Gå til innhold

Min bror har vært i en ulykke, men ønsker tilbake til utdanningen sin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et halvtår siden ble min bror skadet i en bilulykke. Han klarer å gå korte avstander emd krykker, men er avhengig av rullestol. Da han ble skadet var han midt i utdanningen sin. Og ønsker å gjøre den ferdig, siden han ikke vil at hans handikapp skal stå i veien for drømmen sin. Og det jeg lurer på er hvilke rettigheter har han ovenfor det offentlige?

Det jeg har funnet er attføringspenger?

Jeg trenger sårt hjelp, ønsker å være en god søster slik at han får det bedre. Han har mistet så mye og jeg vil ikke han skal miste drømmen sin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utenom en eventuell erstatning via forsikring så er det nok ikke så mye mer han har har på.

Om han er i behandling og ønsker å omskolere seg så kan han søke om avklaringspenger. Men det er noe han må ta med sin lege og med NAV

Ellers, om han er friskmeldt, så er det det samme som gjelder for ham som for andre som studerer - lån og stipend fra Lånekassen

Skrevet

Kjempe bra at han ønsker å fortsette å studere!

Han har nok ikke krav på attføringspenger. Siden han fortsetter i samme utdanning som før. Om han må pga ulykken må ta utdanningen over flere år er det mulig han har krav på noe. Og han har krav på sykmelding fra studiene og omgjøring av lån til stipend.

Han har nok krav på støtte til tilretteleggning av bolig og fortrinnsrett i tilrettelagte boliger i studensamskipnaden om det finnes der han studer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...