Gå til innhold

Gartnerrapporten, del 4

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Merker at det er morsommere å rapportere gartnerting enn slanketråd - pussig.

Åkke som,

i dag er tomatene (de tre som skal fortsette å bo her) planta om til endelig digerpotte, 35 liters potte til tre planter, det funker kjempebra hvert år så ser ingen grunn til å endre oppsett. Aldri vært så tidlig ute, pleier å så omtrent på denne tida, så håper det beste.

Erteblomstene som jeg tenkte å være sånn ordentlig i pakt m naturen og binde opp med kvister jeg fant ute har nå fått konkurranse av kvistene, som spirer og setter blader. Så de må få kjøpepinner i stedet.

Rundt tjue tagetes og tilsvarende solsikker spirer også. Gudene må vite hvor alt sammen skal bo til slutt, men den tid den sorg. Vurderer å plante tagetes i frostsikre potter der det står buksbom - som bodde her da vi flytta inn - det kan bli fint med det oransje mot den grønne buksbommen (som jeg aldri hadde valgt å plante selv).

Spadd vekk endel snø der jeg minnes å ha planta krokus i fjor, men det er fremdeles en stund til det er bart, gitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reparert ett gjerde og malt. Begynner å se enden på stensettingen min og har store knopper på magnoliaen. Har spisebordet halvfullt av potter med spirer i. Trodde aldri jeg skulle få ryddet ferdig i jordbærene, men har ryddet og fjernet haugevis av små jordbærplanter som kom i fjor og plantet noen av dem for enda større avling.

Utover det glemte jeg solkrem og har fått farge i fjeset. For en flott dag og i morgen kommer det en til....og til onsdag:)

Skrevet

Har ikke gjort så mye siden sist, men har endelig fått ny trillebår:);:) Alt blir enklere da. Så siden jeg har hjemmekontor i morgen har jeg jobbet i hele kveld så jeg kan leke gartner i morgen:)

Glemte at jeg og mellomsnupp har sådd noen blomster i dag, men ikke spør meg om hva de heter.

Skrevet

Bare eldste avleggeren som har tatt seg av gartneriet her siste uka. Hun har puttet blomkarsefrø i potte. Mor har bare gått amokk i "palmehagen" og beskjært drage treet (noe som umulig kan gå bra...).

Gjest amandine
Skrevet

Angående buksbom! Altså etter mye om og men har trafikksikkerheten seiret og jeg har(mannen har) skåret buksbomhekken helt ned. Ene og alene gitt tillatelse fordi jeg har en diger en som gjemmer seg inni kristtornen, for hva gjør man til jul uten buksbom? Den blir jo til de vakreste kranser/hjerter/buketter som holder seg i fargen selv om de tørker! Nei, si ikke noe stygt om buksbom, altså! Da må jeg protestere! Men jeg har ikke figurklippet dem, altså. Som alt annet i min hage er de ganske ville...

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg har ikke veldig sterke anti-buks-meninger. Jeg hadde bare aldri kjøpt og planta den selv, men denne er nissen på lasset da vi flytta inn, og den er jo helt fin, bare at jeg ikke ville prioritert vintergrønt i hagen generelt, er ikke særlig glad i det (og har jo tuja, hehe). Men skal huske på det med kranser, det har jeg ikke tenkt på.

Ellers er det egentlig litt dårlig stelt med buksbommen, eller er det kanskje noe som heter dverg-buks? I alle falll vokser de ikke, er vel rundt halvmeteren max (har ikke kommet fram fra snøen ennå), hvilket er greit på et vis men jeg vil jo ikke at de skal ha det trist. De får hagegjødsel, men jeg skal vel ikke bytte hele jorda i vinterpottene deres?

Gjest amandine
Skrevet

Mine står jo ikke veldressert i potter, da, men jeg ser de får iallefall skudd på 20 cm i løpet av en sesong. Er gjerne forskjellige typer? Mine er sikkert fra 70-tallet, tror han som bygget huset var en ordentlig gartnerspire.. Jeg lager små kranser og hjerter til å henge i vinduene til jul (sammen med prismer og kuler og og og) og så surrer jeg det på adventskransen med lys i. Før brukte jeg gran men den drysser jo så fælt at man må skifte ofte. Tross alt forlanger man en viss stayerevne og en viss grad av effektivitet;)

Gjest sug lut
Skrevet

Helt sidespor, Amandine: det er egentlig veldig kjipt med alle de som er for unge til å huske reklamen med "lever i tiden og forventer effektivitet", for det er en så morsom setning hvis man kjenner til den, hehe. Selv i buksbom-sammenheng!

Jeg har dresserte potter, ja. Fordelen er at de er jo fine og dresserte, i motsetning til mine egne prosjekter som grunnleggende er av "mer av alt, alltid, overalt"-typen. I år tror jeg at det blir tagetes rundt buksene, siden jeg har frøsådd så store mengder av dem. I fjor var det stemor, men de trivdes ikke så godt oppi der. Skal prøve å krafse litt og kanskje legge litt ny jord på toppen også, de hadde noen småskudd i fjor, men ikke særlig imponerende. Det jeg merka meg var at de trengte gjødning for å bli annet enn blasse, så det får de i hvert fall.

Dessuten - om buksebuskene sier takk for følget så har jeg da potter jeg aldri hadde tatt meg råd til selv, store vinterpotter er jo sinnsykt dyrt.

Gjest amandine
Skrevet

Tagetes er jo bra mot snegler, er det ikke? Har sendt deg en PM

Skrevet

Mine vokser heller ikke. De står i nordvent bedd og så ut som baller da de ble plantet for 2-3 år siden. De er fremdeles like store bare litt mer rufsete...

Gjest sug lut
Skrevet

Svart :D

Jeg har egentlig hørt det motsatte, at tagetes er snacks for snegler, men jeg har dem inne på en såpass stor terrasseplatting at de ikke gidder komme seg helt inn mot veggene. Jeg har dem også bare i løse potter og ikke i bed (så de kan flyttes rundt der det totale blomstertablået mitt trenger en fargeklatt for øyeblikket - ja, jeg er nerd) så sneglene har ikke tilgang, har vel bare hatt en eneste snegle på terrassen. Tagetes er jo helt udrepelig og blomstrer uavbrutt, så de kan fylle hull der noe annet har pause.

Skrevet

Har flytta alt som var innomhus plantet ut i drivhuset, og venter på at det er helt slutt på nattefrost før jeg planter ut det som skal stå utendørs. Men nå spiser endelig blomsterfrøene jeg har satt, så det blir blomkarse, fløyelsblomster, stokkroser og fandens oldemor alle mulige slag med frø jeg gikk berserk å handla inn til en nett liten formue her før påske en gang.

Far i huset har snekkret hjem til duftertenene, samt ordnet med bestilling på belegningsten og snadder til mor. Litt som plaster på såret for at han har voldtatt halve plenen med gravemaskina. Hrmf..

Har drevet febrilske med å redde løker han har gravd opp, har noen nydelige fylte påskeliljer som jeg håper jeg har reddet, samt noen tulipanløker. Så nå er jeg spent på hva som dukker opp der jeg har flyttet dem nå i første omgang. Hvis ikke får far kjøpe en haug nye løker til mor til neste sessong.

Videre kan jeg fortelle at her er det helt bart i hagen, det spirer og gror og trærne har begynt å sprette knopp. På høy tid også etter denne fandens vinteren.

Skrevet

Klematisspiren har 4 blader! Stolt. Resten har jeg satt i kjøleskapet, som anvist på frøposen.

Blomkarsen vokser som bare det.

Av 140 pyntekosmos har 20 overlevd. Det ble for kaldt i kjelleren, så de drukna. Har planta nye. De som er omplanta, trives visst bra.

Solsikkene er kraftige og fine.

Har sådd lupiner inne.

Stokkroserfrø og kongeliljefrø har stått ute i vind og vær en måneds tid, så jeg håper frøene har fått den kuldeperioden de trenger for å kunne spire når vårvarmen setter inn.

Og nå har det faktisk kommet fram gress i hagen! :)

Skrevet

Steinsettingen er ferdig etter ett års jobbing. Nå gjenstår bare noen så rullestein for å fylle opp inntil muren på begge sider. 3 stk rosa stilkroser er plantet inntil lavendelen og nå er det rett før Magnoliaen blomstrer.

Komposten er tømt og klar for ny vending i sommer. Jeg kjøper ferdigspirt blomkarse og erteblomster. Har tynnet gulrot og chili og har squashplanter nok til å starte utsalg.

Har fått avleggere på noe krypenes av naboen som jeg skal forsøke å få røtter på og har spraymalt en kurvsofa fra Fretex, og har i tillegg hatt hellet med meg på ett par loppis når det gjelder krukker å plante i. Da spesiellt en 12 liters høganeskrukke til 70 svenske.

Gjest amandine
Skrevet

Heldig med den krukken! Kos deg med den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...