Gå til innhold

Noen som kan en del om bidragsforskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

BF her har bare attføringspenger og har veldig dårlig råd.

Han er under omskolering pga en skade og vil få en inntekt i løpet av de neste årene.

Jeg har søkt bidragsforskudd fra Nav og fått innvilget det.

Men opparbeider BF seg en stor gjeld til Nav?

Vil de kreve de pengene inn igjen når han får inntekt eller hvordan fungerer det. Han er ikke bidragspliktig pga lav inntekt nå, men han vil vel måtte betale tilbake de pengene?

Da vil han få den gjelden når han endelig får seg inntekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer. Det er NAV som gir deg pengene, men den dagen far er betalingsdyktig begynner han å betale bidrag til deg, og samtidig betale ned på bidragsgjelden sin.

Når det gjelder renter på det han skylder NAV, over hvor lang tid han får betale det ned osv osv, så vet jeg ikke helt hvordan det fungerer. Men det kan helt sikkert noen i NAV-systemet svare deg eller BF på:)

Skrevet

Ok.Jeg vl igrunn ikke sette han i problemer sånn sett.

Kanskje jeg skal prøve å klare meg uten de pengene.

Er ikke noe gøy for han å skylde 100 000 kr når han får seg jobb.

Da vil han ikke få kjøpt seg leilighet og alt dette går utover barnet til slutt.

Kan jeg da si ifra meg det bidragsforskuddet?

Skrevet

det med at bf får gjeld er bare tull! får gjeld viss han er bidragsdyktig og ikke betaler bidrag men ikke når han ikke er bidragsdyktig. har bidragsforskudd bf trodde da at jeg kom til å ruinere han med at fikk gjeld men det stemmte ikke.

Skrevet

11.33

Nei jeg vil jo ikke at BF skal få stor gjeld heller. Det vil bare gå utover barnet når han får inntekt igjen.

Da vil jeg heller prøve å finne en annen løsning.

Men er du sikker på dette?

Hvordan vet man at de ikke blir skyldige pengene?

Skrevet

Jo! BF opparbeider seg gjeld OG må betale bidrag dersom han er bidragsyktig etter f eks endt utdanning. Sånn er det her i gården.

Skrevet

Kan dere bli enige? :)

Gjør man det eller ikke?

HI

Skrevet

Jeg kan dette. Bidragsforskudd fastsettes etter hvor høy inntekt du har. Bidragsforskudd utbetales bare dersom bidragspliktig ikke betaler i tide eller dersom underholdsbidraget bidragspliktig skal betale er lavere enn bidragsforskuddet.

Siden du har fått bidragsforskudd så må NAV fastsette et underholdsbidrag som far skal betale. Hvis han har veldig lav inntekt så kan det hende at bidraget blir fastsatt til null kroner, eller det vil bli redusert til bidragsevnen. Bidragsevnen hans beregnes etter faste satser, ikke hva han personlig hår råd til. Han opparbeider seg bare gjeld dersom det fastsettes underholdsbidrag og han ikke betaler dette.

Skrevet

Det er Nav sitt ansvar å hanke inn innformasjon om hans inntektsopplysninger. Hvis han tjener mindre enn grunnbeløpet trenger han ikke å betale før han tjener over den grensa, det informerer nav ham om, og han får ikke noe gjeld før han tjener penger og nav henter inn de opplysningene.Han vil da begynne å betale fra den dagen han tjener nok til å betale for seg, får ikke bidragsgjeld.

Jeg fikk bidragsforskudd i mange år uten at barnefar betalte inn noe som helst, han har ikke fått noe gjeld, så dette er jeg helt sikker på!

Jeg mistet bidragsforskuddet da jeg begynte å tjene mer enn 240 tusen ca. Da tjente jeg for mye til å få det. Så får nå ingenting i bidrag.

Skrevet

Takk 20.54

Det hørtes riktig ut det du skrev der..

Så da vil han få beskjed om det fastsettes underholdsbidrag..

Skrevet

Ja, både du og han får vedtak i posten når underholdsbidrag er fastsatt.

Skrevet

jeg og BF har vært på Nav og snakket om bidrag. han har ingen inntekt og hans bidragsevne er satt til null. da opparbeider han seg IKKE gjeld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...