Gå til innhold

Slutt å prakke på meg barneutstyr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan alle dere med småbarn gi faen i å prakke på meg "smarte og praktiske" ting som dere selv brukte for fem-seks år siden?!?! Kanskje jeg vil kjøpe ting selv!!!! Og kanskje det er veldig vanskelig å si nei takk når folk står der med stjerner i blikket og mener at akkurat deres åtte år gamle "nesten ubrukte" bilstol er midt i blinken for meg?! Eller Voksipose som er 12 år gammel???? Eller en 17 år gammel kjole?!?!?!?!??!?!

Ja jeg vet at det er mye å bruke penger på i denne fasen, men kan dere ikke heller tilby meg det, slik at jeg kan få snike meg unna på en galant måte hvis jeg mot formodning ikke skulle ønske det? Ikke stå der med utstyret ferdigvasket og klart og forvente at jeg skal bli overlykkelig og ta i mot det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta imot, og kast med hard hånd!

Jeg har fått ufattelig masse klær til mine to små, og har tatt et utvalg blandt det nyeste. Jeg har noen naboer som går på loppemarked(!) og kjøper klær til barna mine. Det vil jeg ikke bruke, så det går rett i søpla.

Eller når folk kommer med sånn halvslitent tøy som de vil låne bort, og ha tilbake. "Tusen takk", sier jeg, legger det i en skuff, og gir det tilbake - ubrukt av oss.

Skrevet

Huff kjenner jeg gruer meg til det der ja.

Er jo liksom sånn at i hvert fall om man venter sin første så er det kanskje litt kjekt å kjøpe det meste nytt sånn at det er noenlunde fint også til senere barn. Sånn tenker jeg angående meg selv i det minste.

Har en bestemor som alltid har vært sånn med meg og mine søsken. Handlet klær på fretex og lignende til jul til oss, og vet hun holder på sånn enda med sine nye barnebarn/oldebarn samt finner saker og ting på loftet fra sine egne barn. Er jo så innmari vanskelig å si nei takk... Uff..

Skrevet

Huff, ja, hjelpsomhet er forkastelig.

Vi fikk en pent brukt bilstol og en 13 (!!!!!!!!!!!!) år gammel Voksipose som ble brukt hver dag. Kall meg gjerne søppelkjerringa!

Makan.

Skrevet

Akkurat med bilstol ville jeg sagt nei, takk. Men alt annet tar jeg imot. Selv sko som ikke blir arvet her i huset. Jeg kaster det jeg ikke vil ha og bruker det som jeg liker. En voksipose ville jeg tatt imot, men vi har hytte og trenger "reserveting" der. Trekket kan jo være kjempebra og man kan kjøpe ny dyne.

Det jeg sliter med er å "låne" klær og ting. Det vil jeg rett og slett ikke, for hos oss, med tre barn, går det fort i stykker. Da putter jeg det i en pose i et skap og leverer tilbake etter en stund, ubrukt. Og jeg har opplevd å takke pent nei til å låne klær og likevel få en pose på døren, levert av hennes barn, med låneklær, og et evig mas om vi har nytte av det.

Skrevet

Jeg har arvet voksipose som er brukt til ei jente som nå er 14 år, og den brukte vi daglig gjennom to vintre til førstemann, og nå skal den i bruk til barn nummer to:)

Skal innrømme at mørkeblått og knallrosa trekk ikke var den fargekombinasjonen jeg likte best, så jeg la det utover stuegulvet, tegnet rundt og sydde et trekk i et mykt, beige stoff jeg valgte ut selv.

Jeg er veldig glad for alt jeg kan arve og spare penger på, men har heller ingen problem med å si nei takk til det vi ikke trenger eller har lyst på:)

Skrevet

Jeg mener absolutt ikke å være utakknemlig, det er mye jeg kommer til å takke pent ja til. Økonomien er jo så som så. Men det at man forventes å ta i mot alt mulig, det synes jeg er nærmest dårlig gjort! Hva om man virkelig ønsker å kjøpe akkurat den tingen nei, men så føler man at man må ta i mot, ellers blir man sett på som utakknemlig og sær. Mulig jeg er feig, men jeg vet ikke om jeg klarer å takke ja, for så å ikke bruke det. Enn om de spør om hvorfor de aldri ser barnet i det? Kan man ikke heller si; "Jeg har det og det og det, bare si fra om du vil låne/kjøpe noe". Og så la det være med det? Men å bli bombardert med denne jæklade bilstolen hver eneste gang man treffer dem, vær så snill!!

HI

Gjest Tale30
Skrevet

De vil nok ikke merke seg det dersom du ikke bruker det du får på babyen. Når neste nyfødte dukker opp er ditt barn gammelt nytt. Det høres brutalt ut, men slik er det i alle fall hvis det er bekjente og ikke nære venner eller slekt som kommer innom med utstyr.

Når det gjelder større utstyr kan du bare si at du allerede har det du trenger, man trenger jo ikke 14 stellebord. Bilstol er jo enkelt - man kan ikke ta imot flere år gamle bilstoler grunnet sikkerhet.

Skrevet

Huff, ja. Vi tok imot alt, vi... Mye fine klær som vi brukte, men mye som gikk til fretex eller rett i søpla. Når folk kom og skulle låne meg klær, sa jeg helt ærlig at vi fikk så mye klær at jeg ikke ville ta ansvar for å få rette klær tilbake til rette utlåner. Enkelt og greit.

Mye nytt som vi heller aldri brukte. Mye av den enkle grunn at vi begge hater rosa, og vi fikk ei jente, så hva kjøpte folk? ROSA i alle varianter. med blonder og nips og heselige greier på...

Skrevet

Hadde blitt kjempeglad for å arve ting jeg,føler meg hverken fattig eller irritert av den grunn,vil jeg ikke ha det så takker man høflig Nei. Folk gir vel ikke bort ting som er utslitte og stygge?? Hva har det å si om det er 8 år gammelt hvis det ser fint ut...

Skrevet

Jeg glømmer aldri da jeg kunngjorde på jobben at jeg var gravid!!

Den ene dama som nettopp hadde begynnt og jobbe der..hadde hatt 1 vakt med henne. Hun dokka opp med 4 stappfulle bossekker med baby klær..og hennes yngste mann var 17 år..Hjelpes. Og ei anna "gav" meg ei eldgammal møllspist simo vog fra 1992. Og begge sto de der med stjerer i øynene over hvor fantastisk dette var for da slapp de og kaste det...Sukk!!!!

Og hun med vogna ble SKIKKELIG fornærmet da jeg kom på besøk med babyen ( på jobb) og hun så at jeg hadde en annen vogn..

Skrevet

hehe...

Om du tror at folk ikke gir bort ting som er utslitt å stygge så tar du grundig feil.

Huff, jeg har fått ting med rustflekker.

Krops veske-flekker som ikke går bort osv osv.

Ting som har fått slagg.og HUFF!

Skrevet

Dere må jo si fra om hvilke ting dere gjerne vil ha og hva dere ikke trenger.

Hvis noen kommer med sekker med klær er det jo bare å si som sant er at dere ikke vet om dere har samme smak ol så det er bare aktuelt å ta imot ting som det er OK at dere sender til freteks. Da trenger ikke giveren tenke så mye på om klærne er bra nok og dere kan bruke det dere har lyst på. Ingen blir da sure av den grunn.

Skrevet

Hm, man skal ikke bruke altfor gamle bilstoler, de med isefor skal man ikke bruke hvis de er eldre enn 4 år.

Skrevet

Jeg syns at det er vanskelig og si nei takk til folk jeg ikke kjenner så godt.

For eks svigerdatteren til mammas veninne... Hun hadde visstnok en haug med babyting hun så gjerne ville bli kvitt og siden mammas veninne da hadde nevt det for henne at jeg var gravid så passet det henne perfekt! Så plutseli så sto det et hav med klær, bilstol, en urstygg trillevogn, badebalje ja til og med brukte gulpekluter var lagt med..Alt dette sto parkert på trappa vår en dag jeg kom hjem fra jobb..

Dette var skikklig stygge gamle, hullete klær. Ungene hennes er i tenårene så den bilstolen er ikke akkurat sikker. Fytti grisen. Mamma steilte når hun såg all den dritten. Hun tok en prat med veninna si og det ente med at svigerdatteren til mammas veninne tok alt tilbake igjen.

De klærne burde jo bare kastes de var jo helt utslitte.

Skrevet

Jeg er heller ikke begeistret for brukte ting som folk bare kommer og prakker på meg, men jeg sier heller bare tusen takk, også gir jeg det bort til Fretex, enkelt og greit.

Jeg syns en del babytiden, er å handle ustyret selv, enten det er brukt eller nytt.

Jeg fordrar egentlig ikke brukte babyklær. Og folk leverer klær med flekker på og utvaskede, krympede klær.

Jeg skal kose meg på babyshopping jeg.

Skrevet

Jeg har ikke økonomi til å takke nei hvis noen vil gi meg ting. MEN det vil ikke si at jeg tar imot gamle stygge ting. Og heller ikke bilsete. Men poden har arva masse klær og fått vippestol osv osv..

Og få dere en ryggrad og si nei takk! Istedenfor å klage på det her inne.

Skrevet

Jeg synes ikke det er så enkelt å bare si nei til folk, når de er helt overentusiastiske og kommer med hundre argumenter for hvorfor du skal ta i mot før du engang rekker å si noe...men vi er jo alle forskjellige. Dessuten virker det som enkelte tror at alt deres egne barn har brukt er et skikkelig scoop for alle andre...derfor synes jeg det er okei å ta en diskusjon på det, så kanskje folk toner seg ned litt...regner jo med det finnes en del av disse her inne også!

Og ja, jeg kommer til å arve en del ting, og det med glede. Men alt med måte!

Og nei, jeg er ikke interessert i å være en mellomstasjon for late mammaer og Fretex. Ønsker de å gi meg ting jeg kan gi videre til Fretex får det vær så god gjøre jobben selv. Hvilken glede skulle det gi meg å sortere andres søppel?!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...