Gå til innhold

AD/HD-foreldre: noen her med barn som har arvet disse bokstavene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med diagnosen med barn som har arvet den? Kan du/dere svare på dette?

-Når oppdaget du at noe var "galt"?

-Hva var de første tegnene? (og har du gutt eller jente?)

-Hadde de vært der fra dag en, eller kom det sånn litt etter hvert i løpet av de første åra?

Jeg vet at trssing er vanlig blant snart toåringer, men blir jo litt bekymret over frøknas raserianfall når jeg selv er "velsignet" med AD/HD.

OM hun skulle ha det vil jeg jo gripe fatt i det så fort som mulig, selv fikk jeg ikke diagnosen før jeg var 17 og det er ikke noe særlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på egne vegne, men min bestevenninnes.

De har vel egentlig alltid slitt litt med datteren sin. Masse rare påfunn, litt tvangstanker ( måtte gjøre spesielle ting i en bestemt rekkefølge den ene uka, for deretter måtte gjøre noe annet den neste uka), litt problemer med å skille sannhet og løgn ( små hvite uskyldige), generelt urolig. Men det var ikke før hun begynte på skolen at mistanken ble bekreftet. Da var det en lærer som fattet mistanke og hun ble sendt til utredning.

Tror hun fikk beskjed der at barn ikke ble utredet før de begynte på skolen.

Sånn i ettertid hvor hun har lest litt om dette, så har hun skjønt at både hun, søsteren hennes og faren deres også har AD/HD- ingen av dem har noen gang fått noe diagnose.

Skrevet

Jeg har en mann som har adhd, samt at mine brødre har det,og tenker jo også litt på om min gutt på snart 2 også kan ha det. Men har konkludert med at foreløpig er han bare en normal aktiv gutt. Selv om han kan blir enormt trassig til tider og er veldig aktiv. Men han kan også sitte i ro og konsentrere seg om ting og er veldig blid og fornøyd. Barnehagen mener også at han er veldig aktiv, men ikke overaktiv.

Jeg husker jeg leste at det var 50-60 prosent sjanse for at barnet får adhd om en av forledrene har det. Risikoen er høyere om man får gutter og mindre om man får jenter. Som regel begynner ikke utredning før barnet er nærmere skolealder. Noen tileller kobles PPT inn endel tidligere, men det er ofte pga at barnehagen merker at noe ikke er helt som det skal, eller at barnet kan ha tilleggsdiagnoser. Evt utprøving av medisiner er det tidligste jeg har hørt iallefall 6 år.

Skrevet

Takk for svar begge to :o)

Her har jeg, broren min, faren min og sannsynligvis bestemor (og jeg har hørt rykter om en skrulle av ei oldemor) adhd.

Tror egentlig ikke det er noe, men blir litt ekstra oppmerksom. Var kjedelig å ikke få til noe særlig i barndommen for så å få diagnose sent selv.

Kan foresten fortelle om en gutt jeg jobbet med som ble medisinert fra han var 3 år. Det er ekstremt, men i hans tilfelle helt nødvendig, ppt fortalte oss at det var så godt som ingen under 5 år som fikk medisiner.

(jeg var ekstraassistent for han i bhg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...