gang du har spist masse godteri og drukket brus, det er da du kan se hva du utsetter den for. Jeg har motsatt, veldig lavt blodsukker(har ikke diabetes) og får føling flere ganger daglig. Jeg gjør jo alt for å holde det i sjakk, ved å spise sunt og regelmessig. Det er ikke bra for ungen hverken at du har for høyt, eller for lavt blodsukker. Du kan selvfølgelig få svangerskapsdiabetes, men da vil jeg tro du isåfall er arvelig disponert for det. Så, JA, det påvirker ungen din hva du spiser.

Din vektoppgang er lik null, så det trenger du tudeligvis ikke tenke så mye på. Jeg er i uke 23 og har gått opp fra 64 kg til 75 helt uten å spise hverken godteri, drikke brus eller overspise...så jeg er lettere fortvilet over det.

Det viktigste er at jeg gjør alt for at beibien skal ha det bra.

Skrevet

Takker for svar!

Overskriften min er kanskje litt dum, jeg vet jo selvsagt at usunt kosthold og mye sukker går utover ungen... Men hva er for mye av det gode? Hvor mye skal til for at ungen blir uvanlig stor eller at diabetes kommer inn i bildet? Vanskelig å svare på fordi det er så individuelt..

Var nok mer ute etter andres erfaringer enn svar på det;)

I dag har jeg spist ca 8 seigmenn, en halv pose toffin og 6 biter vingummi og en halv flaske 0,5 pepsi max. I tillegg til sunn middag, frukt og brød med ost + masse vann.

Og i dag føler jeg virkelig jeg har skeiet ut! (okei, det var kanskje ikke SÅ ille i dag men..) Kunne spist myemye mer, men har i kveld heller spist 2 epler og lurer på om jeg skal sette tenna i ei pære og;P

Tror jeg har vært litt overforsiktig frem til nå og tenkt at jeg skal unngå det jeg kan av usunt osv.

Tror jeg må finne meg en grei balanse og ikke enten eller...hmm

Er ikke så lett når man har konstant søtsug og samtidig vil passe på den lille i magen...

Hva spiser dere når sukkersuget melder seg i stede for sukker? Lager dere en deilig fruktsalat eller hva? Tar gjerne imot tips!!!!!:)

Skrevet

Huff, jeg spiser sjokolade og snop som om enden var nær jeg :P

Og det gjorde jeg i forrige svangerskap også, og fikk en liten frøken på 2890 gram, så tror ikke at ungene nødvendigvis blir digre av den grunn, men heldig er det vel uansett ikke nei..

Jeg prøver å spise brød eller noe skikkelig mat når jeg kjenner jeg blir sulten på noe godt, men det holder som regel hardt. Har flere ganger kjøpt inn frukt som jeg skal gasse meg med istedet, men de ligger på kjøkkenbenken til de råtner og må kastes.. og først når de er borte vil jeg ha dem!

Så ingen gode råd fra meg, dessverre, bare masse sympati ;)

Skrevet

Det er jo godt å høre at en ikke er alene da:)

Nei, det er nok mest oss selv det går utover! Merker det er litt lett å bruke graviditeten som unnskyldning noen ganger, nå trenger jeg jo ikke tenke på bikiniformen heller:P

Skrevet

Jeg spiste myyyye godis å drakk mye brus i mitt forrige svangerskap,spiste egentlig akkurat det jeg ville. Resultatet ble at jeg la på meg 40 kg, fikk et barn på 4200 gram(+23% over normalen) og fikk svangerskapsforgiftning. Ingenting tilsa at jeg skulle få et stort barn da både min mann og jeg var små da vi ble født(og søsknene våre også). Og ingen av oss er store til vanlig heller så ungen vår ble nok så stor pga mitt inntak av mat. Så denne gangen skal jeg prøve å leve litt sunnere(selv om det er veldig vanskelig å styre seg) :)

Men hun er et sunt og friskt barn så ser ikke ut til at hun har fått noen skader av det:)

Skrevet

For å lykkes med å unngå innhogg i søte saker, må jeg ta den kampen i butikken. Jeg må være streng med meg selv i butikken og rett og slett la være å kjøpe mer enn jeg kan tillate meg å spise, Når det først ligger lett tilgjengelig i kjøkkenskapet, blir det borte... Jeg skal bare smake litt, men når jeg først har fått smaken på sjokolade, er kampen tapt...

Hvis søtsuget melder seg:

- spiser jeg FRUKT. Jeg skjærer opp melon (feks. piel del sapo, honningmelon, cantaloupe, vannmelon, alt etter sesong). Mango er søtt og godt. Bær er sunt og godt. Bær kan kjøpes frosne og varmes opp (velg bringebær el blåbær fremfor skogsbærblanding - den er sur og ikke så god, synes jeg). Tilsett litt honning om du synes det blir for surt. El en dæsj h-melk (vent til de har kjølnet litt, så ikke melken skiller seg). Har alltid frukt som eple / pære lett tilgjengelig og ferdig vasket, og føler at søtsuget gir seg litt når jeg spiser frukt. Å ha gulerøtter ferdigoppkuttet i kjøleskapet, eller brokkoli / blomkål funker også bra.

- lager KAKAO. Hvis jeg får en kopp kakao, føler jeg at jeg virkelig koser meg. Men usunt er det slett ikke. Ja, det er kalorier i kakao, men kosen består av 2,5 dl lettmelk - som er bra for både meg og babyen, og bare 25 gr kokesjokolade.

- spiser en GROVBRØDSKIVE MED NUGATTI. Her utgjør også grovbrødskiven mesteparten av det jeg spiser, slik at det totale sukkerinntaket ikke blir så stort.

Jeg orker ikke være så bekymret for kropp og bli helt ekstremt opphengt i sunnhet i svangerskapet, for det tror jeg verken jeg eller babyen har godt av. Jeg prøver å gjøre de sunne alternativene lettere tilgjengelig enn de usunne (for vi er jo alle bedagelig anlagt innerst inne...). Og når jeg først skal skeie ut / kose meg, prøver jeg å

a) velge et litt sunnere alternativ også da.

B) lage en matopplevelse rundt det - spise noe jeg virkelig vil ha, slik at nytelsen og tilfredsstillelsen er størst mulig når jeg først spiser. Heller brownie m is eller kakao enn en håndfull sjokoladepletter som jeg nasker fra skapet, og later som jeg ikke har spist...

c) velge noe som gjør at søtinntaket begrenser seg til akkurat det jeg spiser nå. Nugattiskive og kakao har den effekten, fordi det gir metthetsfølelse også, og det er grenser for hvor mye mer jeg klarer å trøkke i meg da, uten å bli kvalm...

Skrevet

det er veldig lett å tenke at man kan spise det man vil når man går gravid, for opp i vekt skal man uansett. He he. Jeg gjorde det med første mann og det endte med 28kg opp i vekt og et barn som veide 4115kg.

Jeg unner meg fortsatt litt godis, men prøver å begrense inntaket denne gangen for å se om det i det hele tatt har noe nytte for seg:) Har heldigvis blitt mere glad i frukt i dette svangerskapet en jeg var sist :)

Man må jo få lov til å kose seg litt også:)

Skrevet

Selv er jeg veldig glad i sjokolade, og MÅ nesten ha det hver dag, men spiser ikke så mye av gangen, i allefall ikke hver dag, hehe.

Hadde det slik i forrige svangerskap også, fikk ei lita jente på 3100 gram.

Har funnet ut at man spiser mindre godt om man spiser ordentlig mat først også unner seg litt godteri etterpå.

Frukt/ bær og grønnsaker kan man jo spise så mye man vil av, frukta kan ofte bli liggende ja, men om man går til innkjøp av ferdiglagende smoothies, skal jeg si det går ned ja, og man føler seg så fresh etterpå!

Annen lettvint frukt er kiwi, bare å dele i to og hiv innpå med ei teskje... Druer er også greie, og om ikke lenge får man jordbær, gleder meg :-)

Skrevet

Vil bare si at med min gutt nr 2 så jobba jeg masse, jobba i butikk så stod å gikk heile dagen, kvalm fram til 6 mnd, å en aktiv 1 åring. la på meg bare 10 kg, er ikke overvektig nei.

spiste sundt og ikke alt for mye brus men jammen kom det ikke ut en gutt på 4600gr, til alle sin store overraskelse også min.

Så man kan få store barn selv om man gjør "alt " etter boka med å være sund osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...