Gå til innhold

Hvordan skal en toastmaster være, i brylupp

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hva skal han gjøre egentlig? Har aldri helt skjønt den rollen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

toastmaster holder styr på talene og skålene i et bryllup. Man melder inn til toastmaster om man ønsker å si noe, og toastmasteren finner riktig tid til det. Det er regler for hvem som taler når, og dette holder altså tm rede på. Han presenterer talerne og har gjerne noen morsomme utspill selv også. Jeg opplever tm som veldig styrende for hvordan bryllupsfesten blir. Hvis han er morsom, lett og ledig så smitter det ofte over på talerne, og det blir en morsom, lett og ledig stemning.

Skrevet

Hvor lærer man sånt, da? Jeg har aldri vært i selskap m toastmaster, er dette noe man bare "kan"?

*ikke hi*

Skrevet

han bør kanskje ha litt humor, være utadvendt og ikke redd for å snakke høyt i forsamling.

Skrevet

eller hun :-) I likestillingens navn.

Toastmaster skal også ha kontakt med personalet på stedet, slik at talene ikke ødelegger maten, dvs. at særlig kjøttretten ikke blir stående lenge pga en lang tale. Da kan kjøttet bli tørt.

I vårt bryllupp var alle talene mellom rettene, så slapp folk å måtte legge fra seg bestikket og la maten bli kald mens en tale ble holdt. Det fungerte veldig bra synes vi.

Det er også lurt av toastmaster å ta kontakt (mail el.) med gjestene (hvertfall de som har meldt fra om at de vil holde tale) på forhånd og informere om at ingen taler skal vare lenger enn x antall minutter. De eneste som får holde på lenger er brudgom og brudens far. Og sikkert bruden hvis hun vil holde, men det ville ikke jeg. Jeg bare ønsket velkommen til bords og presenterte toastmasteren. Det var heller ikke åpent for spontane taler, det informerte toastmaster om på forhånd.

Vår toastmaster kom på "møte" med oss et par uker før selve bryllupet for å få vite hvordan vi ville ha det, type stil og sånn, og om det var noen spesielle ting han måtte huske på. Og ville vite hvor lenge vi ville sitte til bords (for å få timet talene - veldig greit å kunne informere gjestene om at brudeparet ønsker å utnytte kvelden best mulig til f.eks. dans, derofr ønskes korte taler - vi hadde live musikk som vi ville benytte oss fullt av, storband som det var avtalt at skulle spille 3 sett). Vi ble likevel sittende 1 time lenger ved bordet enn vi først hadde tenkt, men hadde vi ikke hatt restriksjoner hadde det kunnet bli enda senere. Og storbandet fikk spille fullt :-) Og jeg merket ikke noe til den ekstra timen ved bordet. men stakkars toastmaster satt og svettet :-)

Skrevet

I de bryllupene jeg har vært i har toastmasters oppgave tydeligvis vært å være en gammal tulling som får betalt for å hale ut tiden og stelle i stand selskapsleker kun den gamle demente bestefaren som sitter i rullestol finner underholdene.

Skrevet

Da lurer jeg på hva slags bryllup du har vært i, for jeg tror ikke det er vanlig å få betalt for å være toastmaster. Vår toastmaster ga nok en mindre gave, og fikk en gave av oss etter bryllupet (tak for innsatsen - husker ikke vhad et var, konsertbilletter eller noe). Gave fikk også forloverne våre. Vår toastmaster var en veldig god venn av oss, som hadde erfaring med å være toastmaster, og som vi visste ville være veldig flink. Og det var han :-) Ikke særlig gammel heller.

Vi hadde ingen selskapsleker. Dette har jeg aldri hørt om før, helle rikke opplevd. Men jeg har flere ganger opplevd at tm er ung, dvs på alder med brudeparet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...